Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، جلیل جباری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران درباره علت عدم مرمت قلعه اربابی دورباش تکاب افزود: قلعه‌های اربابی ساعد سلطان تکاب و میرپنج روستای دورباش دو قلعه تاریخی شهرستان تکاب هستند که تحت مالکیت جمعیت هلال احمر استان قرار دارند.

وی اظهار کرد: برغم تملک این دو بنا توسط جمعیت هلال احمر این اداره‌کل به دلیل اضطراری بودن حفاظت این بناها اعتباری بیش از هفت میلیارد ریال برای احیا و مرمت هر دو قلعه هزینه کرده تا از تخریب بیش از پیش آن جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: طبق ماده ۹۸ قانون ششم توسعه وظیفه مرمت، احیا و حفاظت از بناهای تاریخی برعهده مالک بوده و در این راستا نیز وظیفه نگهداری از این دو بنا برعهده جمعیت هلال احمر استان است.

جباری ادامه داد: تاکنون اعتباری توسط مالک برای مرمت، احیا و نگهداری قلعه اربابی دورباش تکاب هزینه نشده ولی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی برای صیانت از مواریث تاریخی علی‌رغم ممانعت‌های جمعیت هلال احمر استان اقدام به ثبت ملی این دو بنای تاریخی کرد تا از دخل و تصرف‌های غیراصولی، تخریب‌ها و تغییر کاربری‌های فضاهای تاریخی به‌عنوان فضای اداری این بناها جلوگیری کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی یادآور شد: در صورت واگذاری این قلعه‌ها می‌توان با تبدیل آنها به موزه و مراکز اقامتی سنتی گام موثری در رونق گردشگری شهرستان تکاب برداشت.

وی افزود: بنای تاریخی مربوط به رشیدالدوله، یکی از حکمرانان ایل افشار در دوره شاهان قاجار است که در زیربنایی به مساحت سه هزار و ۹۶۰ مترمربع و با پلانی نامنظم، از ۲ بخش کلی ساخته شده است.
جباری با بیان اینکه این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است، اظهار کرد: این شهرستان هم اکنون دارای ۱۶۵ اثر و محوطه تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
به گزارش ایرنا، هفت قلعه اربابی تاریخی در روستاهای دورباش، اغولبیک، همپا، نصرت آباد، قراقیه، یلقون آغاج و شهر تکاب وجود دارد.
شهرستان تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده و مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست جهانی سازمان یونسکو در این شهرستان قرار دارد.

برچسب‌ها گردشگری ارومیه آثار تاریخی میراث فرهنگی هلال احمر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری ارومیه آثار تاریخی گردشگری ارومیه آثار تاریخی میراث فرهنگی هلال احمر جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی میراث فرهنگی قلعه اربابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۵۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت از سیل شهرستان شبستر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی گزارشی از آخرین وضعیت از سیل بخش تسوج در شهرستان شبستر ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، حمید منجم شامگاه _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ با بیان این مطلب اظهار کرد: با جستجوی تیم‌های امدادی هلال احمر تسوج و آتش نشانی، هر سه خودروی گرفتار در سیلاب، از محاصره سیل نجات یافته و به صاحبانشان تحویل داده شد.

وی افزود: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت. اما دو دستگاه از خودروها دچار خسارات جزئی و یک دستگاه دیگر به طور کامل مچاله شد.

مدیرعامل هلال احمر آذربایجان‌شرقی ادامه داد: همچنین در خصوص آب‌گرفتگی معابر و منازل روستای چهرگان، نیازی به تخلیه آب از منازل نبوده اما امدادگران جمعیت هلال‌احمر در محل سانحه حضور پیدا کرده‌اند و تا اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر 750413

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت از سیل شهرستان شبستر
  • برهم خوردن معادلات دشمنان پس از عملیات وعده صادق
  • نجات کوهنوردان مفقود شده در ارتفاعات بام و صفی آباد
  • دو مفقودی ارتفاعات کوه «شاه‌حسن» بام و صفی‌آباد نجات پیدا کردند
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله در عرصه تاریخی
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • حجت الاسلام‌والمسلمین معزی: روحیه داوطلبی برآمده از اراده انسانی است نه بخشنامه سازمانی