Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست مشورتی امروز (شنبه) وزرای خارجه کشورهای عربی در بیروت برای بررسی اقدامات مشترک این کشورها و چالش‌ها و موانع پایان یافت. اما به گفته منابع، در این نشست درباره عضویت سوریه گفتگویی نشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، برخی منابع دیپلمات اعلام کردند که نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عربی در بیروت با حضور جمعی از وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای عربی برگزار شد و پایان یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این منابع، در این نشست درباره عضویت سوریه گفتگویی نشد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در ابتدای این نشست، ضمن تشکر از لبنان بابت میزبانی از این نشست که پس از دوحه و کویت، سومین نشست کشورهای عربی محسوب می‌شود، اظهار کرد: دیدارهای وزرای خارجه کشورهای عربی برای رایزنی مهم است و اهمیت آن از این جهت است که دستور جلسه و یا طرحی برای بررسی و گفتگو ندارد و تنها نشستی برای تبادل نظرات، موضعگیری‌ها و ایده‌ها به شکل آزادانه است و این ایده‌ها می‌تواند به شکل طرح‌ها و برنامه‌هایی به نفع اتحادیه عرب اجرا شود.

ابوالغیط در ادامه گفت: برگزاری چنین دیداری در بیروت و به صورت مشخص در این زمان معنای مهمی دارد و پیامش این است که کشورهای عربی در کنار لبنان و رهبران سیاسی و ملت آن هستند و امیدوارند این کشور از مشکلات اقتصادی و سیاسی خود عبور کند، بر این اساس نشست ما در بیروت اطمینان به ثبات و آینده لبنان را نشان می‌دهد.

همچنین عون قبل از ظهر امروز و در استقبال از هیئتی از وزرای خارجه کشورهای عربی بر اهمیت روابط میان این کشورها به ویژه در شرایط حساس کنونی جهان عرب و چالش‌های پیش روی آنها که به بیشترین میزان رایزنی و همکاری نیاز دارد، تاکید کرد و گفت: همکاری و همبستگی میان کشورهای عربی در سایه بحران‌ها، فشارها و تحولاتی که این کشورها شاهد هستند، بسیار اهمیت دارد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز در ادامه ضمن خوش آمدگویی به ابوالغیط و هیئت همراهش و سایر وزراء و روسای هیئت‌ها گفت: لبنان با بحران‌های متعددی مواجه است و شما از سنگینی فشارهای ناشی از تعداد بالای پناهجویان و آوارگان در این کشور باخبر هستید، اما لبنان دیگر نمی‌تواند این وضعیت را تحمل کند و موضعگیری جامعه جهانی به ایجاد راه حل‌هایی فوری کمک نمی‌کند، امیدواریم شما در مقابله با این چالش‌ها به ما کمک کنید.

همچنین او ادامه داد: لبنان با وجود شرایط سخت فعلی‌اش برای مقابله با این چالش‌ها و ایجاد راه حل هایی برای خروج از بحران‌های خود مصمم است، مه گذشته انتخابات پارلمانی برگزار کردیم، هیئتی از اتحادیه عرب برای نظارت بر آن حضور داشت. ما به دنبال تشکیل کابینه جدیدی هستیم و برای توافق با صندوق بین المللی پول جهت کمک به لبنان تلاش می‌کنیم، آمریکا برای تعیین مرزهای دریایی جنوب لبنان میانجیگری می‌کند و لبنان منابع آبی، نفتی و گازی خود را رها نمی‌کند.

ابوالغیط پس از آن نشست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سومین نشست مشورتی بود که با توافق تمامی کشورهای عربی برگزار شد و لبنان نقش میزبان را داشت، وزرای خارجه نیز با حضور خود و نیز حمایتشان از مردم، دولت و ریاست جمهوری لبنان، از آن استقبال کردند، ما در اتحادیه عرب از کشور، دولت و ملت لبنان حمایت می‌کنیم.

در آستانه آغاز نشست وزرای خارجه کشورهای عربی در بیروت، نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان بار دیگر بر لزوم پایبندی این کشور به اجرای تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت و مصوبات اتحادیه عرب و تقویت سیاست خویشتن‌داری در برابر اختلافات کشورهای عربی و گسترش حاکمیت این کشور در تمامی خاکش و اجتناب از اهانت به کشورهای عربی و یا به خطر انداختن امنیت آنها تاکید کرده و از کشورهای عربی به ویژه اعضای شورای همکاری خلیج فارس خواست از دولت و ملت لبنان در این مرحله حساس از تاریخش حمایت کنند و همانگونه که عرب‌ها بیروت را پایتخت خود می‌دانند هر لبنانی نیز هر یک از این کشورها را میهن دوم خود می‌داند.

میقاتی در ضیافت شامی که در ساختمان دولت برای میزبانی از وزرای خارجه کشورهای عربی برگزار شد، خطاب به حاضران گفت: این نشست در مرحله‌ای پر از چالش‌های سیاسی و دیپلماتیک در کشورهای عربی و کل جهان، همزمان با گسترش درگیری‌های منطقه‌ای و فروپاشی ساختار بین‌المللی بدون نمود هیچ یک از نشانه‌های تعادل قدرت و یا ساختار جدید برگزار می‌شود.

نخست وزیر لبنان افزود: در این چارچوب معتقدیم باید رایزنی‌ها درباره اقدامات مشترک عربی و توافق درباره موضوعات نشست یکم نوامبر آتی سران کشورهای عربی در الجزایر  بیشتر شود، ما به نشست سران اطمینان زیادی داریم و آن را نشانه‌ای از خواست رهبران کشورهای عربی برای عبور از تمامی چالش‌ها و موانع ازسرگیری اقدامات مشترک عربی و همراهی با تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در تمامی زمینه‌ها می‌دانیم. در اینجا به نقطه آغاز و مساله امت اسلامی و مساله عرب‌ها یعنی فلسطین می‌رسیم که تمامی وجدان‌های بیدار جهان از حق فلسطینی‌ها برای داشتن زندگی با عزت در کشور مستقل خود حمایت می‌کنند.

او در ادامه گفت: لبنان در حال عبور از دوره انتقالی حساس و پیچیده‌ای است و بحران‌های سیاسی، اقتصادی، مالی و اجتماعی نیز به مشکل آوارگان سوری افزوده شده و دولت ما برای عبور از آن تلاش می‌کند، ما انتظار داریم شما از ما در این مرحله پشتیبانی کنید.

میقاتی در پایان نیز ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در این شرایط دشوار گفت: امیدوارم در روزهای آینده امنیت و ثبات برای کشورهای عربی و صلح و امنیت برای لبنان محقق شود.

پیشتر ابوالغیط هنگام ورودش به بیروت گفته بود، "امیدوارم این دیدار مشورتی وزرای خارجه کشورهای عربی موثر باشد و درباره گام‌های آتی توافق حاصل شود، تمامی کشورهای عربی به جز سوریه که عضویتش در اتحادیه در حالت تعلیق قرار دارد، در این نشست شرکت خواهند کرد و دستور جلسه و یا ایده‌های مشخصی وجود ندارد و هر وزیری رویکرد و نظر کشور خود را اعلام خواهد کرد".

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لبنان نجیب میقاتی وزرای خارجه کشورهای عربی کشورهای عربی کشورهای عربی کشورهای عربی اتحادیه عرب نشست مشورتی بحران ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۶۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر امور خارجه: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است

به گزارش قدس آنلاین، «حسین امیرعبداللهیان» در جریان سفر به گامبیا و شرکت در پانزدهمین نشست سران کشورهای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با شعار توسعه پایدار کشورهای اسلامی از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در بانجول، پایتخت گامبیا آغاز شد و در این نشست علاوه بر مباحث مربوط به توسعه پایدار کشورهای اسلامی، مساله توقف جنگ در غزه نیز در دستور کار جدی این نشست قرار داشت.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «ما در یک فضایی قرار داریم که احتمال توقف در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است» اظهار کرد: علت آن رایزنی‌ها، تلاش‌ها، فشارهای افکار عمومی و مجموعه شرایط جدیدی است که رژیم صهیونیستی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی با آن مواجه شده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم حقوق ملت فلسطین مورد توجه قرار بگیرد و شرایطی فراهم شود که بتوانیم شاهد توقف جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه باشیم و شرایط در غزه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و جابجایی ساکنان غزه به سمت منازل و مناطق خود به درستی فراهم شود.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: در نشست روز شنبه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در موضوع رژیم صهیونیستی، حمایت از ابتکار آفریقای جنوبی و رای دیوان بین‌المللی دادگستری برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی نیز مورد توجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگر صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران با اشاره به رایزنی‌های دوجانبه خود در حاشیه این نشست تصریح کرد: در ملاقات با وزیران امور خارجه عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر، پیگیری دیدارهای سران و نتایج توافقات آنها در ماه‌های گذشته دستور کار قرار داشت و درخصوص موضوعات منطقه‌ای با تمرکز بر مساله غزه و ضرورت توقف جنگ گفت‌وگو داشتیم.

وی در همین راستا تصریح کرد: توافقاتی داشتیم که با یک حرکت جمعی و هماهنگ برای کمک به برون‌رفت از این وضعیت در منطقه، بتوانیم حرکت کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: با دیگر وزرای خارجه نیز در مورد مسائل دوجانبه، امور منطقه و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • افزایش احتمال توقف جنگ در غزه
  • وزیر امور خارجه: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است | توافقاتی داشتیم که...
  • دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر در گامبیا/ اهتمام قاهره برای تداوم گفتگو با تهران
  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی