Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهاب مهدوی - همشهری آنلاین: «امروز سینمای ایران و جهان دچار یک رکود شده است؛ به همین دلیل حضور تماشاگران بیش از پیش اهمیت دارد و ارزشمند است.

امیدوارم سینمای ایران دوباره زنده و کارهای بهتری ساخته شود؛ هرچند من خیلی امیدوار نیستم.» اینها صحبت‌های جمشید هاشم‌پور در مراسم افتتاحیه فیلم «روز ششم» است که به‌تازگی نمایش عمومی‌اش آغاز شده است؛ صحبت‌هایی که گرچه با امید شروع می‌شود، ولی در نهایت با ناامیدی به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازیگر نقش مرموز برادر پارسا پیروزفر در سریال یاغی کیست؟‌ | چرا بازی‌های او را در این همه فیلم و سریال معروف ندیدیم؟ | عکس بدون گریم رحمان ببینید| پشت صحنه دیدنی یکی از ملتهب‌ترین سکانس‌های سریال یاغی

اهمیت حضور تماشاگران برای بقای سینما، حرف تازه‌ای نیست، ولی بیانش توسط هاشم‌پور می‌تواند جالب توجه باشد؛ چون احتمالا بهتر از هر فرد دیگری در سینمای ایران این اهمیت حضور را درک کرده است. در فاصله سال‌های ۶۴ تا ۷۵ هیچ بازیگری به اندازه هاشم‌پور تماشاگر به سالن‌های سینما جذب نکرد؛ آن‌قدر که او را می‌توان پولسازترین بازیگر ۴ دهه اخیر دانست. از همان روزی که با سر تراشیده در شمایل جذاب‌ترین ضدقهرمان دهه ۶۰ شد زینال بندری فیلم تاراج تا همه آن سال‌هایی که با اکشن‌هایش چراغ گیشه را به‌خصوص در شهرستان‌ها روشن نگه داشت.

هاشم‌پور حق دارد که خیلی امیدوار نباشد؛ وقتی تعداد تماشاگران فقط یکی از فیلم‌هایش نزدیک به دوبرابر مجموع مخاطبان همه فیلم‌های اکران بهار ۱۴۰۱ است. ۶ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۲۷ تماشاگر به عشق دیدن نمایش قهرمانانه شاهین (با بازی هاشم‌پور) بلیت خریدند و به تماشای فیلم افعی شتافتند؛ درحالی‌که کل مخاطبان فیلم‌های بهار امسال کمتر از ۴ میلیون نفر بوده است.

از آریای ۶۰ تا هاشم‌پور این سال‌ها مسیری طولانی و پرفراز و نشیب طی شده است. از روزگاری که تراشیدن سرش ممنوع شده بود؛ چون تماشاگر او را با این سیما بیشتر می‌پسندید، تا سال‌هایی که در پرده آخر و دلشدگان بازی کرد تا منتقدان به توانایی‌هایش اذعان کنند.

قصه اصلی اما همان قهرمان جذابی بود که نگاهش نافذ و حرکت ابروانش مثال‌زدنی بود؛ قهرمانی که وقتی پس از سال‌ها دوباره لباس رزم بر تن کرد. سلاح بر دست گرفت و گیشه شهرستان‌ها را فتح کرد.

بسیاری از سینماهایی که سال‌هاست تعطیل شده‌اند در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بیشترین تماشاگر را با فیلم‌های هاشم‌پور به‌خود دیدند. در نوروز ۷۲ که افعی اکران شد، در سینماهای تهران هم جای سوزن انداختن نبود.

اگر در جدول سالانه گیشه اول نشد، دلیلش فقط درجه ب فیلم و در نتیجه بلیت‌های ارزان‌ترش نسبت به فیلم‌های درجه الف بود. جمشید هاشم‌پور آخرین قهرمان سینمای اکشن بود؛ ژانری که پس از انقلاب با حضور او معنا یافت و می‌توان گفت با او هم به‌عنوان یک چرخه موفق (و نه جرقه‌های محدود) به پایان رسید.

سوپراستاری که احتمالا بیشتر از هر بازیگر دیگری با سوت و کف تماشاگران مورد تحسین قرار گرفته، حالا می‌داند که مهم‌ترین واکنش تماشاگران سینمای امروز ایران، لبخند و شاید قهقهه‌ای است و دیگر هیچ. در روزگاری به‌سر می‌بریم که «گفتن، حال سینمای ایران خوب نیست»   را نمی‌توان سیاه‌نمایی نامید؛ چون جدول گیشه و تعداد تماشاگران مقابل چشمانمان است و آمار و ارقام هرگز دروغ نمی‌گویند. آقای هاشم‌پور حق دارد که خیلی امیدوار نباشد.

کد خبر 687496 برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران سینمای ایران هاشم پور سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۱۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکونام: به نتایج دیگر تیم ها توجه نمی کنیم/با حضور مالکان جدید به آینده استقلال امیدوار هستم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد نکونام سرمربی آبی‌پوشان درباره دیدار با تراکتور در هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران گفت:« این دیدار اهمیت فراوانی برای ما دارد و نیازی به توضیح اضافه نیست. تراکتور از تیم‌های قدرتمند و خوب فصل جاری لیگ برتر بوده و در مقابل، ما هم انگیزه فراوانی برای این مسابقه داریم و نهایت تلاش خود را می‌کنیم. این بازی و امتیازهایش برای ما اهمیت زیادی دارد. در تعطیلات تمرینات منظم و خوبی داشتیم. روی این بازی کار کردیم. با برنامه جلو رفتیم و امیدواریم نتیجه دلخواه خودمان و هواداران را به دست بیاوریم.»
 
سرمربی استقلال درباره واگذاری باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج فارس، توضیح داد:« واگذاری استقلال اتفاق بزرگی بود و همه این واگذاری را به فال نیک می‌گیریم. جا دارد همین جا از آقای علی عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، همکاران ایشان و همینطور سردار شهریاری تشکر ویژه کنیم. تنها چند روز بعد از حضور رسمی‌شان در استقلال، قدم مهمی برداشتند و بخشی از طلب بازیکنان را واریز کردند. با حضور آنها به آینده استقلال امیدوار هستیم. به طور قطع همه چیز منظم‌تر خواهد بود و شک نداریم زیرساخت‌ها هم درست می‌شود. استقلال یک سرمایه بزرگ است و خدا را شکر دیدگاه مالکان جدید هم مثبت بوده و می‌تواند باشگاه را متحول کند. هواداران هم حمایت کنند. به طور قطع اتفاقات خوبی در راه خواهد بود.»

وی در پایان گفت: «ما به نتایج دیگر تیم‌ها فکر نمی‌کنیم و فقط نگاه‌مان به بازی‌های خودمان است. تمام تمرکزمان را گذاشته‌ایم. شش هفته سخت و سرنوشت ساز در انتظار ماست. باید بیش از هر زمان دیگری تلاش کنیم. جواب تلاش‌های طول فصل را در این مقطع خواهیم گرفت. بازیکنان هم تمام تمرکز خود را گذاشته‌اند. توکلمان به خداست و شک نداریم هواداران حتی نسبت به گذشته بیشتر از ما حمایت خواهند کرد و این موضوع به تیم انرژی می‌دهد.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نکونام: به نتایج دیگر تیم ها توجه نمی کنیم/با حضور مالکان جدید به آینده استقلال امیدوار هستم
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • تجربه سینما ترس، ترسناک‌ترین در ایران
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • مصدومیت ستاره دورتموند در آستانه دیدار با پی‌اس‌جی