Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@20:30:51 GMT

«خانه لرزاده» پشت در‌های بسته در انتظار چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۰۸۸۸

«خانه لرزاده» پشت در‌های بسته در انتظار چیست؟

«خانه موزه لرزاده» مدتی است به بهانه بازسازی تعطیل شده، در حالی‌که مشخص نیست شهرداری به عنوان مالک این بنای ثبت شده در فهرست آثار ملی، برای هر نوع تغییر و یا دخل و تصرف در آن از میراث فرهنگی مجوز‌های لازم را گرفته است؟ از طرفی، وضعیت نامعلوم این خانه موزه، نگرانی‌هایی را درباره سرنوشت مبهم آن ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در انتهای یکی از کوچه‌های بهار شیراز در خیابان شریعتی تهران، خانه‌ای با معماری مدرن و معاصر به چشم می‌خورد؛ خانه‌ای که محلی‌ها از نام و نشانش چیزی نمی‌دانند و شاید تنها معماری نامتقارن آن به چشمشان آمده باشد. خانه استاد حسین لرزاده ـ معمار معاصر ـ که بعد از فراز و نشیب‌هایی، از سال ۱۳۹۸ به عنوان موزه به حیات خود ادامه داده است.

این روزها، اما «خانه لرزاده» که میان ساختمان‌های بلند محصور شده، در بلاتکلیفی به سر می‌برد و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارش است. از ابتدای سال در‌های این موزه را بدون اطلاع‌رسانی به روی مردم بسته‌اند و شهرداری که مالک آن است، بی‌سر و صدا به باسازی آن پرداخته و تا کنون نیز پاسخگوی وضعیت خانه لرزاده نبوده است.

در طول مدتی هم که در‌های این خانه بسته شده، نگرانی‌ها و واکنش‌ها نسبت به وضعیت نامعلوم آن بیشتر شده است، با این وجود شهرداری بدون توجه به این واکنش‌ها همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. بررسی و پرس‌وجو‌های میدانی خبرنگار ایسنا حاکی از این است که در‌های خانه لرزاده دیگر قرار نیست به عنوان موزه به روی مردم باز باشد و شاید دفتری برای استقرار نیرو‌های اداره شهرسازی شود.

تعطیلی خانه موزه لرزاده/ عکس‌ها در تاریخ ۸ تیر ۱۴۰۱ توسط خبرنگار ایسنا ثبت شده است

محلی‌ها می‌گویند در‌های خانه از روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ بسته شده و هیچ‌کس اجازه بازدید از «خانه موزه لرزاده» را ندارد. جلوی درِ اصلی آن خاک و آجر ریخته‌اند و کارگران حدود دو هفته‌ای است از سوی شهرسازی مسؤول شده‌اند که نمای بیرونی آن را باسازی کنند.

کارگران نیز از ماجرای «خانه لرزاده» و سرنوشت آن خبری ندارند و می‌گویند که فقط مسؤول باسازی این خانه هستند و حتی نمی‌دانند که با پایان باسازی قرار است در‌های موزه باز شود یا خیر؟

بازسازی نمای بیرونی خانه تاریخی لرزاده/ ۸ تیر ۱۴۰۱

این خانه سه طبقه با نمای آجری را «حسین لرزاده»، یکی از استادان بزرگ معماری در دوران معاصر با سبک و سیاق خود و تلفیقی از معماری مدرن و سنتی، برای سکونت خود و خانواده‌اش در دهه ۳۰ طراحی کرد که تا واپسین لحظات زندگی‌اش در آن‌جا سکونت داشت.

این معمار طراح و مجری آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، سردر بانک شاهی (بانک تجارت کنونی) و مسجد اعظم قم بوده و حتی در مرمت و تغییر بخش‌هایی از حرم امام حسین (ع) در شهر کربلا فعالیت داشته است.

خانه موزه لرزاده که تعطیل و در حال بازسازی است/ ۸ تیر ۱۴۰۱

پس از مرگ لرزاده (سال ۱۳۸۳) سرنوشت دیگری برای این خانه رقم خورد و با هدف ایجاد موزه در همان سال به تملک شهرداری درآمد، اما سال‌ها طول کشید تا دَرِ این خانه تاریخی را به عنوان «موزه» به روی مردم باز کند و در این سال‌ها کاربری‌های دیگری، همچون کافی‌شاپ و گلخانه را تجربه کرد. سرانجام بعد از ۱۵ سال به عنوان «خانه معماری ایران» در مهرماه ۱۳۹۸ افتتاح شد.

دو سال بعد از آن‌که «خانه لرزاده» توسط شهرداری خریده شد، به ثبت ملی رسید. شاید این اتفاق خاطر‌ها را برای حفظ این خانه جمع می‌کرد، اما تعرض به این خانه جور دیگری رقم خورد. با این بهانه که «خانه لرزاده» حریم اختصاصی ندارد، اطراف آن شروع به ساخت‌وساز کردند و با ایجاد ساختمان‌های بلندمرتبه حریم آن را کور کردند.

حتی درباره یکی از این ساختمان‌های هفت طبقه که در نزدیکی خانه لرزاده قرار دارد، شورای شهر تذکراتی داد و خواستار تخریب ساختمان هفت طبقه شد. اداره میراث فرهنگی تهران هم در واکنش به آن گفت که این خانه تاریخی حریم اختصاصی نداشته است، برای همین در زمان ساخت‌وساز در حریم آن از میراث فرهنگی استعلام نگرفته‌اند.

ساختمان هفت طبقه‌ای که در حریم خانه تاریخی لرزاده قرار دارد

انتظار می‌رود شهرداری و میراث فرهنگی نسبت به وضعیت این بنای تاریخی که میراث ملی از یک معماری مدرن و در عین حال سنتی است، پاسخگو باشند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: لرزاده خانه موزه لرزاده میراث فرهنگی خانه لرزاده خانه تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۰۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درباره علت بسته شدن حساب های شهرداری مشهد گفت: این اتفاق در ادوار گذشته رخ داده و در دوره ما قبل از سال نیز بوده ،این مشکل براساس حساب‌ و کتاب مالی شهرداری با بانک مورد نظر بوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،موسی الرضا حاجی بگلو در نشست خبری که به مناسبت روز شوراها برگزار شد اظهارداشت: اگر مجلس را پیگیری کنید، حواشی آن به مراتب زیاد و اگر حواشی در شورا‌ها 10 باشد، در مجلس 100 است، اما به قدری که به شورا‌ها و حواشی آن اهمیت می‌دهند، به مجلس اهمیت داده نمی‌شود، در حالیکه اختلاف نظر در مجلس بالا است؛ بنابراین بعد از اینکه دستور کاری تصویب می‌شود به آن احترام گذاشته و درست است.دوره ششم با وجود کمبود منابع، خدماتی در سطح شهر ارائه می‌دهد که به مراتب بیشتر است.

وی در خصوص رسیدگی به فساد تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی خودشان فساد را بررسی می‌کنند. نیاز به مطالبه‌گری رسانه هم هست، اگر دو هفته مطالبه‌گری کنید همه اطلاعات روی سایت بارگذاری می‌شود. صورت‌های مالی سال 1400 و 1401 را درخواست کنید، بسیاری از موضوعات مشخص می‌شود.

حاجی‌بگلو درپاسخ به سوال خبرنگاران افزود: جلسه 28 اسفند غیر علنی شد که قانون می‌گوید روز بعد از جلسه غیر علنی باید تمام گزارشات و مصوبات اطلاع‌رسانی و بارگذاری شود ،ما هم نامه زدیم که این کار انجام شود. اگر مطالبه‌گری رسانه‌ها ادامه پیدا کند، جواب می‌دهد، ما نیز همراه خواهیم بود.

سخنگوی شورای شهر مشهد ادامه داد: رویکرد و نگاه شورای ششم، توسعه متوازن و عدالت‌محور شهر است و با تعریف پروژه‌های مختلف و تخصیص 50 درصد از بودجه عمرانی شهر به این مناطق، به دنبال این هستیم که مناطق کم‌برخوردار در مشهد نداشته باشیم.

حاجی‌بگلو درخصوص جایگاه و اهمیت شهر مشهد همچنان تاکیدکرد: مشهد شهر زیارتی است و برهمین اساس، تمهیدات مختلفی را اندیشیده‌ایم؛که یکی از مهمترین موضوعات، بودجه زیارت و حاشیه شهر بوده که محقق نشده و برای تصویب و اجرایی شدن آن، باید مطالعات لازم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم طرح سؤال از شهردار به استیضاح منجر شود ،طرح سؤال برای جلسه علنی روز دوشنبه در دستور کار قرار دارد، اما از نظر آیین‌نامه‌ای و قوانین بالادستی طرح سؤال وجاهت قانونی ندارد و باید دوباره طرح کنند؛ زیرا قبل از سال طرح سؤال داشتند و انصراف دادند.

حاجی بگلو بیان کرد:در خصوص بازنشستگی شهردار خبری نداریم اگر شهردار بازنشسته باشند نمی‌توانند باقی بمانند و قانون‌گذار اجازه داده که شهردار به خدمت خود ادامه دهند.

سخنگوی شورای اسلامی شهرمشهد در پاسخ به این سؤال که چرا حساب‌های شهرداری بسته شد، عنوان کرد: این اتفاق در ادوار گذشته رخ داده و در دوره ما قبل از سال نیز بوده ،این مشکل براساس حساب‌ و کتاب مالی شهرداری با بانک مورد نظر بوده است شهرداری سه هزار میلیارد تومان بدهکار بود و خوشبختانه توانستیم مشکل را حل کنیم.

حاجی بگلو در پاسخ به سؤالی مبنی بر تهدید اصحاب رسانه، در نطق خود گفت: نگاه من به رسانه ویژه است، اصحاب رسانه را از خود می‌دانم و با رسانه بسیار صمیمی هستم، اینکه می‌گویید من رسانه‌ها را تهدید کردم درست نیست؛ چرا که اصحاب رسانه قابل‌ تهدید نیستند، رسانه اصیل قابل‌تهدید نیست و من نیز در چه جایگاهی هستم که بخواهم تهدید کنم.

وی افزود:در روز خبرنگار بیان کردیم که اصحاب رسانه یار شانزدهم شورا باشند ما هیچ وقت به جایگاه رسانه اهانت نکردیم؛ افرادی بودند که  رسانه‌ای نیستند، فضای مجازی دارند و هرچه می‌خواهند بیان می‌کنند؛من نمی‌توانم به فیک‌نیوز‌ها اجازه دهم به رسانه توهین کنند و تهمت بزنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهرمشهد ادامه داد: در سال 1400 مصوبه‌ای مبنی بر کمک به شهرستان زابل طی پنج سال داشتیم که سالی 100 میلیارد پرداخت کنند و من مخالف بودم؛ زیرا مشکلات حاشیه شهر ما بیشتر است. در شهر مشهد مشکلات فراوان است، اما اگر صدا و فریاد ما بلند نباشد و مطالبه‌گری نکنیم، هدفمان محقق نمی‌شود، این مدل من است.

حاجی بگلو در مورد افزایش هزینه الیت اضافه کرد: ما الیت را در سال گذشته کاهش دادیم. براساس قانون مجاز بودیم تا نرخ تورم افزایش دهیم، اما 25 درصد افزایش پیدا کرد و 45 درصد افزایش نداشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کاهش درآمد‌های شهرداری گفت: در سال 1401 شهرداری 26 هزار پروانه ساختمانی صادر کرد، اما در سال 1402، 4000 پروانه ساختمانی صادر شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سؤالی مبنی بر رایگان‌کردن اتوبوس، خاطرنشان کرد: در سال 1401 در حاشیه شهر، 10 خط اتوبوس‌رانی را 90 درصد یعنی با پرداخت 100 تومان رایگان کردیم که الان هم انجام می‌شود، در سال 1402، طرح رایگان‌کردن اتوبوس را در شورا مصوب کردیم، اما کمیته انطباق رد کرد؛ هرچند نظر شخصیم این بود که کمیته انطباق اشتباه نظر می‌دهد.

وی در خصوص تفریغ بودجه سال 1401 عنوان کرد: تفریغ بودجه سال 1402 تصویب شد و من مخالف صد در صد تفریع بر اساس عملکرد و گزارش حسابرسی و معاونت نظارت شورا بودم، الان نیز مخالف هستم. تخلف در تفریغ بودجه وجود داشته و نیاز به بررسی بیشتر دارد؛ آنچه در صحن تصویب شد، برای من قابل احترام است و تمکین می‌کنم.

حاجی‌بگلو ادامه داد: در زمینه پرداخت نامعلوم حقوق به 100 نفر اعلام کردیم که لیست این افراد را مشخص کنند، اما فرمودند لیست را نداریم. من عرض کردم شما تفریغ بودجه 30 هزار میلیارد تومانی را در سه ثانیه تصویب می‌کنید، اما به شهرداری سه ماه فرصت می‌دهید تا لیست را اعلام کند؛ قطعا این کار ایراد دارد اما هرچه قانون تصمیم بگیرد، برای ما مهم است.

وی در پاسخ به این سوال که حق و حقوق پیمانکاران به کجا رسیده است، اظهار کرد: شهرداری مشهد نزدیک به 4 هزار پیمانکار دارد و آنان را قلب تپنده اجرایی شهرداری می‌دانیم و مطلع هستند که مدل پیمانکاری شهرداری به چه شکل است و در گذشته نیز برای پرداخت مشکلاتی وجود داشته و تلاش داریم تا نیمه شهریور تمام مطالبات پرداخت شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سخن معاونت فرهنگی و اجتماعی که گفته بود در شهر کارتن خواب نداریم، گفت: منابع مالی برای جمع آوری کارتن خواب‌ها پیش بینی شده است و مصاحبه معاون فرهنگی شهردا‌ری مبنی بر عدم وجود کارتن خواب در شهر درست نیست.

حاجی بگلو تاکیدکرد: در سال جاری اگر طرح تفصیلی به همین شکل باشد قطعا دچار کمبود بودجه می‌شویم. یکی از مشکلات اساسی اصلاح قانون درآمد‌های پایدار است و در حال حاضر صدور پروانه‌های ساختمانی در اختیار شهرداری نیست.

وی در خصوص پروژه‌های زودبازده، اضافه کرد: از روز اول خدمت گذاری اولین مصوبه، طرح‌های زود بازده بود تا به این وسیله مردم در جذب اعتبارات برای محله و منطقه خود نقش داشته باشند؛ در بودجه 1404 نیز بودجه‌ای برای این طرح‌ها پیش بینی می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت قطار مشهد به گلبهار اظهارکرد: وزارت راه و مجموعه استانی پیگیر این موضوع هستند و قول دادند تامین اعتبار کنند که تا پایان سال 1404 به بهره‌برداری برسد و امیدواریم وزارت راه به تعهد خود عمل کند ضمن اینکه تا هفته دولت فاز یک خط سه قطار شهری برای بهره‌برداری آماده می‌شودو تا پایان سال 1404 حفاری‌های تونل قطار شهری در مشهد به اتمام خواهد رسید.

حاجی بگلو در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت دائمی عضو شورای شهر مشهد اضافه کرد: در خصوص ایوی ان نه چیزی به ما ابلاغ شده و نه موضوعیتی دارند ما نباید در خصوص مسئله‌ای که ابلاغ نشده اظهار نظر کنیم، باید اجازه دهیم خود قانون‌گذار در زمانی که نیاز است، تصمیم بگیرد.

وی در خصوص تعیین حریم شهر مشهد و طرقبه شاندیز تصریح کرد: هنوز در این زمینه اختلاف داریم، آخرین موضوعی که پیگیری شده در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری قرار دارد که قول دادند مرز را تعیین کنند و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه نگاه دوره ششم این بوده که شیب خدمت را به مناطق کم‌برخوردار ببرد، عنوان کرد: هر مدلی فکر کنید در این مناطق هزینه می‌کنیم و دنبال این هستیم در مشهد مکانی به نام کم‌برخوردار نداشته باشیم. هنوز جای کار وجود دارد، اما دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز باید با شهرداری همراهی کنند.

حاجی‌بگلو در زمینه تاثیر اختلافات درون شورا بر دیدگاه مردم، گفت: اگر مجلس را پیگیری کنید، حواشی آن به مراتب زیاد است. اگر حواشی در شورا‌ها 10 باشد، در مجلس 100 است، اما به قدری که به شورا‌ها و حواشی آن اهمیت می‌دهند، به مجلس اهمیت داده نمی‌شود، در حالی که اختلاف نظر در مجلس بالاتر است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اختلاف نظر قابل احترام و امری طبیعی است بعد از اینکه دستور کاری تصویب می‌شود به آن احترام می‌گذاریم. دوره ششم با وجود کمبود منابع خدماتی در سطح شهر ارائه می‌دهد که به مراتب بیشتر است سه ماه است اقدامی را شروع کردیم تاخبر‌های مثبت از شورا و شهرداری خارج شود.

وی در خصوص رسیدگی به فساد تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی خودشان فساد را بررسی می‌کنند. نیاز به مطالبه‌گری رسانه هم هست، اگر دو هفته مطالبه‌گری کنید همه اطلاعات روی سایت بارگذاری می‌شود. صورت‌های مالی سال 1400 و 1401 را درخواست کنید، بسیاری از موضوعات مشخص می شود.

حاجی بگلو  در خصوص روزنامه شهرآرا گفت: زمانی گفتم اگر روزنامه شهرآرا را امروز تعطیل کنید، بهتر از فرداست؛ اما امروز باید بگویم شهرآرا به عنوان رسانه‌ای قوی عمل می‌کند ما پیش از این نسبت به این روزنامه، انتقاداتی داشتیم و در تذکرات مختلف این موضوع را مطرح کردیم. مؤسسه شهرآرا هم این نقطه‌نظرات و دغدغه‌ها را مدنظر قرار داد و امروز این مجموعه به عنوان یک رسانه بسیار قوی شناخته می‌شود و از خبرنگاران حرفه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • چرا برخی درختان در محدوده باغ‌موزه قصر قطع شده‌اند؟
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر | آفت چوب خوار درختان را پوک کرده بود
  • واکنش شهرداری نسبت به قطع درختان کنار باغ موزه قصر | آفت چوب خوار درختان را پوک کرده بود
  • بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه
  • تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور