Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر بختیاری دبیر باشگاه کتابخوانی ۱۰۰ تایی ها با اشاره به برگزاری دومین دوره این باشگاه همزمان با فصل تابستان توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عنوان کرد: دومین دوره باشگاه کتابخوانی ۱۰۰ تایی ها با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، تقویت مهارت تحلیل و تفکر انتقادی و مدیریت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باشگاه کتابخوانی ۱۰۰ تایی‌ها در دو مرحله «تولد باشگاه» و «حیات باشگاه» میزبان رده‌های سنی کودکان ۷ تا ۱۰ ساله و نوجوانان ۱۱ تا ۱۵ ساله است و شامل کارگاه‌های ادبی و حلقه‌های کتابخوانی است.

دبیر باشگاه کتابخوانی ۱۰۰ تایی ها گفت: در این مرحله، هدف اصلی «جذب حداکثری کودکان و نوجوانان» و دعوت از آن‌ها برای پیوستن به باشگاه کتابخوانی است. مدت زمان مرحله اول، از ۱۵ تیرماه تا ۱۵ شهریورماه است که در این مرحله از مخاطبان دعوت می‌شود پس از عضویت در باشگاه، با امانت گرفتن کتاب از کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مطالعه آن به جمع اعضای باشگاه کتابخوانی ۱۰۰ تایی ها بپیوندند. اعضا باید در طول این دو ماه، حداقل هشت کتاب را از کتابخانه های تحت پوشش، به صورت امانت دریافت و مطالعه کنند. همچنین در محافل خوانش کتاب ویژه اعضای باشگاه، به صورت منظم و فعال شرکت کنند.

بختیاری افزود: بازه زمانی امانت گرفتن هر کتاب باید حداقل ۴ روز کاری باشد تا کتاب مورد نظر، پذیرفته شود. همچنین از هر عضو تنها کتاب‌هایی که با کارت عضویت خود دریافت کرده‌اند، پذیرفته می‌شود. در این مرحله برای هر دو گروه «کودک» و «نوجوان» یکی از کتابداران کتابخانه ها به عنوان «تسهیل گر» مشخص می‌شود که مسئولیت همراهی و راهنمایی اعضای باشگاه و برگزاری محافل خوانش کتاب را برعهده دارد. همچنین دوره آموزشی تخصصی برای تسهیل گران باشگاه با عنوان «مهارت های تسهیل گری در باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان» به منظور آشنایی بیشتر کتابداران با این مقوله قبل از برپایی محافل خوانش کتاب برگزار می‌شود.

دبیر برگزاری این ویژه برنامه افزود: در بازه زمانی دو ماه مذکور، عملکرد اعضا مورد سنجش تسهیل گران هر کتابخانه قرار می‌گیرد و بر اساس فعالیت‌هایی که داشته‌اند کارنامه فعالیت صادر می‌شود و در پایان مرحله اول، حداکثر «۱۵ عضو کودک» و «۱۵ عضو نوجوان» به عنوان اعضای فعال باشگاه هر کتابخانه معرفی خواهند شد. مرحله دوم (حیات باشگاه) که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و جزئیات آن در بازه زمانی مربوطه متعاقباً اعلام خواهد شد.

کد خبر 5528850 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کتاب و کتابخوانی ادبیات کودک و نوجوان کونیکو یامامورا کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب بازی های رایانه ای بنیاد ملی بازی های رایانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه هنری دفاع مقدس سبا بابایی تازه های نشر محمد مهدی اسماعیلی ادبیات دفاع مقدس انقلاب اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۶۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، کتاب‌های قدیمی قرن نوزدهم دارای جلدهای سبزرنگ با مقادیر نگران‌کننده‌ای از آرسنیک هستند که باعث شده است برخی از کتابخانه‌ها آن‌ها را از قفسه‌ها حذف کنند. پژوهشگران دانشگاه دلاور (University of Delaware) با استفاده از اشعه ایکس برای آزمایش ترکیبات شیمیایی، سطوح جیوه و سرب را نیز در کتاب‌های دارای جلد قرمز و زرد شناسایی کردند.

دانشمندان سال‌هاست به مردم هشدار می‌دهند که مراقب آثار آلوده باشند؛ چراکه قرار گرفتن در معرض آن‌ها می‌تواند به مشکلات تنفسی، ضایعات و سرطان منجر شود.

ناشران عصر ویکتوریا در اوایل دهه ۱۸۰۰ تولید انبوه کتاب را آغاز کردند اما جلد چرمی کتاب‌ها باعث افزایش سرسام‌آور هزینه تولید کتاب می‌شد. ناشران کتاب به عنوان جایگزین ارزان‌تر چرم، جلدهایی را برای کتاب‌ها تولید کردند که حاوی رنگ سبز بود، اما در آن روزگار کسی نمی‌دانست که آرسنیک مورداستفاده برای ساختن رنگ می‌تواند کشنده باشد.

ناشران ترجیح می‌دادند که برای جذب خوانندگان از رنگ‌های روشن مانند نوعی رنگ سبز استفاده کنند که به نام سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شیله مشهور است. نام سبز شیله از نام «کارل ویلهلم شیله» (Carl Wilhelm Scheele) داروساز آلمانی-سوئدی گرفته شده است. شیله در سال ۱۷۷۵ کشف کرد که با مخلوط مس و آرسنیک می‌توان رنگ سبز چشم‌نوازی ساخت؛ اما او درنهایت به دلیل قرار گرفتن در معرض جیوه، آرسنیک و سایر ترکیبات شیمیایی جان خود را از دست داد.

در دهه‌های پس از کشف رنگ زمردی و پاریسی، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ افراد پس از تماس طولانی‌مدت با اقلام پوشیده‌شده در این رنگ منتشر شد. این گزارش‌ها شامل مسمومیت ناشی از شمع در مهمانی‌های کریسمس، مسمومیت افرادی که لباس‌های سمی سبزرنگ به تن داشتند و مسمومیت کارگران کارخانه پس از رنگ کردن زیورآلات بود که درنهایت به تشنج دچار می‌شدند و استفراغ می‌کردند.

کتاب‌های سمی امروزه هنوز در کتابخانه‌ها وجود دارند و در میان انبوهی از سایر کتاب‌ها در مؤسسات سراسر جهان پنهان شده‌اند. هر بار که یکی از آن‌ها کشف می‌شود، برای تحلیل بیشتر در محیط قرنطینه‌شده قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، کتابخانه ملی فرانسه چهار کتاب را با جلد سبز زمردی که گمان می‌رفت حاوی آرسنیک باشند، از دسترس عموم خارج کرد. هرچند آسیب‌های ناشی از آن کتاب‌ها احتمالاً جزئی خواهد بود، اما کتابخانه پیش‌ازاین که دوباره آن‌ها را در قفسه‌ها قرار دهد، آزمایش‌های ایمنی را روی آن‌ها انجام خواهد داد. مقامات کتابخانه ملی فرانسه گفته‌اند: «ما این آثار را در قرنطینه قرار داده‌ایم و آزمایشگاهی بیرون از کتابخانه مشغول تحلیل آن‌هاست تا میزان آرسنیک موجود در هر جلد را ارزیابی کند».

قرار گرفتن در معرض آرسنیک با تضعیف علائم تنفسی، ضعف عملکرد ریه و بیماری مزمن ریوی مرتبط است اما قرار گرفتن بلندمدت در معرض این ماده می‌تواند به بروز ضایعات پوستی و سرطان منجر شود.

دیگر رنگ‌های سمی جذاب

پژوهشگران، «پروژه کتاب سمی» (Poison Book Project) را در سال ۲۰۱۹ آغاز کردند و در این پروژه به آزمایش صدها جلد کتاب پرداختند تا فلزات سنگین ازجمله سرب، آرسنیک و کروم را در آن پیدا کنند.

آن‌ها دریافته‌اند که کتاب‌هایی با جلد قرمزرنگ، حاوی ماده معدنی سینابر (Cinnabar) هستند که به نام سولفید جیوه نیز شناخته می‌شود و رتبه بالایی را در فهرست مواد سمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا دارد. این رنگ قرمز که قدمت آن به هزاران سال می‌رسد، می‌تواند به مسمومیت با جیوه منجر شود. مسمومیت با جیوه، آسیب عصبی و کلیوی و مشکلات تنفسی را به همراه دارد.

کتاب‌های دارای جلد زرد، حاوی کرومات سرب هستند که در مقادیر زیاد می‌تواند سمی باشد. با وجود این، رنگ زرد به‌اندازه کتاب‌های قرمز یا سبز باعث نگرانی نمی‌شود زیرا به آن اندازه محلول نیست و همین ویژگی، جذب آن را از راه دست زدن به جلد دشوار می‌کند.

افرادی که در کتابخانه‌ها کار می‌کنند یا ممکن است کتاب‌هایی با پوشش آرسنیکی در خانه داشته باشند، باید با پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به کتاب و شستن دست‌ها، اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر مواد شیمیایی انجام دهند. کسانی که کتاب‌ها را در اختیار دارند باید آن‌ها را درون پوشش پلاستیکی قرار دهند تا از پوسته‌پوسته شدن جلد سمی کتاب جلوگیری شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901370 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • فعالیت ۶۲ شعبه سیار در دومین مرحله انتخابات گنبد
  • پیروزی ذوب آهن در دومین دیدار مرحله نیمه پایانی لیگ برتر بسکتبال
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده