Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهرستان فهرج در شرق استان کرمان است که چند سال قبل از شهرستان بم منفک شد و با وجود کارهای فراوانی که در این شهرستان انجام شده است اما همچنان محرومیت همچون سایه این شهرستان را رها نمی‌کند.

بهبود وضعیت راه‌های روستایی، خدمات عمومی، بهداشت و آموزش در این شهرستان به خصوص در روستاها نیاز به اقدامات جهادی و البته نگاه ویژه برای محرومیت زدایی دارد اما هنوز اقدام مؤثری در این زمینه انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها که کنکور سراسری در مناطق مختلف کشور در حال برگزاری است و خانواده‌ها سعی می‌کنند بهترین شرایط را برای شرکت فرزندانشان در این آزمون فراهم می‌کنند اما در فهرج اوضاع بسیار فرق دارد

ریزگردها، طوفان‌های مکرر شن و خشکسالی وضعیت این منطقه را بدتر کرده است و در این میان به نظر می‌رسد برخی از وجوه محرومیت این شهرستان از دید مسئولان نیز پنهان مانده و یا به فراموشی سپرده شده است.

این روزها که کنکور سراسری در مناطق مختلف کشور در حال برگزاری است و خانواده‌ها سعی می‌کنند بهترین شرایط را برای شرکت فرزندانشان در این آزمون فراهم می‌کنند اما در فهرج اوضاع بسیار فرق دارد.

گرمای ۴۹ درجه و محرومیت

هر چند این شهرستان حدود ۷۰ هزار نفر را در خود جای داده است اما به دلیل عدم برگزاری آزمون سراسری در این شهرستان، داوطلبان حضور در دانشگاه‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه ۱۰۰ کیلومتر را تا شهر بم سپری کنند تا به حوزه انتخابی برسند.

محرومیت مردم به خصوص در روستاها اما این مساله را بسیار مشکل تر از آنچه که تصور می‌شود کرده است، در برخی از روستاهای دور افتاده این شهرستان حضور داوطلبان در حوزه انتخابیه و طی کردن این مسیر بسیار هزینه بر و مشکل است.

محرومیت مردم به خصوص در روستاها اما این مساله را بسیار مشکل تر از آنچه که تصور می‌شود کرده، در برخی از روستاهای دور افتاده این شهرستان حضور داوطلبان در حوزه انتخابیه و طی کردن این مسیر بسیار هزینه بر و مشکل است

محمد یکی از این داوطلبان است که می‌گوید به همراه دوستانش از شب قبل در بم حضور یافتند و چون حتی پول لازم برای اسکان در یک مهمانسرا را نداشتند مجبور شدند در پارک شب را بگذرانند که بتوانند به موقع در آزمون حضور یابند.

وی افزود: خانواده‌های ما از نظر اقتصادی شرایط خوبی ندارند و به زحمت تونستیم دوران دبیرستان را طی کنیم و آماده حضور در کنکور شویم، با توجه به خشکسالی و از بین رفتن باغ‌ها و دام‌ها امرار معاش مشکل است و اکثر مردم تحت حمایت نهاده‌های حمایتی هستند. تنها راهی که داریم ادامه تحصیل برای فراهم کردن آینده‌ای بهتر است.

وی ادامه داد: وقتی سایر داوطلبان که از بم در آزمون شرکت کردند با خودرو کولر دار و در بهترین شرایط روحی و روانی در آزمون شرکت می‌کنند ما که شب گذشته را در پارک سپری کردیم وضعیت یکسانی نداریم.

ابراهیم دیگر داوطلب کنکور می‌گوید: چرا بعد از بیش از یک دهه از شهرستان شدن فهرج هنوز کنکور در این شهرستان برگزار نمی‌شود و هزاران نفر باید خود را از طریق یک جاده غیر استاندارد به حوزه امتحانی برسانند. ما باید ساعت ۴ بامداد حرکت کنیم تا در صورت عدم بروز مشکل بتوانیم خود را به امتحان برسانیم.

داوطلبانی که از روستاها به بم آمده اند وضعیت بسیار بدتری دارند چون برخی هزینه رفت و آمدشان را هم به زحمت تأمین کرده اند

وی افزود: داوطلبانی که از روستاها به بم آمده اند وضعیت بسیار بدتری دارند چون برخی هزینه رفت و آمدشان را هم به زحمت تأمین کرده اند.

وی گفت: مسئولان اگر شعار محرومیت زدایی می‌دهند باید زمینه رفع محرومیت را هم فراهم کنند در فهرج دانشگاه پیام نور وجود دارد و از زیر ساخت‌های همین دانشگاه می‌توان برای برگزار کنکور استفاده کرد، ضمن اینکه در بسیاری از مدارس شهرستان هم می‌توان آزمون را برگزار کرد.

زهرا دیگر شرکت کننده در آزمون سراسری گفت: دمای هوای این روزهای فهرج و بم به نزدیک ۴۹ درجه می‌رسد در این شرایط با دیگر دوستان پشت وانت بار نشستیم و به بم آمده ایم که در کنکور شرکت کنیم.

رقابت نابرابر فهرجی ها در کنکور

وی گفت: در فهرج ما نه کلاس تقویتی داریم و نه کلاس کنکور و اکثراً فقط همین کتاب‌های معمولی مدارس را مطالعه می‌کنیم و امیدواریم در آینده بتوانیم روزگار بهتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: چرا باید نحوه برگزاری کنکور در شهرستانی محروم مانند فهرج که نیاز به توجه ویژه است اینگونه باشد و در همین شرایط ما با داوطلبانی رقابت کنیم که در بهترین کلاس‌های کنکور شرکت کرده اند و در کلانشهرها در حوزه امتحانی که با خانه شأن چند دقیقه فاصله دارد حضور می‌یابند.

در فهرج ما نه کلاس تقویتی داریم و نه کلاس کنکور و اکثراً فقط همین کتاب‌های معمولی مدارس را مطالعه می‌کنیم و امیدواریم در آینده بتوانیم روزگار بهتری داشته باشیم

فرماندار فهرج نیز در این خصوص می‌گوید: اینکه داوطلبان فهرجی باید در شهرستانی دیگر حضور یابند ایده آل نیست و تلاش می‌کنیم در سال آینده این مشکل را رفع کنیم.

حسین سعیدی نیا افزود: بسیاری از دانش آموزان فهرجی دارای استعدادهای بسیار خوبی هستند و جزو نخبگان محسوب می‌شوند و در شرایط سخت خود را برای شرکت در کنکور آماده کرده اند.

وی عنوان کرد: برای کاهش مشکلات دانش آموزان فهرج تمام تلاش خود را برای برگزاری کنکور در سال آینده در شهر فهرج به کار می بریم و از سازمان سنجش نیز می‌خواهیم همکاری لازم را انجام دهد.

کد خبر 5528556

منبع: مهر

کلیدواژه: کنکور آزمون سراسری فرمانداری فهرج محرومیت زدایی بوشهر زلزله هرمزگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه زمین لرزه خراسان رضوی ویروس کرونا مشهد کنکور ایلام اردبیل آمار کرونا کنکور سراسری بیرجند برای شرکت نه کلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۳۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ هزار دانش آموز ایلامی در مرحله‌ اول آزمون سراسری شرکت کردند

به گزارش خبرنگار مهر، علی درویشی ظهر پنجشنبه به اتفاق جمعی از مسئولان این اداره کل از روند برگزاری کنکور در شهرستان‌های بدره و ملکشاهی بازدید کرد و در جریان این بازدید اظهار داشت؛ حدود ۱۵ هزار نفر داوطلب برای پذیرش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در استان ایلام با هم به رقابت می‌پردازند که از این تعداد آموزش و پرورش استان متولی برگزاری آزمون برای ۵ هزار و ۹۹۰ داوطلب است.

درویشی افزود: نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبان‌های خارجی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه برگزار می‌گردد.

وی در ادامه تصریح کرد؛ در شش شهرستان آبدانان، دهلران، چرداول، ملکشاهی، ایوان و بدره و در ۴۸ حوزه امتحانی آموزش و پرورش مجری برگزاری این آزمون است.

رییس دستگاه تعلیم و تربیت استان در پایان خاطر نشان کرد؛ از ۵ هزار و ۹۹۰ نفری که آموزش و پرورش میزبان آنان در مرحله‌ی اول آزمون است ۳ هزار و ۷۲۵ نفر دختر و ۲ هزار ۲۶۵ داوطلب پسر هستند.

کد خبر 6088479

دیگر خبرها

  • محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
  • یک‌بار دیگر کنکور ویرانگر!
  • محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف کنکور
  • ۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در کنکور
  • اعمال محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در آزمون سراسری
  • ۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در آزمون سراسری
  • برگزاری نخستین آزمون سراسری در شهرستان چالدران
  • ۱۵ هزار دانش آموز در مرحله اول آزمون سراسری شرکت کردند
  • ۱۵ هزار دانش آموز ایلامی در مرحله‌ اول آزمون سراسری شرکت کردند
  • مشارکت بیش از ۷۴ هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس