Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌های مرحومه مریم کاظم زاده عکاس و تصویربردار دوران دفاع مقدس، گفت: وی به عنوان یکی از طلایه داران عکاسی دفاع مقدس این نمونه سبک جدید را در کشور ما راه اندازی کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، فرشاد مهدی پور روز شنبه - ۱۱ تیرماه - در آیین بزرگداشت زنده یاد مرحومه مریم کاظم‌زاده، روزنامه‌نگار و عکاس دفاع مقدس که در مجموعه باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، هدف از برگزاری این مراسم یادبود و بزرگداشت را معرفی هرچه بیشتر ابعاد وجودی و شخصیتی و حرفه‌ای این روزنامه نگار و عکاس دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: تلاش ما این است تا اینگونه افراد را به عنوان الگویی برای همکاران رسانه‌ای بسازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: تجلیل از یک طلایه‌دار روزنامه‌نگاری و عکاسی فریضه ما محسوب شده و عکاسی دفاع مقدس سبک جدیدی از عکاسی را در کشور ما راه انداخت که مرحومه خانم مریم کاظم‌زاده از طلایه‌داران این سبک بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس زمانی‌هایی او در موقعیت‌هایی حضور داشت که هیچ خبرنگار مردی در صحنه نبود، اظهار داشت: تلاش مردان و زنان در کنار هم برای سربلندی و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ویژگی های انقلاب اسلامی ایران بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زنده یاد کاظم‌زاده نقش شاهد زندگی و جنگ را داشت و زاویه دید جدیدی را از روایت‌گری جنگ برای همگان ارائه کرد از این رو باید امثال او را بیشتر بشناسیم و تلاش کنیم چنین افرادی را به عنوان الگوهای موفق رسانه و مطبوعات در کشور و خارج کشور معرفی کنیم.

مهدی پور ضمن یادبود بانو «کونیکو یامامورا» که به عنوان اولین مادر شهید ژاپنی در کشور شناخته می‌شود، ادامه داد: اگر امروز اینجا آمدیم تا تجلیل و نکوداشتی از خانم کاظم زاده داشته باشیم برای این است که الگوهایی از این جنس در فضای روزنامه نگاری کشور تثبیت کنیم.

در ادامه این مراسم مدیر مسئول موسسه روزنامه کیهان هم در سخنانی ضمن تشکر از معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل تدارک این مراسم، گفت:‌ قبل از ورود به مجموعه کیهان وصف خانم کاظم زاده را شنیده بودم.

حسین شریعتمداری ادامه داد: من با شهید وصالی (همسر اول کاظم زاده) مدت سه سال هم بند بودیم. ما حبس ابد داشتیم. اصغر وصالی معلوم بود که انسان است. او فداکار و شجاع بود.
 
این فعال رسانه ای در ادامه به وصف خصوصیات و ویژگی های مرحوم کاظم زاده پرداخت و گفت: او کار خبری را با حفظ مبانی دینی و شرعی به هم آمیخته بود. زمانی که مسئول پیگیری نامه‌های مردمی به دولتمردان و مسئولان بود بسیار دقت می‌کرد تا حقی از کسی ضایع نشود و برای بچه‌های تحریریه موسسه کیهان الگو بود.
 
مدیر مسئول موسسه کیهان همچنین با بیان اینکه عقربه و قطب‌نمای فعالیت‌های مرحومه کاظم زاده همواره متوجه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بود، تاکید کرد: امروز نیاز به معرفی این الگوهاست.

به گفته شریعتمداری جامعه امروز ما به ویژه نسل جوان نیاز ضروری به معرفی و شناخت افرادی مانند زنده یاد کاظم زاده دارد تا به عنوان الگو و راهنما مد نظر قرار گیرند.

در ادامه مراسم رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم هم با قرائت بخشی از متنی که در صفحه اجتماعی (اینستاگرام) مرحوم کاظم زاده منتشر شده درباره سختی‌هایی که وی در جنگ متحمل شده ، اظهار داشت: این متن دال گفتمان کنشگری اجتماعی مرحومه کاظم زاده است؛ زنی که علاوه بر پاسداری از خانواده با لطافت زنانه خود وارد عرصه اجتماعی می‌شود.

فاطمه قاسم‌پور افزود:‌ مساله ما تعریف کنشگری اجتماعی زنان است. امروز این موضوع آن‌طور که باید و شاید تعبیر و تفسیر نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد زنان، جوانان و نوجوانان تعبیری دارند مبنی بر اینکه آنها دُردانه‌های ما هستند، ادامه داد: امروز جهان می‌خواهد درباره زنانی که اثربخشی دارند بشنود؛ زنانی که تفاوت‌شان را بامردان می‌شناسند و عفیفانه وارد جامعه می‌شوند.

قاسم پور گفت:‌ امثال خانم کاظم‌ زاده در جنگ کم نیستند، اما کم راجع به آنها سخن به میان آمده است؛ جا دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را مدنظر داشته باشد تا که نگاه به زنان بیشتر شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از چهل سال است که الگوی سوم زن در جامعه متجلی شده است، اظهار داشت: ما با غفلت‌های‌مان نتوانستیم این الگو را معرفی کنیم، اگر از ما بپرسند چند زن الگو نام ببریم دچار لکنت زبان می‌شویم.

این نماینده ملت در عین حال تاکید کرد: جهان امروز به دنبال شنیدن آن اصل گفتمان زنان انقلاب اسلامی است از این رو رسانه ها به عنوان مهمترین ابزار می توانند نقش بی بدیلی در روایت گری امثال زنده یاد کاظم زاده که در جامعه هم کم نیستند داشته باشند.

قاسم پور افزود: باید بتوانیم بیش از پیش زنان و ظرفیت های آنان را به جامعه و به ویژه نسل جوان امروز و آینده معرفی و تبیین نمائیم.

آیین بزرگداشت زنده یاد مریم کاظم زاده روزنامه نگار و عکاس دفاع مقدس روز شنبه یا حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی و جمعی از مدیران عامل و مسئول خبرگزاری ها و نشریات کشور و خانواده زنده یاد مریم کاظم زاده برگزار شد. 

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ارتباطات و رسانه ، رسانه ، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ارتباطات و رسانه رسانه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مریم کاظم زاده دفاع مقدس زنده یاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۶۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین ارسطوزاده ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت با محوریت استان خوزستان تصریح کرد: امروزه آسایش و امنیت کشور، حاصل جان‌فشانی شهیدان است و بر این اساس گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگهداشت یاد و خاطره شهدا به شمار می‌رود؛ بنابراین یاد و خاطره عزیزانی که در راه مقاومت جان سپرده‌اند، راهبردی برای ادامه مسیر این شهدا را در حوزه گردشگری مقاومت است.

وی اظهار کرد: قریب به ۲۰۰ هزار شهید در جنگ تحمیلی در دفاع از کشور جان خود را از دست دادند و حدود ۱۲۷ شهر در معرض حملات هوایی و موشکی قرار گرفته‌اند. ۴۲ درصد از این حملات به شهرهای خوزستان بود و ۴۰ درصد از شهدا و مجروحان جنگ خوزستانی بودند.

ارسطوزاده افزود: استان خوزستان نقش مهمی در جنگ دفاع مقدس داشته به صورتی که کوچک‌ترین شهید، با ۱۲ روز سن و مسن‌ترین شهید آن صد سال سن است. در حال حاضر در این استان ۲۲ یادمان برای گرامیداشت شهدا وجود دارد.

وی در خصوص توسعه یادمان‌ها و آثار دفاع مقدس در خوزستان تأکید کرد: در حال حاضر ۲۲ یادمان مرتبط با دوران دفاع مقدس در استان وجود دارد که هر یک از این یادمان‌ها به مناطق مشخصی از استان مرتبط و برای ماندگاری و یادآوری این رویدادها برای عموم مردم است.

ارسطوزاده تصریح کرد: نقطه به نقطه شهر آبادان و خرمشهر و همچنین مناطق اطراف آن روایتگر رویدادها و عملیات دوران دفاع مقدس است و این پتانسیل وجود دارد که در هر کدام از این نقاط یادمان‌های متعددی ساخته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان افزود: برنامه دقیقی برای ثبت و نگاشت یادمان‌ها در دست تهیه است که این اقدام‌ها بعد از تکمیل پرونده‌های مربوطه رونمایی و معرفی می‌شود.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۴۰ اثر دفاع مقدس در فهرست آثار ملی خوزستان به ثبت رسیده و ۱۰ پرونده دیگر از دوران دفاع مقدس نیز در حال آماده‌سازی است، گفت: در کنار برنامه‌های وسیع فرهنگی کاروان‌های راهیان نور و ستاد اربعین، یکی از محورهای اصلی این رویدادهای فرهنگی نقش و اهمیت استان خوزستان در گردشگری مقاومت است.

کد خبر 6087743

دیگر خبرها

  • دفاع مکارم شیرازی از بازگشت گشت ارشاد
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی
  • اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است
  • قتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیروهای مسلح است
  • کاظم موسوی نماینده مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است