Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بازار سرمایه به بازدهی ۱۲.۵ درصدی شاخص بورس در فصل بهار اشاره کرد و گفت: وجود برخی از عوامل کنار یکدیگر نشان‌دهنده آن است که بازار سرمایه با وجود ریسک‌های زیادی که به آن تحمیل می‌شود، همچنان بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

«مهدی عبدی» امروز (شنبه) در گفت‌وگو با ایران اکونومیست به روند این روزهای معاملات بورس اشاره کرد و افزود: در حالی که فعالان بازار سرمایه پس از روزهای پُر رونق انتهای سال گذشته و همچنین فروردین امسال، انتظار کسب بازدهی مناسبی را در سال ۱۴۰۱ می‌کشیدند، اما در ادامه شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: تحت تاثیر چنین اتفاقی بازدهی مناسب ۱۰.۶ درصدی در فروردین‌ماه به ۴.۵ درصد در پایان اردیبهشت‌ماه محدود شد اما با ازدست رفتن ۲.۵ درصد از این بازدهی در خردادماه، میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در فصل بهار به ۱۲.۶ درصد برسد. 

عبدی خاطرنشان کرد: در نگاه اول ممکن است زمانی که به بازده ۱۲.۶ درصدی به دست آمده در فصل بهار توجه می‌کنیم، این اتفاق مطلوب به نظر بیاید، اما روند نزولی شاخص کل طی فصل بهار نشان از نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به تحولات رخ‌داده در این بازار دارد که کاهش ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی از بازار موید این ادعاست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: وقفه در مذاکرات احیای برجام، قیمت‌گذاری دستوری محصولات شرکت‌ها در داخل، محدودیت احتمالی برای تولید شرکت‌ها به دلیل قطعی برق و در نهایت افت قیمت‌های کامودیتی در بازارهای جهانی که در پی سیاست‌های انقباضی شدید بانک‌های مرکزی دنیا اتفاق افتاد از اصلی‌ترین عوامل نگرانی اهالی بازار سرمایه در ادامه سال ۱۴۰۱ است.

وی اظهار داشت: هرچند با توجه به روند کاهشی قیمت‌های جهانی و محدودیت‌های متعدد شرکت‌های بورسی در زمینه تولید و صادرات محصولات (که عمدتاً کالا محور و صادراتی هستند)، چشم‌انداز مثبتی را به لحاظ بنیادی برای شرکت‌ها ترسیم نمی‌کند، اما برخی عوامل دیگر نشان می‌دهد که بازار سرمایه می‌تواند روزهای بهتری را تجربه کند.

عبدی با تاکید بر اینکه رشد نرخ ارز نیمایی نیز منجر به افزایش درآمد و سودآوری شرکت‌ها خواهد شد، گفت: از سوی دیگر قیمت‌ها در سایر بازارها به سیر صعودی خود در اثر تقویت انتظارات تورمی ادامه می‌دهد، در این راستا گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه خرداد سال جاری با ثبت رقم ۲. ۱۲درصد به بیشترین میزان از ابتدای انتشار آن در ابتدای دهه ۸۰ رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با ثبت رقم ۵. ۵۲ درصد بیشترین میزان در مقایسه با سال‌های دو دهه گذشته بوده است، افزود: دلیل اصلی افزایش تورم در خردادماه حذف ارز ۴۲۰۰ است، البته با توجه با شاخص‌های کلان اقتصاد ایران همچنان با نرخ تورم بالا مواجه خواهد بود و سیاست‌های دولت سیزدهم در جهت نزولی کردن نرخ تورم است.

وی ادامه داد: بااین‌حال بازار سهام نیز که از تورم رخ‌داده در بازارهای مختلف عقب افتاده است، در نهایت می‌تواند با  اقبال سرمایه‌گذاران و رشد در بازه میان‌مدت همراه شود.

عبدی اظهار داشت:  با توجه به فصل برگزاری مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها، قیمت سهام حاضر در بازار رقیق‌تر شده و پتانسیل رشد قیمت برای کوتاه‌مدت افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مجموعه این عوامل نشان می‌دهد که بازار سرمایه با وجود ریسک های زیادی که به آن تحمیل می شود، همچنان بستری مناسب برای سرمایه گذاری خواهد بود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: بازار سهام ، فرابورس ، ریزش شاخص بورس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بازار سهام فرابورس ریزش شاخص بورس کارشناس بازار سرمایه فصل بهار نرخ تورم شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۱۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مکاتبات ما با ۸ شرکت که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند ادامه دار است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

او در ادامه می‌گوید: اگر افراد حدودا تا یک هفته قبل از واریز سود سهام عدالت اطلاعات حسابی خود را بروز و مشکلات را رفع کنند سود برای آنها واریز می‌شود همچنین همراه با این سود، سود سنوات گذشته را هم دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید