Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، یکی از نگرانی‌هایی که امروزه بسیاری از فعالان حوزه میراث فرهنگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مربوط به خلع‌های قانونی حمایت از میراث فرهنگی است و از جای جای کشورمان سر و صدای زیادی به پا می‌کند، مقوله‌ای که حساسیت آن در یزد بیشتر از مابقی استانهاست و به خوبی این حساسیت جامعه غیرمتخصص را نیز در برگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدن لودر در بافت تاریخی یکی از مسائلی است که در سنوات قبل هم بارها مورد انتقاد قرار می‌گرفت اما پس از جهانی شدن یزد این حساسیت اوج گرفت و لودر تهدید و خط قرمزی برای بافت تاریخی شد.

حواشی تخریب‌های اخیر هم به درست یا غلط مسائلی بودند که نمی‌توان از آنها به سادگی چشم پوشی کرد، اما از نظر حقوقی چه راهکاری وجود دارد که این نگرانی‌ها را بکاهد؟

سعید بدخش، از وکلای دادگستری استان یزد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس یزد با بیان این‌که دیدن دوباره لودرها در بافت تاریخی یزد شاید یکی از بدترین تصاویر ممکن برای فعالین گردشگری و دوستداران تاریخ این سرزمین باشد، اظهار کرد: شاید اصلی ترین سوال این باشد که چگونه این افراد حتی با مجوز اقدام به تخریب هویت یک سرزمین می‌نمایند بدون اینکه عقوبتی در انتظار آن‌ها باشد؟!

به گفته وی قبل از بررسی قوانین ایران در این زمینه باید دانست در دنیای کنونی کمتر سازمان و نهاد بین المللی و یا حتی کشوری است که پی به ارزش معنوی آثار تاریخی بشر نبرده باشد و عزم جدی خود را در برخورد با معترضین به این آثار نشان نداده باشد.

عضو هیات مدیره شرکت توسعه گردشگری یزد و وکیل تخصصی حوزه گردشگری در خصوص مصداق این موضوع تصریح کرد: برای یک نمونه خالی از لطف نیست بدانید دادگاه بین المللی کیفری واقع در شهر لاهه هلند، سابقا با صدور حکمی، «احمد الفقی المهدی» را که از اعضای گروه‌های پیکارجو بوده است، بابت ویران ساختن اماکن تاریخی شهر باستانی ‘تیمبوکتو’ در کشور آفریقایی مالی، گناهکار و جنایتکار جنگی معرفی کرد.

رائول پانگالانگان قاضی آن دادگاه، هدف حمله قرار دادن و تخریب اموال فرهنگی در تیمبوکتو را یک فعالیت جنگی با انگیزه «شکستن روح مردم» تعریف و بر اساس آن وی را جنایتکار جنگی معرفی کرد!

وی در حوزه گردشگری با بیان این‌که در قوانین ایران مطابق ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی تنها تعرض به آثار تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده باشند را جرم انگاری و برای آن مجازات تعیین نموده است، گفت: همین امر باعث شده تا برخی افراد با سواستفاده از این خلا قانونی نسبت به آثاری که ثبت ملی نشده‌اند اقدام به تخریب کرده یا دست به تعرض نسبت به این آثار بزنند.

این فعال مدنی با اشاره به این که به طور قطع راهکار قاطع این امر اصلاح قانون در این زمینه است، گفت: البته تا وقوع آن، به نظر سریع‌ترین کمک تلاش فعالان میراث فرهنگی در ثبت کردن آثار ارزشمند و تاریخی در فهرست آثار ملی است.

از طرفی سازمان‌های مردم نهاد نیز می‌توانند با مجوز قانون آیین دادرسی کیفری جدید نسبت به تخریب این آثار اعلام جرم کرده و منتظر اقدام گاها مبتنی بر کاهلی مراجع مربوط خصوصا ادارات میراث فرهنگی و گردشگری نباشند.

انتهای پیام/ر

منبع: فارس

کلیدواژه: تخریب بافت تاریخی یزد استان یزد لودر خط قرمز میراث فرهنگی میراث فرهنگی بافت تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۰۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در شهرستان‌های مختلف استان تعطیل است.
امیر کرم زاده اصفهان افزود: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.
استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها بیش از هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام