Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، این روز‌ها جوانان بنا به دلایلی که عمدتاً جنبه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، تمایل کمتری به ازدواج و فرزندآوری دارند. این مشکل در سال‌های اخیر تشدید پیدا کرده و زمینه و بستر خطر پیری جمعیت را بیش از پیش فراهم کرده است.

امید به زندگی در کشورمان در طی ۶۵ سال اخیر از حدود ۴۰ سال به ۷۵ سال رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود هشدار‌های مکرر کارشناسان برای بحران جمعیت، جامعه هنوز رغبت چندانی به برنامه‌های افزایش جمعیت نشان نداده است.

این موضوع آن جایی اهمیت پیدا می‌کند که دریابیم بر اساس اعلام دبیر مرکز مطالعات جمعیت ایران، نرخ رشد جمعیت کشور در حال حاضر فقط 0.7 درصد است.

 

 

روشن است که ادامه روند موجود هرگز به نفع کشور نخواهد بود. تلاش برای حل این معضل در سال‌های اخیر با سیاست‌های مختلفی صورت گرفته که به نظر می‌رسد تأثیر به سزایی نداشته است.

این موضوع در خوزستان نیز به وضوح دیده می‌شود. بر این اساس جمعیت استان خوزستان تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۰، بیش از پنج میلیون و ۱۰۲ هزار نفر اعلام شده است.

این جمعیت شاید عدد قابل قبولی به نظر برسد اما بر اساس اظهارات مصطفی‌امانی پور مدیرکل ثبت احوال خوزستان، متوسط رشد سالانه جمعیت استان در سال ۷۵، 5.8 درصد بوده اما در سال ۹۵ به 3.7 درصد رسیده است بنابراین سال به سال نرخ رشد جمعیت کاهش چشمگیری داشته است.

همچنین در سال ۶۵ موالید در خوزستان ۱۴۷ هزار و ۱۸۴ نفر بوده که این آمار از همان سال کاهش یافته و در سال ۹۸ به ۹۷ هزار و ۱۳۲ نفر رسیده است. در واقع این عدد در ۳۳ سال، ۵۱ درصد کاهش داشته است.

 

 

این در حالی است که در سال ۶۵ شرایط سخت و طاقت فرسای جنگ تحمیلی می‌توانست بر این موضوع سایه اندازد و آن را تحت الشعاع خود قرار دهد. از سوی دیگر میانگین سن مادران خوزستانی در اولین فرزندآوری 28.89 سال است که از میانگین کشوری پایین‌تر است اما باز هم عدد شایان توجهی است.

از آن جایی که حل این مشکل راهکاری علمی از نوع سیاست‌گذاری دارد، باید گفت برای رفع این معضل می‌بایست نگرشی جدید در حوزه سیاست‌گذاری برای افزایش نرخ رشد جمعیت داشت.

در واقع پایه و اساس سیاست‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که موانع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رفته رفته از بین بروند تا راه برای ازدواج و افزایش موالید کشور باز شود. همچنین باید توجه داشت که سیاست‎‌های جمعیتی بایستی غیراجباری باشند تا تصمیماتی که به نفع افزایش جمعیت است، آگاهانه اتخاذ شوند.

 

 

در واقع سیاست جمعیتی باید از حوزه باروری و برنامه‌ریزی خانواده فراتر رفته و تمامی حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، رفتار‌های اجتماعی و انسانی که بر متغیر‌های جمعیتی تأثیر می‌گذارند را در بر گیرد.

به عبارت دیگر برای سیاست‌گذاری در خصوص افزایش نرخ موالید در کشور، باید اقداماتی در زمینه کاهش میزان بیکاری و ناامنی‌های اقتصادی، کاهش بار اقتصادی هزینه پرورش فرزندان و تلاش برای فرهنگ‌سازی «ازدواج با کمترین تشریفات» بعمل آید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کاهش جمعیت کاهش تولد نوزاد آمار تولد نوزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۴۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به بیش از ۶۰۰ نفر از افراد تحت تاثیر سیلاب در ۲۴ ساعت اخیر

بابک محمودی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان در هفت استان کشور گفـت: طی ۲۴ ساعت گذشته هفت استان اصفهان، تهران، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد تحت تاثیر سامانه بارشی که هواشناسی پیشتر نسبت به وقوع آن هشدار داده بود، قرار گرفته و متاسفانه شاهد وقوع سیلاب یا آبگرفتگی در بخش‌هایی از این استان‌ها بودیم. 

وی با بیان اینکه بیشترین امدادرسانی طی ۲۴ ساعت اخیر در استان‌های کرمان و اصفهان انجام شد، گفت: در این بین امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ۲۸ مورد عملیات امداد و نجات انجام داده و به ۶۰۹ نفر از افراد متأثر امدادرسانی کردند. یک نفر را به مناطق امن انتقال داده و در ۳۷ منزل مسکونی عملیات تخلیه آب را اجرا کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره اقلام توزیع شده در میان سیل‌زدگان نیز گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۴۶ کیلوگرم نایلون، ۲۶ تخته موکت و ۱۴ بسته غذایی توسط نیرو‌های امدادی جمعیت هلال احمر در بین افراد متاثر از سیل و آبگرفتگی توزیع شده است. در این عملیات‌ها ۴۳تیم عملیاتی متشکل ۱۷۱ نفر امدادگر و نجاتگر مشارکت داشتند.

محمودی درباره وضعیت استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان تحت تاثیر سامانه بارشی اخیر قرار نگرفت، اما با توجه به وضعیتی که بیش از یک هفته از وقوع آن می‌گذرد، امدادرسانی در مناطق سیل زده این استان همچنان ادامه دارد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • ۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده
  • امدادرسانی به بیش از ۶۰۰ نفر از افراد تحت تاثیر سیلاب در ۲۴ ساعت اخیر
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • آمار خوبی از میزان موالید و جوانی جمعیت در کشور مشاهده نمی‌شود
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در سال ۱۴۰۳