Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@22:06:29 GMT

تورم، انتقام پوتین را گرفت!

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۷۴۷۶

تورم، انتقام پوتین را گرفت!

به گزارش قدس آنلاین، تورم منطقه یورو ماه گذشته میلادی (ژوئن) رکورد جدیدی را ثبت کرد. اکنون نزدیک به نیمی از کشورهای حوزه یورو به تورم ۲ رقمی رسیده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، قیمت انرژی که به واسطه پیامدهای جنگ در اوکراین و درگیری اقتصادی میان روسیه و اروپای غربی به ارقام بی‌سابقه‌ای رسیده است، نرخ تورم را در کشورهایی که از واحد پول رایج اروپا یعنی یورو استفاده می‌کنند به ۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶‌درصد در ماه ژوئن رساند. آژانس آمار اتحادیه اروپایی اعلام کرد که نزدیک به نیمی از ۱۹ کشور منطقه یورو به تورم ۲ رقمی رسیده‌اند.  اکثر کشورهای اروپایی از سوخت‌های فسیلی برای اداره اقتصاد و گرم کردن خانه‌های خود استفاده می‌کنند و همین امر سبب وابستگی شدید آنها به روسیه است. از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (اسفند سال گذشته)، صادرات انرژی از سمت روسیه به اروپا بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و همین امر قیمت‌ها را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده است.

بانک مرکزی اروپا که متعهد شده است با افزایش قیمت‌ها مقابله کند، قرار است اواخر ماه جاری میلادی برای اعلام افزایش نرخ بهره تشکیل جلسه دهد. بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است نرخ بهره در ماه سپتامبر دوباره افزایش خواهد یافت، این به این معنی است که نرخ بهره ممکن است در سال جاری به محدوده مثبت بازگردد؛ لازم به ذکر است بانک مرکزی اروپا از سال ۲۰۱۴ نرخ‌های بهره را در محدوده منفی نگه داشته است. از آنجا که کشورهای منطقه یورو اقتصادهای متفاوتی دارند، وضعیت در هر کدام متفاوت است. در حالی که تورم در آلمان و هلند طی ماه ژوئن اندکی کاهش یافت، اسپانیا رکورد جدیدی را ثبت کرد و برای نخستین‌بار از سال ۱۹۸۵ تورم در این کشور ۲رقمی شد.

* فرانسه و اسپانیا رکوردداران تورم!

فرانسه و اسپانیا در ماه ژوئن رکوردهای تورمی جدیدی را تجربه کردند؛ موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی (اینسی) فرانسه روز پنجشنبه گزارش داد افزایش شدید بهای انرژی و غذا رشد قیمت مصرف‌کننده در فرانسه را در ماه ژوئن به ۶.۵ درصد افزایش داد. قیمت مصرف‌کننده در ماه قبل از آن (مه) ۵.۸ درصد بود. در اسپانیا نیز تورم برای نخستین‌بار از سال ۱۹۸۵ از آستانه ۱۰ درصد گذشت.

افزایش تورم در فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، توجیه بیشتری را برای بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره ایجاد کرده است. این طرح برای نخستین‌بار در بیش از یک دهه گذشته، از ماه بعد اجرایی می‌شود. بعد از افزایش نرخ تورم به بیش از ۱۰ درصد در اسپانیا، آمار جدید در فرانسه خواسته مقامات منطقه را برای در نظر گرفتن  افزایش بیش از ۲۵ درصدی نرخ پایه به خود جلب کرده است. در حالی که تورم در آلمان آنطور که انتظار می‌رفت در ماه جاری قوی نبود، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفته تمرکز اصلی بر آمار تورم بقیه ۱۹ کشور عضو منطقه یورو خواهد بود.

فرانسه در مهار تورم در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی تا حدی موفق بوده  و دولت این کشور ۲۵ میلیارد یورو برای محدود کردن افزایش هزینه‌های انرژی هزینه کرده است. اما با توجه به اینکه مکرون در انتخابات اخیر  این کشور اکثریت پارلمان را از دست داد، تحت فشار قرار گرفته تا اقدامات بیشتری انجام دهد. هفته آینده دولت او قصد دارد بودجه بازنگری شده سال ۲۰۲۲ را ارائه دهد که شامل ۲۵ میلیارد یوروی دیگر برای تمدید اقدامات موجود و طرح‌های جدید از جمله در زمینه افزایش حقوق بازنشستگی است. با این وجود در فرانسه تورم تاکنون باعث کاهش اعتماد و تشدید فشارهای اقتصادی شده است. این در حالی است که آمار جداگانه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد هزینه مصرف‌کننده در ماه مه در مقایسه با آوریل ۰.۷ درصد افزایش یافته است.

* آلمانی‌ها نگران افزایش قیمت انرژی

نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد با توجه به کاهش عرضه گاز از روسیه در نتیجه جنگ اوکراین، اکثر شهروندان آلمانی نگران افزایش چشمگیر قیمت گاز و برق در کشورشان هستند. کاهش عرضه گاز از روسیه متعاقب جنگ اوکراین منجر به افزایش هزینه‌های انرژی در آلمان شده و بسیاری از مقامات این کشور را نگران کرده است.

«رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان اخیرا اعلام کرده نگران است عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله گاز «نورد استریم یک» در دریای بالتیک به طور کامل متوقف شود. این مقام آلمانی در سخنانی اعلام کرد: از ۱۱ جولای خطر توقف کامل «نورد استریم یک» وجود دارد. به همین دلیل است که این مساله در زمستان می‌تواند واقعا مشکل‌ساز باشد. وی در عین حال گفت تامین گاز در تابستان تضمین شده است. روسیه پیش از این به دلیل مشکلات فنی، تحویل گاز از طریق «نورد استریم یک» را بشدت کاهش داده است.

بر اساس بررسی موسسه تحقیقات اقتصاد کلان و چرخه تجاری (IMK) بنیاد هانس بوکلر که نزدیک به اتحادیه کارگری است و در روز چهارشنبه منتشر شد، بیش از نیمی از آلمانی‌هایی که درآمد کمتری دارند به دلیل تورم بالا، می‌خواهند غذای کمتری بخرند. بر این اساس حدود ۵۲ درصد از نیروی کار با درآمد نسبتا پایین خانوار که تا ۲۰۰۰ یورو خالص در ماه است، احساس می‌کنند به دلیل افزایش قیمت‌ها، بویژه انرژی، مجبور به کاهش مصرف مواد غذایی هستند. در میان آنها، حدود ۱۸ درصد حتی خواهان کاهش قابل توجه مصرف غذا، نوشیدنی، محصولات تنباکو و موارد مشابه هستند. بر این اساس ۶۳ درصد نیز اعلام کرده‌اند به دلیل تورم خواهان کاهش خرید پوشاک و کفش هستند که ۲۸ درصد به طور واضح این اقدام را در پیش گرفته‌اند.

به نوشته روزنامه هندلزبلات آلمان، نتایج جدیدترین نظرسنجی موسسه یوگو هم نشان می‌دهد ۷۱ درصد از مردم آلمان از نظر مالی نگران افزایش قیمت گاز و برق هستند. فقط ۲۶ درصد در این باره ابراز نگرانی نکردند. ۴درصد هیچ اطلاعاتی ارائه نکردند. این نظرسنجی بین ۲۵۸۶ نفر از شهروندان در پنجشنبه گذشته انجام شد.

قیمت انرژی در آلمان چند ماه است بشدت در حال افزایش است که تا حدی به دلیل جنگ در اوکراین و ناامنی‌های ایجاد شده مرتبط با آن در عرضه گاز و نفت است. بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، قیمت انرژی در ژوئن ۳۸ درصد گران‌تر از ماه مشابه سال گذشته بود. انرژی یکی از محرک‌های اصلی تورم در این کشور است.

* هشدار بانک مرکزی انگلیس نسبت به وقوع بحران اقتصادی

رئیس بانک مرکزی بریتانیا هشدار داد که در بحبوحه بحران انرژی، تورم بالا بر بریتانیا بیش از هر کشور بزرگ دیگری تأثیر منفی خواهد گذاشت. اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت احتمال می‌رود اقتصاد بریتانیا در نتیجه شوک قیمت انرژی که تمام اقتصادهای اروپایی با آن مواجه شده‌اند، زودتر از دیگر کشورها ضعیف شود. وی افزود: مشکل در بریتانیا به دلیل میراث ساختاری به جا مانده از همه‌گیری کرونا در بازار کار تشدید شده است به طوری که شرکت‌ها از کمبود کارگر رنج می‌برند.

رئیس بانک مرکزی بریتانیا چهارشنبه گذشته در کنفرانس بانک مرکزی اروپا در سینترای پرتغال، گفت: متأسفانه اواخر امسال افزایش دیگری در نرخ تورم در بریتانیا رخ خواهد داد و من فکر می‌کنم احتمال دارد که اقتصاد انگلیس زودتر و شدیدتر از سایر کشورها ضعیف شود. در همین رابطه گاردین گزارش داد انگلیس در چارچوب یک طرح اضطراری، قصد دارد در صورتی که طی ماه‌های آینده با کمبود گاز مواجه شود، عرضه گاز به اروپا را قطع کند. روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که اگر انگلیس در ماه‌های آینده با کمبود شدید گاز مواجه شود، ممکن است این کشور تامین گاز اروپا را متوقف کند. این روزنامه گزارش داد که شبکه ملی گاز انگلیس می‌تواند خطوط لوله گاز به هلند و بلژیک را تحت تدابیر اضطراری قطع کند، زیرا عملیات نظامی روسیه در اوکراین بر عرضه انرژی جهانی فشار وارد می‌کند.

در این زمینه، روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز هم گزارش داد بستن خطوط لوله بخشی از یک طرح ۴ مرحله‌ای است که شامل قطع عرضه گاز به کاربران بزرگ صنعتی و درخواست از مصرف‌کنندگان برای کاهش مصرف خانگی است. از ماه مارس گذشته ۲ خط لوله دریایی، گاز انگلیس را به بلژیک و هلند متصل کردند که با بالاترین ظرفیت فعالیت و ۷۵ میلیون مترمکعب گاز را در روز به قاره سبز منتقل می‌کنند. لندن در فصل تابستان که تقاضا برای گاز کمتر است و به دلیل نداشتن ظرفیت ذخیره گاز، اضافه گاز وارداتی خود بویژه گاز مایع را به اروپا صادر می‌کند.

منبع: وطن امروز

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اروپا اتحادیه اروپا میزان تورم در اروپا روسیه ولادیمیر پوتین بانک مرکزی اروپا رئیس بانک مرکزی افزایش قیمت منطقه یورو قیمت انرژی عرضه گاز نرخ بهره ماه ژوئن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۷۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی تأکید کرد: در حوزه علم و آموزش و دانشگاه مثل هر حوزه دیگر، اولین اصل «رویکرد» است. اگر دیدگاه ما به جهان، انسان و جامعه اصلاح نشود و به زندگی، نظم و سامان اجتماعی متناسب با نیاز و خواست انسان امروز و مقتضیات جهانی نگاه نداشته باشیم، معلوم نیست راه‌حل‌های مطرح شده برای مسائل پیش رو بتواند کارآمد باشد.   به گزارش جماران؛ در آستانه روز معلم گزارش «مسأله دانشگاه در ایران» با حضور سید محمد خاتمی ارائه شد.   گزارش تحقیقی «مسأله دانشگاه در ایران؛ مخاطرات توسعه علمی و چشم‌اندازهای پیش رو» که با مشارکت جمعی از مدیران سابق، نظریه‌پردازان، متخصصان، کارشناسان و فعالان دانشگاهی و دانشجویی، زیر نظر سید محمد خاتمی انجام شده است، ارائه و منتشر شد.   سید محمد خاتمی در نشستی که در آستانه روز معلم و با حضور جمعی از استادان و متخصصان دانشگاه و مدیران پیشین آموزش عالی برگزاری شد، ضمن اشاره به شرایط دشوار و حساس سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور و گرامی‌داشت روز معلم به تبیین ضرورت‌ و زمینه‌های شکل‌گیری و تدوین این گزارش کارشناسانه و تجربه‌های پیشین مشابه آن پرداخت.   خاتمی گفت این متن چهارمین تلاش پس از گزارش‌های «آسیب‌شناسی اصلاحات»، «مسأله حجاب، واقعیت‌ها و راهکارها» و «مسائل آموزش و پرورش» است که در تدوین آن عرف کارشناسانه و تجارب و دیدگاه‌های متخصصان بنای گفت‌وگوی میان نخبگان و جامعه قرار گرفته است.    رئیس دولت اصلاحات گفت: من در این دوره به دوستان گفتم به جای مسائل خیلی کلی، بنیادین و اساسی که باید روی آن فکر کرد، مورد به مورد مسائل را بررسی کنیم؛ مسأله‌شناسی کنیم و اعلام کنیم راه‌حل‌های مسأله چیست.   وی تأکید کرد: ما در این عرصه برنامه ارائه نمی‌دهیم زیرا ارائه برنامه را باید کسانی انجام دهند که امکانات اجرایی در اختیارشان است. رویکرد این گزارش‌ها بیشتر ناظر به شناخت و حل مسأله است.    باید از تجربه‌ها درس گرفت خاتمی با اشاره به پژوهش آماده شده دربارهٔ آموزش‌عالی ابراز امیدواری کرد که انتشار آن زمینه را برای بحث‌های گسترده‌تر صاحب‌نظران فراهم ‌کند.    خاتمی گفت: باید از تجربه‌ها درس گرفت و رهیافت‌های افق‌گشا را با فهم و نقد عملکردهای گذشته در مقاطع مختلف پیدا کرد. ما در هیچ‌جا خاتم‌الفلاسفه یا خاتم‌العلما نداریم. حتی اندیشه متفکرانی مثل ملاصدرا هم کاملاً رنگ و بوی زمانه خودش را داشته و دارد. یعنی وقتی زمانه عوض شد، ممکن است این تفکرات هم تغییر پیدا کند. بر اساس همین دیدگاه باید تأکید کنم که این متن نهایی نیست، چارچوبی از یک رویکرد است و تلاش شده که مسائل از دیدگاه کارشناسی دیده شوند و راهکارهایی ارائه شوند و اگر دستگاه‌های اجرایی، یا سیاست‌گذاران و سیاست‌ورزان فعلی مسائل آموزش عالی بخواهند به اینها توجه کنند باید از دل این دست گزارش و گفت‌وگوهای پس از آن‌ها برنامه‌هایی اجرایی درآورند.   رئیس دولت اصلاحات با اشاره به ضرورت بررسی نقادانه سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی در همه زمینه‌ها از جمله حوزه علوم و فناوری به روند تدوین چشم‌انداز بیست ساله کشور و سپس برنامه چهارم توسعه پرداخت که بر مبنای آن‌ها در سال‌های پایانی دولت اصلاحات تلاش‌های زیادی برای ارائه یک مسیر مدون برای توسعه کشور بر پایه توسعه علمی شده بود.    خاتمی در ادامه یادآور شد: افرادی با این دیدگاه و رویکردها مخالف بودند، اولین کاری که کردند، برنامه چهارم را که یک برنامه بسیار مترقی و خوب بود و با لحاظ دیدگاه‌های چشم‌انداز تنظیم شده بود کنار گذاشتند و مسائلی که می‌بینید پیش آمد؛ از جمله بحث طبیعی کردن قیمت‌ها که قرار بود در کل برنامه پنج ساله با یک شیب ملایمی انجام شود تا اثر منفی در جامعه نداشته باشد و در عین حال با سیاست‌های جبرانی، درآمد آن صرف کسانی شود که درآمد کمتری دارند یا بهای حامل‌های انرژی بهبود پیدا کند.   تنها یک سال از برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله مانده است باید ببینیم چرا به شاخص‌های نهایی آن نزدیک نشده‌ایم رئیس دولت اصلاحات در ادامه افزود: اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که به کجا رسیدیم و مسأله تورم و افزایش نقدینگی و مسائل دیگری که روز به روز افزایش پیدا کرد و امروز به سطح فوق‌العاده نگران کننده‌ای رسیده است و امیدوارم بزرگان کشور این نگرانی را داشته باشند که حلش کنند. تنها یک سال از برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله مانده است، باید ببینیم چرا به شاخص‌های نهایی آن نزدیک نشده‌ایم.   خاتمی در ادامه با تأکید بر اینکه آموزش عالی از مهمترین نهادهای امروز جامعه ما است، اظهار داشت: دانش همیشه در عرصه حیات اجتماعی انسان جایگاه خودش را داشته است، ولی اولاً دانش به معنای جدید کلمه امر تازه‌ای است و ثانیاً باید توجه داشت که ضرورتاً متصدی امر دانش مجموعه آموزش عالی و افراد تشکیل دهنده این نهادها هستند و باید این موضوع مسأله اصلی و واقعی نهاهای تصمیم‌گیری‌ برای دانشگاه و جامعه باشد.   مثلاً در آن زمان ما دیدگاهی در زمینه اداره دانشگاه‌ها بر پایه هیأت امنا و انتخاب مدیران داشتیم، این رویکرد اگرچه کامل نبود ولی قبول داشت که اعضای هیأت علمی افرادی را برای ریاست دانشگاه به وزیر علوم معرفی کنند و او در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کند و فردی برای ریاست دانشگاه انتخاب شود که حمایت عموم دانشگاهیان را با خود داشته باشد.   وی در پایان تأکید کرد: در حوزه علم و آموزش و دانشگاه مثل هر حوزه دیگر، اولین اصل «رویکرد» است. اگر دیدگاه ما به جهان، انسان و جامعه اصلاح نشود و به زندگی، نظم و سامان اجتماعی متناسب با نیاز و خواست انسان امروز و مقتضیات جهانی نگاه نداشته باشیم، معلوم نیست راه‌حل‌های مطرح شده برای مسائل پیش رو بتواند کارآمد باشد.    نباید با ذهنیت‌های بسته و جهت‌دار به سراغ امور پیچیده کشور رفت اصل دوم «کارشناسی» است یعنی باید به مسائل و تنگناها و بحران‌های موجود کارشناسانه پرداخت و کارها را به کاردانان آگاه و روشن و بیدار سپرد، نه آنکه با ذهنیت‌های بسته و جهت‌دار به سراغ امور پیچیده کشور رفت. حداقل این است که زمینه‌های آزادانه و مؤثر گفت‌وگو را در جامعه، میان اهل نظر و فن فراهم شود که بتوانند نظرشان را مطرح کنند و این فکرها به مرحله عمل برسانند.    خاتمی در پایان افزود: این روزها کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد، ان‌شاء‌الله خداوند شرّ دشمنان را کم کند و در موقعیت کنونی ما دیگر شاهد تنش تازه‌ای در عرصه حیات منطقه‌ای و ملی نباشیم؛ و جامعه ما بتواند راه توسعه مردم‌سالار را با سلامت و امنیت طی کند. به هرحال چشم امید ما همیشه برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها در همه زمینه‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان عزیز است.   برای دریافت متن کامل گزارش تحقیقی «مسأله دانشگاه در ایران؛ مخاطرات توسعه علمی و چشم‌اندازهای پیش رو» کلیک کنید کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید