Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@04:33:30 GMT

سایه سنگین موانع فرهنگی و فکری؛ بر ازدواج جوانان

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۹۲۱۸

سایه سنگین موانع فرهنگی و فکری؛ بر ازدواج جوانان

ازدواج یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در زندگی هر انسانی رخ می‌دهد که علاوه بر استحکام و ثبات شخصیت زن و مرد و افزایش آرامش روانی؛ هسته اولیه تشکیل خانواده و زیربنای تربیت نسل‌های آینده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ازدواج یکی از رویدادهای مهم زندگی است و از نظر اجتماعی به عنوان پیوندی با ثبات و هدفمند میان زن و مرد شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند ازدواج به عنوان یک عمل ارادی تابع خواست، تمایلات و دیدگاه‌های فردی است اما زندگی اجتماعی انسان و روابط پیچیده او با پیرامونش، ازدواج را در ارتباطی متقابل با متغیرهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و حتی سیاسی قرار می‌دهد.

پیامبر اکرم (ص) در خصوص اهمیت ازدواج می‌فرمایند: «بنایی در اسلام نزد خدا محبوب‌تر از ازدواج نیست» به همین دلیل نسبت به آسان گرفتن امر ازدواج چه از نظر مهریه و چه از نظر جهیزیه در اسلام تاکید شده است اما آنچه ازدواج در روزگار ما را از گذشته متفاوت ساخته، گستردگی دامنه تحولات در ازدواج است که اثر دگرگونی در بنیان‌ها و ساختارهای اجتماعی امروز، داشته است.

هرچند تحولات در ازدواج جوانان امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، اما موانعی که این روزها براساس ریشه‌های فرهنگی، اقتصادی در امر ازدواج رنگ واقعیت به خود گرفته‌اند؛ بدعتی است که سبب تأخیر در سن ازدواج جوانان دختر و پسر و همچنین وقوع ازدواج‌های ناموفقی است که به طلاق و جدایی می‌انجامد و با تعویق در وقوع ازدواج، یکی از نیازهای فطری نسل جوان بی‌پاسخ می‌ماند و تبعات ناخوشایند فردی و آسیب‌های اجتماعی و روانی بسیاری را به دنبال می‌آورد. از سوی دیگر کارشناسان تاکید دارند به دلیل دسته‌بندی در طیف‌های سنی مختلف یک آمار دقیق در این زمینه نداریم اما بنابر آمار می‌توان گفت ۱۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفر از جوانان ما در تمام طیف‌های سنی به سن ازدواج رسیده‌اند که از این تعداد حدود ۱۰ میلیون نفر جوانانی هستند که بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند.

پژوهش‌ها نشان داده است در دوران شیوع کرونا در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ افزایش ازدواج داشتیم که دقیقاً به‌دلیل از بین رفتن تجملات و مراسم تشریفاتی است که هزینه‌های هنگفتی را برای جوانان ما به وجود آورده است و همین هزینه‌هاست که سبب می‌شود برخی جوانان به سراغ ازدواج نروند. بر این اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در پاییز پارسال، ۱۴۴ هزار و ۶۷۹ نفر ازدواج کرده‌اند و ۵۰ هزار و ۳۵۷ نفر هم طلاق گرفته‌اند. آمار ازدواج و طلاق نسبت به تابستان ۱۴۰۰، به ترتیب رشدی ۷.۲ و ۱.۱ درصدی داشته‌اند.

نگاه جوانان به ازدواج

نازنین ۴۱ ساله که هنوز ازدواج نکرده است، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: هنگامی که ۲۵ تا ۳۰ سالگی را طی می‌کردم، احساس می‌کردم ازدواج با محدود کردن از پیشرفت و رسیدن به آرزوها جلوگیری می‌کند و همان زمان بود که اصرار خانواده برای تشکیل خانواده بیشتر شد.

وی درباره اینکه تا سی و چند سالگی فکر می‌کردم هنوز فرصت دارم. بعد که پدرم فوت کرد هم تنهایی مادرم را پر کردم، اظهار می‌کند: من آدم درون‌گرایی هستم برای همین تنها مشغله‌ام کار است و امورات خانه، سر خودم را به تولید و فروش کارهای هنری گرم می‌کنم، اما گاهی که حال مادرم وخیم می‌شود برای تنهایی خودم در آینده نگران می‌شوم.

نازنین ادامه می‌دهد: امروز دیگر سن ازدواجم گذشته و به آن فکر نمی‌کنم، وقتی خودم را با دوستان و دخترهای فامیل مقایسه می‌کنم، بسیار عذاب می‌کشم، چون آنها خیلی خواستگار داشتند، اما من نداشتم شاید هم تنها به این خاطر بوده که پدر من آدم سرشناسی نبوده است و کسی ما را نمی‌شناخت وگرنه شرایط من بهتر از دوستان دیگرم است». به خاطر همین موضوع خواهر کوچکترم که ۲۷ سال دارد نیز هنوز نتوانسته است ازدواج کند.

نداشتن امنیت شغلی و مراسم پرخرج یکی از دلایل کاهش ازدواج

محمدرضا که ۳۸ سال سن دارد و مجرد است در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا می‌گوید: سن ازدواج ما گذشته است. تا ۳۲ سالگی که در حال تحصیل و سربازی رفتن بودیم بعد که نیت ازدواج کردیم، دیدیم نه شغل مناسب داریم و نه درآمدی پس بی‌خیال ازدواج شدیم.

وی ادامه می‌دهد: تا وقتی مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان حل نشود هر اقدامی برای افزایش ازدواج به بن‌بست می‌خورد چون وقتی شغل و درآمدی برای گذران زندگی نباشد زوجین برای رهایی خود تن به طلاق می‌دهند.

این فرد مجرد می‌گوید: در حال حاضر با هر یک از جوانان فامیل که در مورد ازدواج صحبت می‌کنم هیچکدام برنامه‌ای برای ازدواج ندارند و بیشتر آنها نداشتن امنیت شغلی را یکی از دلایل عدم ازدواج خود می‌دانند، گاهی رسم‌های پرخرج از قبیل خرید طلا، لباس، مهریه سنگین، جهیزیه گران و مراسم‌های چندگانه از یک سو و ابهام در میزان مخارج ضروری از سوی دیگر طرفین را وامی‌دارد تا چند برابر مقدار لازم هزینه کنند که در این شرایط بسیاری از جوانان به دلیل نداشتن درآمد کافی ازدواج نمی‌کنند.

بهانه‌تراشی و فرار از مسئولیت

علیرضا که یک سوپرمارکت دارد و با پرایدش هم مسافرکشی می‌کند به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: چند روز پیش ۳۶ سالم تمام شد و ۳۷ ساله شدم، هنوز هم یک پسر مجردم که شاید برخلاف یک عده از مجردی لذتی نمی‌برم، هیچ وقت هم نبردم، شاید خیلی از هم نسل‌هامون این طور بوده باشند یا مدام درس و دانشگاه بود یا از صبح تا شب کاری که تنها به زور کفاف خودت را می‌داد، نگاه کردیم دیدیم بهترین سال‌های دوران جوانی ما گذشته است.

وی ادامه می‌دهد: درآمد خوبی دارم اما در مقابل بزرگ‌تر و دلسوزی ندارم که برایم به خواستگاری برود، مادر خدابیامرزم هر وقت به یک روضه زنانه یا یک مجلس عروسی می‌رفت کلی دختر برایم نشان می‌کرد، اما من می‌گفتم اول باید لیسانسم را بگیرم. مادر، خدابیامرزم آرزو داشت تنها پسرش را در لباس دامادی ببیند، پدر کهنسالم نیز در شهرستان زندگی می‌کند.

علیرضا می‌افزاید: رغبت جوانان به ازدواج با گسترش مشکلات اقتصادی و افزایش گرانی‌های افسار گسیخته روزبه‌روز کمتر می‌شود اما بهانه‌تراشی‌ها بی‌مورد، نبود مهارت و آگاهی از زندگی زناشویی و فرار از مسئولیت‌پذیری از مهمترین معضل جوانان امروزی است.

ازدواج یک نیاز نیست بلکه فهمی توأم با مهارت است

احسان کاظمی؛ روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: سن مناسب ازدواج برای هر فرد متفاوت بوده و زمانی است که فرد به بلوغ روانی، عاطفی و عقلی رسیده باشد. بهترین مرحله برای ازدواج زمانی است که فرد متوجه استقلال فکری و قدرت کنترل عواطف خود می‌شود و می‌داند که باید استقلال فکری و مالی داشته باشد.

وی با بیان اینکه سن ازدواج بسته به سن شناسنامه‌ای فرد نیست، می‌گوید: گاهی فردی با ۳۵ سال، هنوز سن عاطفی، عقلانی، روابط اجتماعی بین فردی و مسئولیت‌پذیری را یاد نگرفته است و حتی بدون شناخت کافی خود، زندگی با فرد دیگری را آغاز می‌کند که معضلاتی را تا آینده با خود همراه دارد.

این روانشناس با بیان اینکه معنادار بودن یک زندگی زناشویی در وجود احساس امنیت، صلح، رضایت و رشد دوطرفه است، اضافه می‌کند: هنگام مناسب ازدواج زمانی است که فرد به ضرورت و نیاز به ازدواج پی ببرد، مفاهیم آن و مهارت ارتباط با همسر را بیاموزد و بداند در ازدواج، مسئولیت، تعهد و وفاداری به چه معنا است. ازدواج یک نیاز نیست بلکه فهمی توأم با مهارت است.

نهاد خانواده متولی واحدی ندارد / نبود ‬آموزش نقش همسری

وی درباره اینکه متأسفانه کشور در حوزه خانواده، متولی واحدی ندارد که شایسته است حداقل یک سازمان واحد در این بخش برای هماهنگی سایر نهادها وجود داشته باشد، تصریح می‌کند: جوانان ما نه در خانواده، نه در مدرسه، نه در دانشگاه و نه حتی در رسانه‌ها به طور جدی با مقوله ازدواج و شناخت معیارها آشنا نمی‌شوند و تحت‌تأثیر فضای مجازی و براساس هیجانات، چشم و هم‌چشمی، فشار ناشی از نیازهای درونی دست به انتخاب همسر می‌زنند.

کاظمی درباره اینکه آگاهی و آمادگی جوانان با ویژگی‌ها و واقعیت‌های ازدواج و معیارهای زندگی مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید توسط خانواده و نهادها مورد توجه قرار بگیرد، می‌گوید: گاهی در مشاوره‌هایی که افراد مراجعه می‌کنند مسائل مادی یا حتی بلندی قد یا اندام مناسب از سوی زوجین به عنوان معیار ازدواج مطرح شده است! در حالی که اینها معیار نیست بلکه سلیقه‌های شخصی هستند.

وی اضافه می‌کند: انتخاب معیارها قدم اول هر زندگی مشترک و زناشویی است و هر شخص نقش همسری را باید بیاموزد که درپی آن مسئولیت به بار می‌آورد، این آموزش یاد دادن نقش همسری و درپی آن مسئولیت‌پذیری از سوی هیچ مرجعی انجام نمی‌گیرد و حلقه مفقوده ماست.

منافع ازدواج در هیچ ارتباط دونفره‌ای وجود ندارد

این مشاور خانواده با بیان اینکه فرد مجرد تا قبل از ازدواج و تشکیل خانواده، دنیا را تنها از زاویه دید خودش می‌نگرد و نمی‌تواند تشویش عاطفی، ذهنی و روانی نسبت به جنس مخالف پیدا کند، اظهار می‌کند: ممکن است گاهی مجردها وارد روابط متعدد شوند اما این ارتباطات هیچ‌کدام از کارکردها و معیارهای ازدواج واقعی را ندارد چراکه برای یک فرد متأهل داشتن یک رابطه مشروع، سالم و آگاهانه با یک همسر حائز منافعی است که برای طرفین در هیچ ارتباط عاشقانه‌ای امکان‌پذیر نیست.

وی درباره اینکه یکی از کارکردهای متأهل شدند پاسخ به این سوال است که چرا باید ازدواج کنیم، می‌افزاید: ازدواج و تشکیل خانواده، خدمتی است برای پدید آمدن یک کانون آسایش، خوشبختی و نشاط طبیعی، لذت بردن از زندگی، بهره‌مندی از محبت، تعاون و مددکاری که در هیچ ارتباط دو نفره دیگری یافت نمی‌شود.

کاظمی، زندگی را هسته اصلی تداوم زیست بشر می‌داند و می‌گوید: حتی انسانی با داشتن ۱۵۰ سال سن اما بدون همسر و خانواده، هنگام مرگ با نگاه به گذشته هیچ‌گونه معنایی در زندگی خود جز تداوم و تکرار مشاهده نخواهد نکرد چراکه معنای زندگی در یک رابطه زناشویی موفق شکل خاصی پیدا می‌کند.

ازدواج مهمترین انتخاب سرنوشت‌ساز هر فرد

وی درباره اینکه ازدواج یکی از انتخاب‌های مهم و سرنوشت‌ساز هر فرد است و به انسان، هویت، شخصیت، نگرش و انگیزه زندگی می‌دهد، تصریح می‌کند: ازدواج دو نفر با یکدیگر ناخودآگاه مرزها و چارچوب‌های سالم احساس آرامش و نشاط طبیعی به دور از تحمیل را تعیین می‌کند و با تأمین نیازهای واقعی همسر و فرزندان ریشه‌های انگیزش و پویایی در افراد شکل حقیقت خواهد گرفت.

کاظمی در خصوص اینکه نباید به امر ازدواج با دید محدودیت نگاه کنیم، می‌افزاید: باید به انتظارات شخصی خود و شریک زندگی احترام گذاشت و مرز سالمی تعیین کرد زیرا با آغاز زندگی مشترک نوع رفتارها، معاشرت، ظاهر، گفتار و ایده‌های افراد در کنار هم قالب معناداری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه آگاهی در انتخاب، آمادگی و مهارت سه اصل مهم بقا و غنی بودن زندگی زناشویی است، اظهار می‌کند: ازدواج آغاز زندگی مشترک زن و مرد است. هر چه افراد با دانش و آگاهی بیشتری زندگی زناشویی خود را شروع کنند، در مدیریت بحران‌ها و چالش‌های موجود در این راه، آماده‌تر می‌شوند.

اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی و آمادگی برای ازدواج

این روانشناس ادامه می‌دهد: تشکیل زندگی مشترک قبل از هر چیز نیاز به آموزش و آمادگی برای ازدواج دارد. مهارت‌های زندگی طیف وسیعی دارد و هیچ فردی ذاتی آن را یاد ندارد بلکه بهتر است قبل از ازدواج مانند بسیاری از مهارت‌ها آن را بیاموزد.

وی با این اینکه اختلاف بین تمام افراد پیش می‌آید و مدیریت کردن اختلاف از اهمیت بسیاری برخوردار است، می‌افزاید: مهارت حل اختلاف از جمله مهم‌ترین مهارت‌هایی است که افراد باید داشته باشند زیرا بین مرد و زن ممکن است تفاوت‌ها و ناهماهنگی‌ها به‌وجود بیاید در نتیجه زوجین باید بتوانند با آرامش و منطقی سوءتفاهم‌ها و مشکلات را حل کنند.

تنها مسائل اقتصادی عامل بی‌توجهی جوانان به ازدواج نیست

کاظمی پیرامون اینکه برخی از کارشناسان اعتقاد دارند اقتصاد مهم‌ترین عامل بازدارنده جوانان برای تشکیل خانواده است، می‌گوید: در این جهان به سمت هر عنصری اعم از مهاجرت، خرید اتومبیل و منزل، دانشگاه و حتی عمل جراحی سوق داده شوید یک بعد آن کاملاً اقتصادی است زیرا ما در دنیای مادی زندگی می‌کنیم لذا نگاه تک بعدی از منظر اقتصادی تنها نمی‌تواند علل اصلی عدم گرایش جوانان به امر ازدواج باشد.

وی با تاکید بر اینکه مناسک ازدواج با رویکردی فرهنگی امروزه به سمت مناسک اقتصادی رفته است و روزبه‌روز گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، اظهار می‌کند: ازدواج‌های امروزی با گذشته خیلی فرق کرده و این روزها سایه تجملات، چشم و هم‌چشمی و اسراف بر ازدواج‌ها سنگینی می‌کند و هزینه‌های چند میلیونی سالن‌های لاکچری، پذیرایی، لباس و مابقی موارد برای راهی شدن زوج‌ها به خانه بخت صرف می‌شود، اما زوجین برای آگاهی، شناخت و کسب مهارت‌های زندگی حاضر به مشاوره قبل از ازدواج نیستند.

چالش‌های اصلی ازدواج جوانان چیست؟

این روانشناس و مشاوره خانواده ادامه می‌دهد: زمینه لازم برای یک زندگی موفق و پایدار، شناخت و آگاهی هر دو طرف از یکدیگر بوده و علاوه بر این لازم است که زوجین مهارت‌های لازم را در زندگی آموزش ببینند، مهارت‌هایی که منجر می‌شود در بسیاری از مسائل عاقلانه و آگاهانه رفتار کنند و مشکلات را با مهارت برطرف نمایند.

وی می‌گوید: موانع اقتصادی در امر ازدواج جوانان وجود دارد اما اگر نوع نگرش، توقعات و سبک زندگی خود را متناسب‌سازی کنیم این مانع آنقدر کمرنگ می‌شود که ضمن سکوی پرش برای زوجین مابقی مسائل را نیز در خود حل خواهد کرد چراکه تنها با شرایط مالی نمی‌توان بازدارنده‌ها را از میان برداشت.

