Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمد فرخ زاده؛ روز شنبه در خصوص اهمیت و جایگاه گیاهان دارویی و نقش بی بدیل آنها در طب سنتی گفت: بسیاری از گیاهان دارویی محصولات بومی استان فارس هستند که با توجه به ارزش غنی، درآمدزایی و ارزآوری قابل توجه به مثابه سرمایه‌ای ارزشمند محسوب می‌شوند  و پرورش آنها به دلیل نگهداری آسان و مصرف اندک آب و ارزش اقتصادی بال، بسیار مورد اقبال کشاورزان است، لذا حمایت و توسعه کشت آنها اهمیت ویژه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرخ زاده اضافه کرد: وجود ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته‌شده جهان و وجود ۳۰۰ روز آفتابی در سال موجب شده ایران از تنوع گیاهی قابل‌توجهی برخوردار شود و تعداد گونه‌های گیاهی شناخته‌شده در آن بیش از ۸ هزار گونه باشد که به احتمال زیاد تمام این گونه ها در ایران وجود دارد اما تاکنون حدود سه هزار نوع آن در کشور شناسایی شده است.

وی ادامه داد: از بین ۳۵۰۰ گونه شناخته شده گیاه دارویی در کشور، گل ‌محمدی، نسترن، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوخدوس، بابونه، ختمی، شیرین‌بیان، کاسنی، همیشه‌بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل‌گاوزبان از مهم‌ترین گیاهان دارویی استان فارس است.

فرخ زاده با تاکید بر اینکه گیاهان دارویی دارای چهار کاربرد درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی هستند، ابراز داشت: کاربردهای فراوان و سودهای کلان کشت گیاهان دارویی موجب شده است بسیاری از کشورها تلاش کنند با روی آوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان دهند.

وی افزود: استان فارس در میان استان‌های کشور گرچه با رتبه‌دار بودن در عرصه تولید گل محمدی به عنوان گل سرسبد گیاهان دارویی در تولید این محصول پیشتاز است و سالانه بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تن در این منطقه تولید می‌کند، اما در زمینه کشت و تولید دیگر گیاهان دارویی بدون احتساب این محصول نیز جایگاه ویژه‌ای را در کشور دارد.

وی افزود: در این بخش از انواع گیاهان دارویی و گل محمدی سالانه ۱۰ هزار تن گلاب و ۱۱ هزار تن سایر عرقیات به دست می‌آید که ۶۰ درصد آن به استان‌های کشور و کشورهای مختلف در آسیا و اروپا صادر می‌شود.

معاون استاندار با اشاره به نقش گیاهان دارویی در توسعه گردشگری سلامت گفت: توسعه گردشگری سلامت تنها به توسعه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسنده نمی شود، بلکه می‌توان علاوه بر توسعه مراکز درمانی و تجهیز زیرساخت‌های نظام سلامت، از درمان‌های مکمل (نمک درمانی، چشمه های آب گرم و سرد) و ظرفیت گیاهان دارویی هم بهره ببریم. در این زمینه باید رسانه‌ها نیز در جهت تبلیغ و معرفی ظرفیت‌های استان در زمینه گیاهان دارویی به کمک گردشگری سلامت بیایند و با اطلاع‌رسانی در این حوزه، گامی در جهت جذب بیشتر بیماران خارجی و تقویت اقتصاد استان بردارند.

معاون استاندار فارس در پایان گفت: گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی می‌توانند بزرگ‌ترین ثروت ملی برای هر کشوری به عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شوند.

برچسب‌ها گردشگری گیاهان دارویی شیراز استانداری فارس فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری گیاهان دارویی شیراز گردشگری گیاهان دارویی شیراز استانداری فارس فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۰۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان

ایسنا/همدان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان از رشد سه برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در این استان و قابلیت سرمایه‌گذاری بالای آن خبر داد.

احمد شانیان در دیدار با مدیران شرکت‌های وزارت دفاع در همدان، اظهار کرد: تویسرکان قطب تولید دارو در غرب کشور است و با توجه به ظرفیت استان در تولید گیاهان دارویی می‌توان برای توسعه این محصولات، پروژه‌ای را در عرصه دارو راه‌اندازی کرد.

وی با اشاره به مزایا و ظرفیت‌های استان در عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید دارو و لاستیک، بیان کرد: با حمایت دولت و با تدابیر استاندار شاهد تحول و توسعه در بخش تولید و تجارت استان هستیم. اکنون صنعت استان همدان ۲۲ درصد رشد داشته است.

مدیرکل صمت استان همدان با اشاره به وضعیت ذخایر لیتیوم کشف‌شده در این منطقه، گفت: دو گواهی کشف در همدان صادر شده و صدور پروانه بهره‌برداری از آنها در حال پیگیری است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل صمت استان، نیروگاه‌های خورشیدی و توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، گیاهان دارویی و استخراج ماده مؤثره و تبدیل ظرفیت‌های شاخص معدنی و صنعتی استان به ثروت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت دفاع در استان همدان از دیگر مواردی بود که در این‌ نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • تشکر معاون استاندار خوزستان از شرکت توسعه نیشکر برای کمک به کشاورزان منطقه
  • رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود