Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@09:17:18 GMT

دامداران زنجانی جایگاه‌های دام را سم‌پاشی کنند

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۹۶۷۶

دامداران زنجانی جایگاه‌های دام را سم‌پاشی کنند

ایسنا/زنجان مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران این استان سم‌پاشی جایگاه‌های دام را برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو که مشترک بین انسان و دام است، جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان، محمدباقر حاج‌کاظمی افزود: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل ویروسی دارد و از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام و تنفس در تماس با دام‌های آلوده قابل انتقال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این بیماری در دام مبتلا به ظاهر هیچ علامت و نشانه‌ای برای تشخیص ندارد، یادآور شد: زمانی که دامی آلوده به ویروس بیماری تب کریمه کنگو کشتار شود، این بیماری وارد چرخه مصرف می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: در فصل گرما فعالیت کنه‌ها در جایگاه‌های نگه‌داری دام در مراکز صنعتی، سنتی و نیمه‌صنعتی ادامه می یابد که مهم‌ترین عامل انتقال این بیماری است.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه دامداران نسبت به سم‌پاشی جایگاه‌های دام اقدام کنند، اظهار کرد: علاوه بر فعالیت کنه‌ها در این مکان‌ها، کنه‌هایی در فضاهای باز روی نوک علوفه وجود دارد که منتظر انسان یا دامی است که به محض رد شدن به آن‌ها چسبیده و اقدام به گزش کند، ممکن است این کنه آلوده به ویروس تب کریمه کنگو باشد و دام و انسان سالم را آلوده به این بیماری کند.

وی متذکر شد: در صورت مشاهده کنه از کندن آن از روی بدن دام و یا له کردن آن خودداری شود؛ چرا که این مسئله موجب انتشار بیماری در بین دام‌ها و افراد سالم خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: کنه‌ای که از دام آلوده تغذیه کرده، می‌تواند ویروس آن را در خود حفظ و به دام‌ها یا انسان سالم منتقل کند، این موارد در زمان شیردوشی و کشتار دام، بدون رعایت موارد بهداشتی منتقل می‌شود.

حاج‌کاظمی تاکید کرد: از کشتار دام‌ها در خارج از کشتارگاه جدداً خودداری شود؛ چرا که دام‌هایی که در کشتارگاه‌ها زیر نظر ناظران بهداشتی کشتار می‌شود، لاشه ۲۴ ساعت در سردخانه به منظور خنثی شدن بیمارهای احتمالی نگه‌داری و پس از سالم‌سازی وارد چرخه مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف‌کنندگان گوشت قرمز نیز باید این فرآورده خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز عرضه معتبری که روی آن برچسب دامپزشکی، تاریخ تولید و انقضا و محل کشتار درج شده است، تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، از همه مصرف‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی خواست در صورت مشاهده هر گونه ذبح خارج از کشتارگاه، عرضه لاشه خارج از مراکز عرضه مجاز و یا هر گونه موارد غیربهداشتی مورد را با شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی در سطح استان زنجان برای رسیدگی اطلاع دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنجان سمپاشي دامداري دامپزشکی استان زنجان تب کریمه کنگو دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۹۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجانی‌ها روزهای خنکی را تجربه خواهند کرد

محمدرضا رحمان‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سامانه بارشی از فردا (پنج‌شنبه) در استان تقویت می‌شود، گفت: انتظار می‌رود با تقویت سامانه بارشی در استان، شاهد بارش‌های رگباری در مناطق مختلف این منطقه باشیم.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های رگباری و رعد و برق بیشتر در مناطق نیمه غربی و جنوبی استان رخ خواهد داد، افزود: با وجود اینکه آسمان زنجان تا حدودی ابری است اما از بعد از ظهر امروز شاهد وزش باد و بارش خفیف باران در ارتفاعات خواهیم بود.

این مسوول با تاکید بر اینکه روز جمعه هفته جاری بارش‌ها با شدت بیشتری در مناطق مختلف استان ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط پیش‌بینی شده، هشدار سطح زرد هواشناسی برای استان صادر شده است.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان با اشاره به اینکه مردم استان طی روزهای آینده هوای خنک‌تری را نسبت به شرایط امروز تجربه خواهند کرد، ادامه داد: دمای فعلی شهر زنجان با یک درجه سانتی‌گراد افزایش نسبت به روز گذشته در همین ساعت به ۱۶ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

وی یادآور شد: طی شبانه‌روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان ۸ و ۲۷ درجه، ابهر ۸ و ۲۶ درجه، خرمدره ۹ و ۲۷ درجه، آب‌بر ۱۵ و ۳۱ درجه، قیدار ۷ و ۲۳ درجه، سلطانیه ۵ و ۲۶ درجه و ماهنشان ۱۱ و ۳۰ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

کد خبر 6093797

دیگر خبرها

  • زنجانی‌ها روزهای خنکی را تجربه خواهند کرد
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • زنجانی‌ها منتظر شرایط جوی ناپایدار باشند
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • تجمع دانشجویان زنجانی برگزار می شود
  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند