Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران دانشگاه علم و فناوری هنگ‌کنگ یک پیل سوختی هیدروژنی جدید ساخته‌اند بادوام‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌تر از نمونه های قبلی است.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از پایگاه خبری «تِک‌اکسپلور»، ساخت این پیل سوختی با دوام و و مقرون به صرفه، راه را برای کاربرد گسترده‌تر انرژی سبز برای نیل به هدف جهانی عاری از انتشارات کربنی هموار می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 پیل‌های سوختی هیدروژنی یک گزینه امیدوارکننده در زمینه انرژی پاک (غیرآلاینده) هستند؛ زیرا از طریق تبدیل هیدروژن و اکسیژن به برق بدون انتشار دی‌اکسیدکربن و سایر مواد آلاینده، انرژی تولید می‌کنند.

پیل‌های سوختی هیدروژنی با وجود مزایای زیست محیطی هنوز بطور گسترده تجاری نشده‌اند. تولید برق آنها متکی به «الکتروکاتالیست» است که تا حد زیادی از فلز کمیاب و گران‌قیمت پلاتین ساخته می‌شود. دانشمندان در تلاش بوده‌اند فلز پلاتین را با مواد متداول‌تر و ارزان‌تری مانند «آهن-نیتروژن-کربن» جایگزین سازند، اما این مواد یا در تولید برق غیر موثر بوده یا دوام کمی داشته‌اند.

اکنون یک گروه پژوهشی به سرپرستی پروفسور «شائو مینوا» از بخش مهندسی شیمی و بیولوژیک دانشگاه علم و  فناوری هنگ‌کنگ، به فرمول جدیدی دست یافته‌اند که نه تنها میزان استفاده از پلاتین را به میزان ۸۰ درصد کاهش می‌دهد، بلکه از لحاظ دوام پیل سوختی نیز یک حدنصاب تازه ایجاد کرده است. این پیل سوختی در یک آزمایش با ۲۰۰ ساعت کار هیچ علامتی از کاهش عملکرد نشان نداد. یکی از علت‌های این عملکرد خوب این است که این پیل سوختی جدید برخلاف نمونه‌های قبلی که یک «سایت» فعال داشتند، سه سایت فعال دارد.
پ

شائو گفت: پیل سوختی هیدروژنی یک وسیله تبدیل انرژی است که برای رسیدن به جهان عاری از انتشارات گازهای آلاینده کربنی ضروری است. برای بهبود بیشتر این پیل سوختی تا حد قابل رقابت با پیل‌های سوختی و سایر وسایل الکتروشیمیایی تلاش خواهیم کرد. 

https://techxplore.com/news/۲۰۲۲-۰۷-world-durable-hydrogen-fuel-cell.html

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: تغییرات آب و هوا ، بهینه سازی مصرف انرژی ، هیدروژن

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تغییرات آب و هوا بهینه سازی مصرف انرژی هیدروژن سوختی هیدروژنی پیل سوختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۳۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انرژی‌ای که رامین در نقش جهان هم نیاز دارد (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، رامین رضاییان ستاره تیم فوتبال سپاهان در مصاف قبلی این تیم برابر استقلال ملاثانی بود که توانسته بود با یک گل و ارسال یک پاس گل تیمش را در دیدار دشوار جام حذفی به برتری برساند. رامین به همین دلیل با انگیزه زیادی پا به دیدار برابر پرسپولیس تیم سابقش گذاشته بود و به دنبال افزایش تعداد پاس‌ها و گل‌های خود در بیست و پنجمین مصاف لیگ برتر فصل جاری می‌گشت.

با این حال چیزی که این ستاره ملی پوش طلایی پوشان اصفهانی در ذهن داشت به هیچ وجه رنگ واقعیت به خود نگرفت و او اتفاقاتی را در ورزشگاه آزادی تجربه کرد که باور نداشت.

ویدیویی از دیدار پرسپولیس و سپاهان در جریان این دیدار در ورزشگاه آزادی منتشر شده که هواداران پرسپولیس در حال شعار دادن علیه رامین رضاییان هستند؛ این اتفاقی بود که رامین رضاییان انتظارش را نداشت و شاید به همین دلیل نتوانست نمایش خوبی که مقابل استقلال ملاثانی ارائه کرده بود را در ورزشگاه هم تکرار کند.

سپاهان تا ساعتی دیگر در ورزشگاه نقش جهان به مصاف استقلال خوزستان می‌رود و باید دید رامین که پس از پایان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از فرم همیشگی خود فاصله گرفته و فقط در چند مسابقه توانسته اثرگذار باشد چه عملکردی از خود به جا خواهد گذاشت.

دیگر خبرها

  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • انرژی‌ای که رامین در نقش جهان هم نیاز دارد (عکس)
  • نخستین پلتفرم هیبریدی الکتریکی در جهان توسط چری ساخته شد
  • برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد
  • بزرگترین فرودگاه بین المللی دنیا در اینجا ساخته می شود
  • ترمیم سریع سوختگی با بانداژ ساخته‌شده از سیب، ذرت و سویا!
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • ۱۰ کشور با بهترین غذاها در جهان؛ کدام کشور بهترین کیفیت غذا را دارد؟ (+عکس)
  • بزرگترین فرودگاه بین المللی دنیا در اینجا ساخته می شود / ۵ باند فرودگاهی برای جابجایی ۲۶۰ میلیون مسافر