کاظمی بزرگترین مانع ازدواج جوانان را موانع فرهنگی و فکری می‌داند و اظهار می‌کند: یکی از موانع ازدواج وجود خواهر یا برادر بزرگ‌تر است. گاهی ازدواج دختری به هر دلیل آنقدر تأخیر می‌افتد تا از سن معمول و متعارف ازدواج بالاتر می‌رود و شانس آمدن خواستگار برایش کمتر می‌شود و از نظر خانواده‌ها ازدواج دختر کوچک‌تر از خواهر بزرگ‌تر در شأن آنها و اقوام نیست و این امر یکی از دلایل عدم رغبت به ازدواج است.

وی تصویرسازی در امر ازدواج جوانان را ضروری می‌داند و می‌افزاید: ما با چالش‌ها روبه‌رو هستیم نه با مشکلات ازدواج، چراکه چالش مسئله‌ای است که برای رفع آن باید با آنها مواجه شویم اما معضل، موضوع پیش‌بینی شده و قابل حلی است. با پرداخت تسهیلات برای ازدواج جوانان درصدد تحلیل کدام مسائل هستیم وقتی در ذهن جوان ما مسائل بسیاری برای رسیدن به یک ازدواج درست وجود دارد.

کد خبر 585248

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روز ازدواج موانع ازدواج جوانان مشکلات ازدواج جوانان ازدواج معضلات ازدواج وام ازدواج ثبت نام وام ازدواج مبلغ وام ازدواج دفاتر ثبت ازدواج و طلاق موانع ازدواج مشاوره قبل از ازدواج ازدواج سفید ازدواج مجدد کاهش ازدواج دلایل کاهش ازدواج دلایل کاهش ازدواج در جوانان کاهش ازدواج در ایران کاهش ازدواج تهرانی ها مشکلات اقتصادی و کاهش ازدواج آمار ازدواج و طلاق در ایران آمار ازدواج آمار ازدواج کودکان كودك همسری افزایش کودک همسری کودک همسری و افزایش طلاق وضعیت ازدواج در ایران تجرد قطعی آمار مجردان قطعی در ایران تاخیر در سن ازدواج سن ازدواج دلیل افزایش سن ازدواج سن ازدواج دختران در ایران سن ازدواج زنان در ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق زندگی زناشویی ازدواج جوانان خبرنگار ایمنا تشکیل خانواده ادامه می دهد زندگی مشترک برای ازدواج امر ازدواج ازدواج یک سن ازدواج مهارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۹۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همت معلمان، زمینه‌ساز فرهنگ و تمدن شده است

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی گفت: بی‌تردید پشتوانه این تاریخ پرافتخار، عالمان و معلمان گمنامی هستند که همت بلند آنان، گنجینه فاخری از معارف و شخصیت‌های علمی را برای ملت ما ساخته و زمینه‌ساز فرهنگ و تمدن شده است.

رحمتی در پیامی به مناسبت ۱۲ اردیبهشت، روز بزرگداشت مقام معلم، موفقیت و کامیابی نسل‌های حال و آینده را در گرو تلاش متعهدانه و خستگی‌ناپذیر آموزگاران و اساتید دانست. 

وی افزود: ۱۲ اردیبهشت، روز ستایش دانایی، تعهد و عشق به رشد و تعالی جامعه است. این روز فرصت مغتنمی است تا از معلمان عزیز به عنوان پیشوایان فکری و فرهنگی جامعه، تجلیل و قدردانی شود.

وی ادامه داد: تاریخ پرافتخار ایران زمین و آثار فرهنگی به جا مانده از شخصیت‌های علمی و فکری، نشانگر جایگاه والای تعلیم و تعلم در این سرزمین است.

وی اذعان کرد: امروز هم موفقیت و کامیابی نسل‌های حال و آینده ما، در گرو تلاش متعهدانه و خستگی‌ناپذیر آموزگاران و اساتیدی است که توان و تخصص خود را وقف افروختن شعله‌‍‌های دانایی و آگاهی در جامعه کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: اینجانب با گرامی‌داشت یاد و خاطره بزرگ‌معلم مدرسه انقلاب، استاد شهید مرتضی مطهری، هفته معلم را به همه معلمان، فرهنگیان و اساتید عزیز در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان تبریک می‌گویم و توفیق همه تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت را از خداوند بزرگ مسألت دارم. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • همت معلمان، زمینه‌ساز فرهنگ و تمدن شده است
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • خزعلی: رفع فقر مادی باید در کنار ارتقاء فکری و رشد فرهنگی انجام شود
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • جدال پدر و دختر بر سر خواستگار آمریکایی | رضایت نمی‌دهم مگر به شرط...
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر