Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@02:21:49 GMT

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در هشتاد پهلوی لرستان

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۰۷۲۷

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در هشتاد پهلوی لرستان

علی سالاروند اظهار کرد: این فیلم توسط یکی از همیاران دلسوز محیط‌زیست به ثبت رسیده و پس از ارائه به کارشناسان اداره مدیریت و نظارت بر حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست لرستان و پس از بررسی‌های‌ لازم، به‌عنوان سند حضور این گونه ارزشمند در استان، مورد تأیید قرار گرفته است.

سالاروند افزود: پلنگ ایرانی یکی‌از گوشت‌خواران شاخص در ایران به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: لرستان از یک طرف به واسطه گستره‌های کوهستانی وسیع و مناطق نسبتاً بکر و دست نخورده یکی از زیستگاه‌های اصلی پلنگ در غرب کشور و گستره زاگرس به شمار می‌رود و از طرف دیگر فعالیت‌هایی مانند دامپروری، کشاورزی، احداث جاده‌ها و سایر فعالیت‌های انسانی در این مناطق پیامدهای منفی و گاهاً غیرقابل جبرانی بر حیات‌وحش بزرگ جثه و به‌طور ویژه گونه‌ گربه‌سانان داشته است.

سالاروند عنوان کرد: دست‌یابی به برآوردی قابل اتکا از وضعیت زیستی، شرایط زیستگاهی و پراکنش آن در استان به منظور اتخاذ تصمیمات مدیریتی و حفاظتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: حفاظت از جمعیت‌های گربه‌سانان بزرگ جثه مانند پلنگ به واسطه بزرگی جثه، تراکم پایین جمعیت، قلمرو طلبی، نیازهای حیاتی ویژه، نرخ پایین زاد و ولد موفق و همچنین گستره خانگی بزرگ از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه گوشت‌خواران به‌عنوان گونه‌های چتر و شاخص در اکوسیستم‌ها به شمار می‌روند، گفت: با حفاظت از این گونه‌ها در طبیعت سایر گونه‌ها هم حفاظت می‌شوند ولی با حذف آن‌ها از طریق شکار و تخریب زیستگاه متأسفانه جمعیت برخی از گونه‌ها که از طعمه‌های اصلی پلنگ به‌شمار می‌روند افزایش یافته و همین افزایش و طغیان جمعیت، باعث برهم خوردن تعادل اکوسیستم شده و تعارض بین گوشتخواران و جوامع انسانی را به‌دنبال دارد.

سالاروند از همه هم استانی‌ها در حفظ زنجیره غذایی بین طعمه و طعمه‌خوار با اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همکاری کنند و از هرگونه تعرض به حیات‌وحش بخصوص گونه‌های چتر که در صورت حذف آن‌ها تبعات منفی طغیان برخی گونه‌ها مانند گراز، گرگ و ... را در پی دارد خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه تعرض با استفاده از سامانه تلفنی ۱۵۴۰ به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع‌رسانی کنند.

4747

کد خبر 1647419

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: پلنگ حفاظت محیط زیست گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۰۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: تیم پایش با همکاری واحد حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد دو واحد آلاینده شن و ماسه را در جاده یزد بافق با حکم قضایی و همراهی ماموران پاسگاه انتظامی فهرج پلمب نمود.


سید رضا نورانیان افزود: واحد‌های فوق ضمن قرار داشتن در لیست صنایع آلاینده استان و علی رغم اخطار‌ها و مهلت‌های داده شده، اقدام اصلاحی مؤثری انجام نداده و آلودگی ذرات آنها استمرار داشته است.


وی ادامه داد: بر همین اساس تا رفع کامل آلایندگی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • پلمب یک واحد آلاینده غیر مجاز در ورامین
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود
  • دستگیری دو گروه شکارچی و صیاد غیرمجاز در پلدختر
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد