Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@14:41:35 GMT

ایران زنانه و شهری‌تر می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۱۰۹۰

ایران زنانه و شهری‌تر می‌شود

ترکیب جمعیتی کشور تا 15 سال دیگر به‌طور کامل تغییر می‌کند. براساس پیش‌بینی مرکز آمار ایران از جمعیت کشور و ترکیب آن‌که تا سال 1415 انجام شده است، جمعیت ایران در این سال به 91 میلیون و 446 هزار نفر می‌رسد.

روزنامه ایران: اما نکته مهم در این پیش‌بینی این است که در کنار کاهش ملموس نرخ رشد جمعیت، بخش عمده ایرانیان در شهرها ساکن می‌شوند و رفته رفته از جمعیت روستاها کاسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر سهم مردان از جمعیت نسبت به زنان رو به کاهش می‌گذارد.
رشد جمعیت ایران از نخستین سرشماری در سال ۱۳۳۵ تا شروع انقلاب اسلامی روندی کاهنده داشته و پس از انقلاب اسلامی افزایش یافته به‌طوری که در دهه ۱۳۶۵-۱۳۵۵ یک‌باره به رشدی حدود ۴ درصد رسیده که در تاریخ کشور بی‌سابقه بود. البته در دهه ۱۳۶۵-۱۳۵۵ مهاجرین بسیاری وارد کشور شدند، اگر تأثیر مربوط به معاودین عراقی و به‌خصوص ورود پناهندگان افغانستانی به کشور از رقم رشد سالانه ۴ درصد کسر شود، رشد طبیعی سالانه جمعیت به رقمی حدود ۳٫۲ درصد می‌رسد که میزان رشد بالای جمعیت را نشان می‌دهد. میزان کاهش تعداد موالید به همراه کاهش تعداد مرگ و میر و افزایش امید به زندگی، متوسط رشد سالانه جمعیت کشور را، از ۳٫۹ درصد در دهه ۱۳۶۵-۱۳۵۵، به ۱٫۲۴ درصد در دوره ۱۳۹۵-۱۳۹۰ رسانید. ولی طی سال‌های اخیر شواهد از افت نرخ رشد جمعیت به زیر  یک درصد حکایت دارد. موضوعی که مقام معظم رهبری نیز بارها از آن اظهارنگرانی کرده‌اند. چرا که درکنار تمام آثار سیاسی و اجتماعی، افت جمعیت و درادامه سالمندی آن درحوزه اقتصادی نیز تبعات منفی زیادی به همراه خواهد داشت.


افت تدریجی نرخ رشد جمعیت
بررسی گزارش‌های مرکزآمار ایران که جمعیت و جزئیات آن را از سال 1396 تا 1415 اعلام و برآورد کرده نشان می‌دهد که رشد جمعیت درطول این سال‌ها رو به کاهش خواهد گذاشت. براساس محاسبه ساده نرخ رشد جمعیت درحالی که درسال 1399 این نرخ 2،9 درصد بوده در سال 1400 به زیر یک درصد (77 صدم درصد) کاهش یافته است و به‌تدریج این نرخ در سال 1415 به 36 صدم درصد نزول می‌کند.
طبق اعلام مرکز آمار ایران در سال 1396 جمعیت ایران 81 میلیون و 53 هزار نفر بوده که در سال 1399 به 83 میلیون و 409 هزارنفر رسیده و در سال گذشته نیز جمعیت کشور به 84 میلیون و 55 هزار نفر رسیده است. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال‌جاری جمعیت ایران به 84 میلیون و 700 هزار نفر خواهد رسید و با آهنگ آهسته در سال 1412 با 90 میلیون و 391 هزارنفر از مرز 90 میلیون می‌گذرد تا اینکه در سال 1415 به 91 میلیون و 446 هزار نفر می‌رسد.

80 درصد جمعیت در شهرها
یکی از نکات مهمی که در پیش‌بینی جمعیت ایران تا سال 1415 به چشم می‌خورد، تغییر محسوس ترکیب جمعیت از نظر شهری و روستایی است به‌طوری که با سرعت بالایی هر ساله از جمعیت روستایی کاسته و به جمعیت شهرنشین افزوده می‌شود. در سال 1396 جمعیت روستایی کشور 20 میلیون و 749 هزار نفر و جمعیت شهری 60 میلیون و 304 هزار نفر بود. بدین ترتیب در این سال 74،4 درصد از جمعیت کشور درمناطق شهری و 25،5 درصد در روستاها ساکن بودند. اما در سال 1399 شاهد تغییر چشمگیر این ترکیب جمعیتی هستیم. دراین سال از جمعیت 83 میلیون و 409 هزار نفری کشور، 20 میلیون و 353 هزار نفر در مناطق روستایی ساکن بودند که حاکی از افت قابل توجه نسبت به سال 1396 است. در مقابل در این سال جمعیت شهرنشین به 63 میلیون و 56 هزار نفر افزایش یافته است. بنابراین، سهم شهرها از جمعیت کشور به 75،5 درصد افزایش یافته و سهم روستاها از جمعیت به 24،4 درصد کاهش یافته است.
درسال گذشته نیز با تداوم این روند سهم جمعیت مناطق شهری به 75،9 درصد رسیده درحالی که سهم مناطق روستایی به 24 درصد کاهش یافته است. با همین آهنگ درنهایت در سال 1415 بیش از 80 درصد از جمعیت ایران درمناطق شهری ساکن خواهند شد و تنها 20 درصد در روستاها باقی می‌مانند.


سهم جمعیتی مردان کم می‌شود
بررسی اعداد و ارقام گزارش مرکزآمار از ترکیب جمعیت به زنان و مردان نیز حاکی از تغییرات مهمی در آینده است. به‌طوری که سهم مردان از جمعیت کشور به تدریج رو به کاهش می‌گذارد و درمقابل سهم زنان افزایش می‌یابد. در سال 1396 از جمعیت 81 میلیون و 53 هزار نفری کشور، 41 میلیون و 40 هزار نفر مرد و 40 میلیون و 13 هزار زن بوده‌اند که نشان دهنده سهم 50،6 درصدی مردان و 49،3 درصدی زنان است. اما در سال 1399 این سهم برای مردان به 50،5 درصد و برای زنان به 49،4 درصد تغییر یافته است. دراین سال فاصله جمعیت زنان به مردان نزدیک شده است. درحالی که در سال 1396 مردان یک میلیون و 27 هزار نفر بیش از زنان بوده‌اند این اختلاف در سال 1399 به 915 هزار نفر کاهش یافته است.
برمبنای پیش‌بینی مرکز آمار ایران در سال‌جاری سهم مردان به 50،4 درصد و سهم زنان به 49،5 درصد می‌رسد. درادامه و در سال 1406، یک بار دیگر شاهد این اتفاق هستیم به‌طوری که سهم مردان به 50،3 درصد کاهش یافته و سهم زنان به 49،6 درصد افزایش می‌یابد. موضوعی که در سال 1411 نیز تکرار می‌شود و سهم جمعیتی مردان را به 50،2 درصد و سهم زنان را به 49،7 درصد می‌رساند که این نسبت تا سال 1415 ثابت باقی خواهد ماند، اما به نظر می‌رسد در سال‌های بعد جمعیت کشور به سمت برابری زنان و مردان پیش خواهد رفت.


خانواده‌ها کوچک‌تر می‌شوند
همچنین اتفاق دیگری که در ترکیب جمعیتی کشور از سال‌ها قبل رخ داده، کوچک شدن خانوارهاست به این معنا که تعداد اعضای خانوارها به دلیل کاهش تولد کمترمی شود که به آن بعد خانوار می‌گویند. براین اساس، درحالی که در سال 1365 بعد خانوار در ایران 5،1 و در سال 1370 برابر با 5،2 نفر بوده است، این عدد در سال 1375 به 4،8 و در سال 1385 به 4 کاهش یافته است. در سال 1390 نیز بعد خانوار به 3،5 و در سال 1395 به 3،3 رسیده است.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کاهش یافته جمعیت کشور نرخ رشد جمعیت جمعیت کشور ترکیب جمعیت جمعیت ایران سهم مردان سال 1399 سال 1396 سهم زنان پیش بینی هزار نفر سال 1415

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۱۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، چهارمین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه با حضور وزرای آب و آبیاری کشورهای عراق، سوریه، مصر، تونس و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی در پایتخت کشور عراق آغاز به کار کرد.

محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز که یکی از میهمانان این کنفرانس بود، متن سخنرانی وزیر نیرو در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد را در آیین افتتاحیه قرائت کرد.

متن سخنرانی وزیر نیرو به این شرح است:

خداوند را شاکرم که همانند سال گذشته به نمایندگی از کشور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد که با تدبیر مسئولین بلندپایه جمهوری عراق و با هدف به اشتراک‌گذاری دانش، تکنولوژی و علوم روز دنیا برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم.

در ابتدا از دولت عراق و وزیر محترم منابع آب عراق و کلیه دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد بین‌المللی تشکر و قدردانی می‌کنم.

در ابتدا وظیفه خود می‌دانم به وقایع منطقه و خصوصاً جنایت انجام شده در حق مردم غزه اشاره کنم. مردم غزه در ۷ ماه گذشته تحت فشار شدیدترین جنایات ممکن از جمله کشتار کودکان، زنان، قطع آب و محاصره از سوی رژیمی بودند که نشان داده به هیچ تعهد اخلاقی و بین‌المللی پایبند نیست.
البته حوادث اخیر مشخص کرد ماهیت این رژیم بدون حمایت آمریکا و کشورهای غربی مفهوم ندارد و تمامی دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی حامی جنایت و کشتار هستند. ما با صدای رسا در کنار تمامی آزادی‌خواهان جهان توقف جنایت در غزه و بازگشت این سرزمین را به صاحبان اصلی آن فریاد می‌زنیم.

هیات بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) در ششمین گزارش ارزیابی خود اعلام کرده است که میانگین دمای جهانی در دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نسبت به آغاز انقلاب صنعتی به میزان ۱.۰۹ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

در این میان کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارند، تغییرات به مراتب شدیدتری را تجربه می‌کنند. به گونه‌ای که متوسط سالانه نزولات جوی در کشور ما طی دهه گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است؛ به‌عنوان مثال اثرات این تغییرات در بررسی‌ها نشان می‌دهد که آبدهی رودخانه کرخه در جنوب غرب ایران در دوره ۲۰ ساله گذشته در ۴۵ درصد مواقع در یکی از طبقات بالای خشکسالی قرار داشته است.

بی‌شک مدیریت این شرایط بدون برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های صحیح و عاجل امکان‌پذیر نیست. در این ارتباط می‌توان به برنامه‌های سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی، تحویل حجمی آب برای مصرف‌کنندگان کشاورزی، اصلاح سیستم‌های آبیاری، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب اشاره کرد.

در بخش آب شرب خوشبختانه توانسته‌ایم حتی با یک استاندارد سختگیرانه، ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی خود را تحت پوشش شبکه یا سیستم‌های تأمین آب شرب بهداشتی قرار دهیم.

در حال حاضر با تشکیل شورای جهاد آبرسانی انتظار داریم تا سال ۲۰۳۰ درصد پوشش جمعیت روستایی را نیز همانند شهرها به ۱۰۰ درصد برسانیم.

برنامه‌ها و اقدامات در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب موجبات ارتقای توانمندی در این زمینه را فراهم آورده است. به عنوان مثال در سیلاب‌های اخیر مناطق جنوبی کشور که در مقایسه با مقادیر تاریخی بی‌سابقه بوده، موفق شدیم با کمترین خسارت این رخداد را پشت سر بگذاریم.

در این خصوص طی سه ماه اخیر نیز یک کارگاه آموزشی با موضوع مدیریت جامع سیلاب (IFM) توسط مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با همکاری یونسکو برگزار شد که تجربیات همه کشورها از جمله عراق، عمان، سوریه و تعدادی دیگر از کشورهای عضو شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در این رویداد ارائه شد.

حضار و اعضای شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری حاضر در جلسه در جریان برگزاری سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو در تهران در ۲۳ فوریه ۲۰۲۳؛ مایلم ضمن تشکر از حضور عالیجناب عون ذیاب در اجلاس مذکور، به آگاهی شما برسانم که هشت پروژه مهم در راستای دهه بین‌المللی آب در دستور کار برنامه ۶ ساله این مرکز تا سال ۲۰۲۹ قرار گرفت که می‌تواند در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و حل و فصل مسائل و چالش‌های آبی نیز مؤثر باشد.

فرصت را مغتنم می‌شمارم و در اینجا از وزرا و عضو شورای حکام که در اینجا حضور دارند برای شرکت در چهاردهمین اجلاس شورای حکام مرکز که مقرر است در پاییز ۲۰۲۴ در تهران برگزار شود، دعوت به عمل می‌آورم.

در انتهای صحبتم با توجه به تمرکز کنفرانس بر همکاری دو جانبه و مشارکت کشورها، لازم می‌دانم توجه شما را به پیشینه غنی و تاریخی معاهدات و مکانیزم همکاری‌های آبی بین کشورهای منطقه جلب کنم.

شایان ذکر است که کشور ما هم با کشورهای همسایه خود دارای معاهدات و تفاهمنامه‌های متعددی است که برخی از آنها نزدیک به ۸ دهه قدمت دارد؛ که از آن جمله می‌توان به قراردادها و موافقت‌نامه‌ها با کشور جمهوری عراق در مرزهای غربی اشاره کرد.

مجدداً از دولت جمهوری عراق که زمینه‌ساز برگزاری این رویداد مهم بوده است کمال تشکر را دارم. امیدوارم خداوند متعال همواره باران رحمت الهی را بر مردمان جهان و به‌خصوص منطقه خاورمیانه ارزانی کند.

کد خبر 6093253 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها