Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان از فراهم شدن زمینه‌ها برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای ساحلی خزر خبر داد و گفت: توسعه روابط با این کشورها موجب توسعه کریدور شمال به جنوب خواهد شد.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با ایران اکونومیست درباره اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در ترکمنستان و حضور رییس جمهور در این اجلاس گفت: ارتباطات با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر از نظر اقتصادی و حوزه‌های غیراقتصادی برای کشور بسیار مفید و ارزنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مهم این است که در بخش اقتصادی وزن و جایگاه کشورهای همسایه دیده شود.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان افزود: اینکه مراودات ما با این کشورها در چه سطحی است و نگاه کشورهای مقابل به جمهوری اسلامی ایران به چه صورت است از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.  چرا که ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه دریای خزر فقط در بعد اقتصادی مهم نیست بلکه در مسائل فرهنگی اشتراکات زیادی وجود دارد که در افزایش تعامل و توسعه ایران با این کشورها بسیار ارزنده و اثر بخش است.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس با اشاره به سفر رییس جمهور به ترکمنستان گفت: توسعه ارتباطات با ترکمنستان و افزایش تعامل با قزاقستان، آذربایجان، روسیه و حتی ازبکستان سبب تقویت زیرساخت‌های کشور، خطوط ریلی، حمل و نقل زمینی و توسعه کریدور جنوب به شمال خواهد شد که چنین رویکرد دولت مورد حمایت مجلس است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: حوزه‌های فرهنگی و  اجتماعی نیز از مسائل مهم و ارزنده برای تعامل ایران با ترکمنستان و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر است که به هر میزان این ارتباطات توسعه یابد، همکاری این کشورها در مسائل مختلف اقتصادی، نفت و انرژی و توریسم بهبود خواهد یافت.

این نماینده مجلس درباره اینکه دولت سیزدهم تا چه میزان در توسعه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر و همسایگان  موفق عمل کرده است، اظهار داشت: دولت از ابتدای فعالیت خود و به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی ایران و همسایگی با ۱۵ کشور،‌ توسعه ارتباطات و تعاملات با این کشورها را در دستور کار خود قرار داد که این روند می‌تواند به بی اثرکردن تحریم‌ها منجر شود.

نوری قزلجه یادآور شد: همچنین علایق زیادی بین ملت‌های کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و به نظر می‌رسد مراودت در حوزه توسعه توریسم و لغو روادید که به صورت محدود با کشور قزاقستان صورت گرفته است و انجام آن با کشور ازبکستان هم در حال پیگیری است، از دیگر دستاوردهای دولت است.

وی تاکید کرد: به هر میزان که بتوان در حوزه گردشگری و مراودات مردم با مردم این سیاست را پیش ببریم، پشتوانه سایر ارتباطات با دیگر کشورها خواهد شد. البته همانطور که اشاره شد علاوه بر حوزه اقتصاد و گردشگری در زمینه‌های فرهنگی نیز نباید از برنامه‌هایی که در این باره وجود دارد غافل شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم تحرکات بسیار مثبتی در دیپلماسی خارجی و اقتصادی انجام داده است، یادآور شد: سفرهای متعددی در ماه‌های گذشته روسای جمهور و مقامات کشورهای همسایه و منطقه به ایران داشتند و  سفر رییس جمهور به این کشورها، در راستای بهبود تعاملات در سبد دیپلماسی کشور است.

رییس گروه دوستی ایران و ازبکستان اضافه کرد: کشور ازبکستان هم با حدود ۳۶ میلیون جمعیت از کشورهای مهم شمالی ایران است که ابتکار عمل را در بیشتر مسائل منطقه شمالی در دست دارد و به هر میزان روابط با این کشور توسعه یابد برای هر دو کشور مفید خواهد بود.

نوری قزلجه با اشاره به نقش کشورهای حاشیه دریای خزر و برخی از کشورهای شمالی ایران در کشاورزی خاطرنشان کرد: بخشی از نیاز غلات ایران از این کشورها تامین می‌شود و زمینه‌هایی برای افزایش ارتباطات خدمات فنی و مهندسی ایران با آنها ایجاد شده است که زمینه را برای بهبود صادرات فراهم خواهد کرد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: غلامرضا نوری قزلجه ، جمهوری اسلامی ایران ، ازبکستان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: غلامرضا نوری قزلجه جمهوری اسلامی ایران ازبکستان کشورهای حاشیه دریای خزر جمهوری اسلامی ایران کشورهای همسایه نوری قزلجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خدمات فنی و مهندسی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، رضا حاج کریم در مورد میزان و نقش صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: زمانی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ میزان صدور خدمات فنی و مهندسی کشور به ۴.۷ میلیارد دلار می‌رسید، اما بعد از این میزان در سال‌های بعد به دلیل تحریم‌ها و در دولت قبل با کاهش همراه شد، البته در دولت سیزدهم و دو سال اخیر وضعیت بهتر شده و به ۱.۸ میلیارد دلار رسیده است.

وی ادامه داد: در صورت ادامه حمایت‌های دولت می‌توان میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی را مجدد افزایش داد و می‌توانیم در بازار هزار میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی منطقه به‌راحتی و در مدت کوتاهی به ۲۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی دست پیدا کنیم.

رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران گفت: هنگامی که به سمت صادرات خدمات فنی و مهندسی برویم و از مرزها خارج شویم باید کلاس خدمات به کلاس جهانی برسد که منجر به افزایش کلاس کاری مهندسی داخلی می‌شود.

حاج کریم افزود: زمانی که صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در کشور فعالیت می‌کند، لزوماً از کالای ایرانی استفاده خواهد کرد که این منجر به افزایش صادرات کالا هم خواهد شد.

وی بیان کرد: منطقه سریلانکا، اندونزی و شرق آسیا جزو مناطقی هستند که رشد اقتصادی آنها از متوسط جهانی بالاتر است از این رو این بازار می‌تواند بهترین بازار برای مارکت شرکت‌های ایرانی باشد.

رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران با اشاره به ظرفیت کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: هنگامی که یک شرکت ایرانی کاری با کیفیت در آنجا اجرا می‌کند راه را برای دیگر شرکت‌ها باز خواهد کرد.

گفتنی است؛ پروژه چندمنظوره سد و نیروگاه «اومااویا» سریلانکا که مراحل طراحی و ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است، روز گذشته به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا به بهره‌برداری رسید.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

با اجرای طرح چندمنظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که هم‌زمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات انجام خواهد شد.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت ایرانی فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه از نظر اجرای ۲۴ کیلومتر تونل، بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل‌های) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضاهایی در عمق ۷۵۰ متری زمین، جزو پروژه‌های منحصربه‌فرد مهندسی محسوب می‌شود.

ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشورمان و شرکت‌های ایرانی است. تلاش متخصصان کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها افزایش یافت