Web Analytics Made Easy - Statcounter

باغ‌اردوگاه خاتون، سوم آذر ۱۳۹۷ همزمان با زادروز فرخنده حضرت رسول (ص) و امام جعفر صادق (ع) با حضور آیت الله رئیسی، تولیت وقت آستان قدس رضوی، در گستره ۲۰ هکتاری، با طراحی و خدمات ویژه گشایش یافت و در اختیار بانوان مشهدی قرار گرفت تا به عنوان نخستین مرکز فرهنگی، تربیتی و اجتماعی زنان، فضایی برای ارائه و عرضه نوآورانه‌ها و خلاقانه‌های بانوان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با افزایش مشکلات اقتصادی، تعداد زنانی که با لقب سرپرست خانوار وارد فضای کسب و کار می‌شوند و در سطوح مختلف اقدام به کسب درآمد می‌کنند، افزایش یافته است، این حضور که طیف وسیعی از مشاغل از کارگری و حضور در خط تولید تا مدیریت و کارآفرینی اجتماعی را دربرمی‌گیرد همراه با چالش‌ها و مسائل ویژه‌ای است که فرایند کسب درآمد آن‌ها را متأثر می‌کند. نکته قابل تأمل سختی فرایند‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار است.

ماموریت باغ خاتون، فراهم کردن زمینه برای نقش آفرینی بانوان با رویکرد نوآورانه است که علاوه بر فضای باغ و سطح محلات شهر مشهد، از طریق طراحی برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی خلاقانه با کمک بانوان خلاق و نوآور در استان‌های مختلف اجرا می‌شود.

همچنین در این اردوگاه در مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود. از جشنواره غذا و دارو گرفته تا نمایشگاه صنایع خاتون که در آن، بانوان خلاق و نوآور محصولات خود را در معرض دید تمام بانوان مشهدی و زائران قرار می‌دهند. این محیط فضایی را برای زنان هنرمند و توانمند سرپرست خانوار فراهم کرده است تا بتوانند به اقتصاد خانواده خود رونقی ببخشند.

بسیاری از این بانوان سرپرست خانوار علیرغم هنری که در تولید محصولات مختلف دارند، به دلیل شرایط اقتصادی، توان اجاره مغازه و ارائه محصولات خود را ندارند و نبود مکانی برای عرضه محصول به دغدغه اصلی آنان تبدیل شده بود که برپایی نمایشگاه سرای خاتون، به این نیاز آنان پاسخ داده است آنان می‌توانند با حضور در آن به ارائه محصولات تولیدی، هنری خود بپردازند که این اقدام منجر به افزایش توان و رشد عرصه‌های کار و تولید آنان در عرصه اجتماع خواهد شد.

صرف فعل کارآفرینی توسط دستانی توانمند

رئیس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی گفت: پس از چند سال نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب با محوریت رونق تولید و اقتصاد درون‌زا، اردوگاه خاتون، نمایشگاهی با محوریت کارآفرینی و خوداشتغالی برای بانوان شهر مشهد است.

فاطمه دژبرد گفت: در نمایشگاه سرای خاتون، تنوع و تعدد تولیدات از پوشاک و خوراک گرفته تا محصولات فرهنگی تا انواع خوراکی‌جات خانگی خودنمایی می‌کند که این بانوان پرتلاش، با صرف فعل کارآفرینی با دستانی توانمند و هنرمند، محصولات تولیدی خود را عرضه می‌کنند.

او گفت: بخشی از بانوان به دلایل مختلف سرپرست خانوار هستند و با جود همه سختی‌ها بار مشکلات را به دوش کشیده و خانواده‌ای را اداره می‌کنند. این افراد با تکیه بر هنر و توانمندی خود، با حضور در عرصه اجتماعی و اقتصادی، از جمله طیف وسیعی از مشاغل، از کارگری و حضور در خط تولید گرفته تا مدیریت و کارآفرینی اجتماعی، تلاش دارند تا بدون دست دراز کردن پیش دیگران، چرخ زندگی خود را بچرخانند.

رئیس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی گفت: باغ اردوگاه خاتون مکانی را در اختیار بانوان نوآور و کارآفرین قرار می‌دهد تا محصولات و خدمات آن‌ها در معرض دید عموم قرار گیرد و بتوانند هنر و خلاقیت خود را به دیگر بانوان نیز منتقل کنند؛ لذا از زمان تأسیس اردوگاه تاکنون چندین نمایشگاه مختلف و بازارچه فروش برگزار شده است. از آنجایی که خیلی از بانوان قدرت بازاریابی خوبی برای ارائه محصول خود ندارند، فضایی برای آن‌ها مهیا شده است که بتوانند وارد بازار کار شوند و درآمدزایی کنند.

او گفت: این نمایشگاه، فرصتی برای نمایش و فروش دستاورد‌های خلاق و کارآفرینانه بانوان مشهدی است که در قالب نمایشگاه و بازارچه سرای خاتون و در مجموعه باغ اردوگاه خاتون برپا می‌شود.

بازاری برای فروش محصولات تولیدی بانوان

رئیس اداره رویداد‌های اجتماعی مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی هم گفت: نمایشگاه سرای خاتون، از دهه کرامت سال ۹۸ آغاز به کار کرد و راه اندازی سرای خاتون نیز از ایده‌های بانوان نوآوری بود که در جشنواره رویداد خاتون مطرح شد و بر اساس آن، بانوان کارآفرین تولیدات خود را با تکیه بر محصولات ارگانیک و مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی در محیطی امن عرضه می‌کنند.

معصومه باعدی گفت: تاکنون پنج دوره از این نمایشگاه برگزار شده است و پنجمین دوره آن نیز با حضور ۷۴ بانوی نوآور و کارآفرین در قالب ۶۰ غرفه، خردادماه امسال برگزار شد.

او گفت: این نمایشگاه تاکنون بیشتر در مناسبت‌های دهه کرامت و هفته زن برگزار شده است، یکی از اهداف نمایشگاه سرای خاتون، حمایت و پشتیبانی از بانوان نوآور و کارآفرین است تا بازارِ فروشی برای محصولات خود داشته باشند. مدت زمان برگزاری نمایشگاه نیز دوره‌های ۱۰ روزه، یک هفته‌ای و پنج روزه است.

رئیس اداره رویداد‌های اجتماعی مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی گفت: از نیمه دوم پارسال طرح مادران ارزش آفرین، رقم خورد که بانوان سرپرست خانوار در محلات مختلف مشهد را شامل می‌شود. توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سطوح مختلف یکی از اهداف این طرح است که از بانوان کارآفرین مبتدی تا حرفه‌ای را مورد حمایت قرار می‌دهد.

او گفت: برگزاری کلاس‌های انگیزشی، مهارتی، کسب و کار و اصلاح محصول و یا پرداخت وام و فراهم نمودن امکان فروش محصولات و حمایت از توسعه کار آن‌ها از جمله کار‌هایی است که به منظور حمایت از این بانوان انجام می‌شود. تاکنون هزار و ۲۰۰ نفر از بانوان در محلات حاشیه شهر مشهد در قالب این طرح شناسایی شده و اقدامات لازم در خصوص آنان آغاز شده است.

باعدی گفت: تمام بانوانی که شغل خانگی داشته یا تولید کننده هستند، می‌توانند محصول خود را به مسوول کارآفرینی اردوگاه خاتون ارائه کنند. البته ممکن است در یک عرصه بانوان بسیاری فعال باشند در این موارد در درجه اول اولویت با مواردی است که حتما کار تولیدی یک خانم، ارائه کننده سبک زندگی اسلامی ایرانی و دارای کیفیت خوب و قیمت متعارف باشد و آن فرد سرپرست خانوار هم باشد.

او معتقد است، برای حضور در نمایشگاه، اگر محصولات مورد رضایت مخاطبان باشد و اخلاق، رفتار و منش فروشنده خوب بوده و محصول نیز مورد مطالبه مردم باشد، محدودیتی برای حضور وجود ندارد.

رئیس اداره رویداد‌های اجتماعی مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی گفت: برای امسال، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نیز برنامه ریزی شده است که از جمله آن‌ها برگزاری نمایشگاه تخصصی عفاف و حجاب است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: باغ خاتون آستان قدس رضوی بنیاد کرامت رضوی زنان سرپرست خانوار اردوگاه خاتون سرپرست خانوار او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۰۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، سید محمد جعفری در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ظرفیت های کلان بخش کشاورزی مازندران در این نمایشگاه عرضه شده است، تصریح کرد: از ۱۰ زنجیره ارزشی که باید در نمایشگاه معرفی و رونمایی می شد، هشت زنجیره مربوط به بخش کشاورزی بود و مشخصا زنجیره کیوی و مرکبات به عنوان زنجیره نخست ارزش این استان به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه پراکنش صنعت در استان مازندران و نیز اتفاقاتی که در تحلیل سیستم کسب و کار و زنجیره ارزش رخ داده است این استان را به عنوان قطب تولید این محصولات معرفی کرده، عنوان داشت: با حضور مسئولان استانی و با حضور وزیر کشور و معاون اقتصادی وزیر کشور مسائل و مشکلات زنجیره های ارزش مازندران به ویژه در حوزه مرکبات و کیوی بررسی شد.

جعفری با تاکید بر اینکه با توجه به اتفاقات خوبی که از سال گذشته در مازندران رخ داده و افزایش میزان صادرات از مبدا در استان صورت گرفته است، رونق این بخش از اقتصاد مازندران امیدوارکننده است، عنوان کرد: در حوزه این زنجیره ارزش در بخش بسته بندی و بازار رسانی محصول شده نیز شاهد اتفاقات مناسبی بوده ایم که نوید روزهای امیدوارکننده برای استان را می دهد.

وی یادآور شد: در این نمایشگاه درباره نقاظ ضعف و قوت زنجیره‌های گوشت، مرغ، لبنیات، خوراک دام و غیره در مازندران نیز دستاوردهایی ارائه شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900501

دیگر خبرها

  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
  • نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان
  • تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران
  • پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی در سال ۱۴۰۲
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • زمین به ۱۷۷ خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی واگذار شد
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار