Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه انباشت زیادی از قوانین در حوزه صنعت و معدن وجود دارد گفت: به شدت در حوزه قوانین صنعت و معدن ضعف داریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، مصطفی طاهری عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، اظهار داشت: هر سال کمیسیون‌ها انتخاباتی برگزار می‌کنند که هئیت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها به مدت یک سال انتخاب می‌شوند، در سال جاری با توفیق خداوند بنده به عنوان رئیس کمیسیون صنایع و معادن انتخاب شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به تهیه سند بالادستی برای توسعه صنعتی در کشور اشاره و بیان کرد: طبق بررسی‌ها وزارت صمت چندین سند توسعه دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها چیزی که ما لازم داریم نیست، آنچه‌که نمود دارد این است که 70 درصد تولید منبع محور است و صنایع متوسط 10 درصد و تکنولوژی بالا  زیر یک درصد است و این موضوع بیانگر این است که توسعه صنعتی کلان نبوده و آن‌طور که انتظار می‌رفت انجام نشده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نخستین کاری که ما پیگیر آن هستیم، این است که این سند آماده شود که علاوه بر خوب بودن ضمانت اجرایی داشته باشد و ضمانت اجرایی زمانی ممکن است که یا باید مصوبه مجلس داشته باشد و از سویی دیگر یک بعدی دیده نشود و همه جوانب سنجیده شود.

وی ادامه داد: اگر اولویت‌ها مشخص شود، سعی می‌شود برنامه‌های یک ساله، درخواست‌ها، مجوز‌ها و همه این‌ها مطابق با سند توسعه صنعتی ایجاد شود و بعد از آن تمرکز بر روی برنامه هفتم خواهد بود، در کشور برنامه‌های توسعه پنج ساله نوشته می‌شود و حداقل پنج برنامه یک ساله از روی این برنامه نوشته می‌شود و هدف ما برنامه‌های برای پنج سال آینده برای صنعت، معدن، آی‌سی‌تی و این که چه اقداماتی باید انجام داد خواهد بود.

فرصت فروش تکنولوژی صنایع غذایی، ساختمان سازی و صنایع دستی البرز به سنگال ایجاد شدرئیس کمیسیون صنایع مجلس: تفکیک وزارت صمت به دقت بررسی می‌شودچه موانعی "صادرات صنایع دستی" را قفل کرده است؟!

طاهری تصریح کرد: انباشت زیادی از قوانین وجود دارد و 245 قانون در حوزه صنعت و معدن طراحی و در حال آماده سازی است تا این قوانین منسوخ شوند و دیگر وجود نداشته باشند و در همین بازه‌های زمانی این طرح به صحن مجلس ارسال خواهد شد و این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قوانین خوبی خصوصاً در حوزه تولید وجود دارد گفت: هفت قانون از دهه 80 تا سال 99 در حوزه تولید ایجاد شده است که در حدود 35 درصد این قانون محقق شده است اما 65 درصد به نتیجه نرسیده است. همین‌طور حدود 90 درصد مربوط به ضعف اجرا و ترک فعل و تغییرات دولت بوده ، پنج درصد بستگی به قانون و شرایط موجود و یا کرونا بوده که اجرا نشده و پنج درصد باقیمانده مربوط به ایرادات قانونی بوده است.

وی تصریح کرد:  قانون‌های جدیدی با توجه به شرایط روز نیاز داریم و اولویت ما اصلاح قوانین مربوط به معادن است که ضعف در آن بسیار زیاد است و در سال 1400  ، 100 درصد استعلاماتی که برای معادن انجام شده منفی بوده و حتی یک مجوز معدن صادر نشده است و محیط زیست، منابع طبیعی مانع آن شده است بنابراین باید اصلاح قانون معادن انجام شود تا درآمد دولت و ثروت کشور بالاتر رود.

طاهری با بیان اینکه آرزوی ما این است که صادرات نفت خام  به صفر برسد و صادرات فرآورده‌ها انجام شود گفت: پتروشیمی صنایع پایین دستی نفت است و ارزش افزوده بسیار خوبی را ایجاد می‌کند، اما اساسنامه ندارد و به عنوان یک شرکت توسعه‌ای شناخته نمی‌شود، اساسنامه در کمیسیون در حال آماده‌سازی است و تا آخر تابستان آماده خواهد شد.

 وی ابراز کرد: مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی از جمله مهم‌ترین او‌لویت‌ها است و در حال حاضر آمار‌ها در کشور یکپارچه نیست و باید یکپارچه‌سازی داده‌‌ها انجام شود.

انتهای پیام/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس نمایندگان مجلس کمیسیون صنایع مجلس نمایندگان مجلس کمیسیون صنایع رئیس کمیسیون صنایع و معادن صنعت و معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۸۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی امیر فخریان اظهار کرد: پارسال ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۸۳ میلیون دلار از خراسان رضوی به پاکستان صادر شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان افزود: این کالاهای صادراتی از نظر وزن ۲۴ درصد و از نظر ارزش ۲۰ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

وی بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی به پاکستان در این مدت گچ، کولرهای آبی، کف پوش‌های غیر مخملی باف، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی تبدیلی، پسته، مصنوعات آهنی و فولادی، لوازم خانگی، مخمرها و یک سری اقلام معدنی بوده است.

امیر فخریان گفت: به دلیل شرایط اقلیمی دو منطقه مزبور، میوه‌های گرمسیری پاکستان برای خراسان رضوی و میوه‌های سردسیری استان برای پاکستان جذابیت داشته و تبادل می‌شود، لذا این استان و کشور پاکستان در مراودات تجاری تأمین کننده یکدیگر در محصولات کشاورزی هستند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: پارسال ۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون دلار از پاکستان به این استان وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۴۸ درصد و در ارزش ۴۳ درصد کاهش یافت.

وی بیان کرد: عمده کالاهای وارداتی به خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ موز، برنج، یک سری ماشین آلات و دستگاه‌های صنایع غذایی بوده است.

امیر فخریان اظهار کرد: خراسان رضوی در سه سال گذشته برنامه‌هایی برای توسعه مراودات تجاری با کشور پاکستان از جمله اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های متقابل، برگزاری وبینارها، سلسله همایش‌های آموزشی به منظور ارتقای سطح دانش بازرگانان داشته که آخرین مورد آن برگزاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های کراچی پاکستان بوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: پاکستان یکی از کشورهای تأمین کننده پنبه و برنج در کشورمان بویژه در خراسان رضوی است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر ایران و خراسان رضوی صنایع پایین دست پتروشیمی فعال دارد که محصولات آنها مورد نیاز کشور پاکستان است، انرژی ارزان و برخی مزیت‌های تولید باعث شده که صادرات برخی از کالاها به کشور پاکستان مزیت دار شود.

امیر فخریان ادامه داد: موارد مزیت دار پاکستان برای توسعه تجاری با آن کشور شناسایی شده و با حضور شرکت‌های ایرانی و خراسانی در بازارهای هدف آن کشور و صادرات کالاهایشان به آن زمینه توسعه مراودات تجاری با پاکستان فراهم است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: از سوی دیگر شیعیان پاکستان در طول سال سفر زیادی به مشهد برای زیارت بارگاه منور رضوی دارند و از این رو افزون بر اقتصاد گردشگری این استان، سرمایه گذاران پاکستانی نیز وارد کشور شده و در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مجموع مراودات تجاری استان با کشور پاکستان در زمینه تجاری و گردشگری قابل ملاحظه بوده و می‌توان این استان را یکی از مناطق مزیت دار برای توسعه روابط تجاری با آن کشور در نظر گرفت.

کد خبر 6088018

دیگر خبرها

  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • ۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد
  • بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • اعلام جزئیات جدید درباره واردات خودرو جانبازان؛ اول جانبازان بالای ۷۰ درصد، بعد جانبازان ۵۰ درصد
  • اصناف متخلف محلات هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جریمه شدند
  • مردم عزیز ما در معیشت و مسکن با مشکلات زیادی مواجه هستند که باید برای حل آن تدبیر فوری کرد
  • افراد جویای کار به سامانه ملی رصد اشتغال مراجعه کنند
  • اجاره نشین بودن ۶۰ درصد واحدهای صنفی تربت حیدریه
  • برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون