Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا جلالی، فوق تخصص بیهوشی و رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در «رابطه با کمبود متخصصین بیهوشی در برخی از شهرها و استان‌های کشور و عدم اشتیاق و تمایل دستیاران پزشکی به رشته بیهوشی»، اظهار داشت: کمبود متخصص بیهوشی اتفاق تازه‌ای نیست و این موضوع به حدود 4 سال پیش برمی‌گردد که تذکرات و پیگیری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته از مجموعه وزارت بهداشت و عدم رسیدگی به این مهم، امروز شاهد تبدیل شدن آن به یک معضل ملی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به ورود برخی از نمایندگان مجلس، کمیسیون بهداشت و درمان و حتی کمیسیون امنیت ملی در روزهای گذشته به موضوع کمبود متخصص بیهوشی در برخی از نقاط ایران، گفت: پیشنهاد و کارشناسی‌های غیر تخصصی برای حل این موضوع نگرانی‌های شدیدی را در جامعه بیهوشی بوجود آورده است.

رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران افزود: به عنوان مثال پیشنهاد شده است تا با ارائه مجوز به کارشناسان ارشد رشته بیهوشی از آنها در بخش بیهوش کردن بیماران استفاده شود تا کمبود متخصص بیهوشی جبران شود. 

جلالی ادامه داد: علیرغم اینکه در همه کشورهای دنیا و حتی در کشور خودمان استانداردها روز به روز در حال بهتر شدن است، چنین تصمیماتی واقعا موجب نگرانی بوده و پیشرفت‌های 30 سال اخیر در رشته بیهوشی را کاملا زیر سئوال خواهد برد. 

وی با بیان اینکه رشته بیهوشی یک رشته مهم و محوریست، افزود: هیچ بیمارستانی را نمی‌توان بدون متخصص بیهوشی تصور کرد و هیچ رشته دیگری نمی‌تواند جایگزین متخصص بیهوشی شود و این کمبود ایجاده شده به نوعی مانع پیشرفت و توسعه در وزارت بهداشت خواهد بود و معضلی جدی در حوزه سلامت ایجاد خواهد کرد . 

این متخصص بیهوشی گفت: جدا از مراکز دولتی در حال حاضر در شهر تهران، بیمارستان‌های خصوصی و تازه تاسیس که مشکلی در پرداخت‌های خود ندارند باز هم با کمبود متخصص بیهوشی همراه هستند و این باعث کاهشی شدن در استانداردهای ارائه خدمات خواهد بود.

رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران متذکر شد:طبق استاندارد که هر متخصص بیهوشی 2 بیمار و 2 اتاق عمل را می‌تواند همزمان ارائه خدمت کند، این کمبود باعث ارائه خدمت از 2 به 4 و یا حتی  6 اتاق عمل می‌شود که حاصل آن کاهشی شدن کیفیت خدمات برای بیماران است. 

رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران به دلایل عدم استقبال از رشته بیهوشی اشاره کرد و گفت: درآمد کمتر این رشته در مقایسه با بسیاری از رشته‌های تخصصی دیگر، بالا بودن استرس در رشته بیهوشی، حضور شبانه روزی در بیمارستان‌ها ، بی‌خوابی و وجود فشارهای روحی و روانی بسیار، عدم وجود جایگاه اجتماعی حتی در میان تیم‌های پزشکی، سختی رشته به لحاظ علمی و عملی و دستیاری از دلایل اصلی و کاهشی شدن رشته بیهوشی است که با اصلاح برخی از این موارد می‌توان به حل کمبود متخصص بیهوشی کمک شایانی کرد. 

جلالی با بیان اینکه پیشرفت در اعمال جراحی مدیون پیشرفت در بیهوشی است، تصریح کرد: با تصمیمات ساده و راه حل‌های مقطعی حل این مشکل امکان‌پذیر نخواهد بود و باید یک برنامه 10 ساله داشت  تا بتوانیم مشکلات ریشه‌ای را حل کرده تا اشتیاق و علاقه به این رشته افزایش پیدا کند و باید به سرعت در این مورد اقدامات صورت پذیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: متخصص بیهوشی بیهوشی حوزه سلامت ارائه خدمات کمبود متخصص بیهوشی رشته بیهوشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۱۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی

افشین باقرزاده قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی و درمانی در سال جدید، گفت : این میزان افزایش در بخش‌های مختلف متفاوت است، اما بطور میانگین شاهد افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی و درمانی در سال جدید هستیم.

باقرزاده گفت: بر اساس ابلاغ صورت گرفته قیمت تعرفه‌های پزشکی در سه بخش دولتی، عمومی غیردولتی و خصوصی متفاوت است.

وی افزود: در بخش «دولتی» تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان، پزشک و دندانپزشک متخصص ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک فوق تخصص ۶۷ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک متخصص روانپزشکی ۷۰ هزار و ۸۰۰ تومان، پزشک فوق تخصص روانپزشکی ۸۴ هزار و ۲۰۰ تومان، کارشناس ارشد پروانه دار ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و کارشناس پروانه دار ۳۱ هزارو ۳۰۰ تومان است.

باقرزاده گفت: در بخش «عمومی غیردولتی» نیز تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۵۶ هزار تومان، پزشک و دندانپزشک متخصص ۹۲ هزار تومان، پزشک فوق تخصص یکصد و یازده هزار تومان، پزشک متخصص روانپزشکی ۱۱۹ هزار تومان، پزشک فوق تخصص روانپزشکی ۱۳۶ هزار تومان، کارشناس ارشد پروانه دار ۴۹ هزار و کارشناس پروانه دار ۴۲ هزار است.

قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در بخش «خصوصی» هم بر اساس ابلاغ صورت گرفته تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی ۱۲۶ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۹۴ هزار و ۵۷۰ تومان است و مابقی آن توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود، تعرفه ویزیت پزشک و دندانپزشک متخصص هم ۱۸۹ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۱۴۹ هزار و ۹۴۰ تومان است و مابقی توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود.

وی تعرفه ویزیت پزشک فوق تخصص در بخش خصوصی را نیز ۲۴۱ هزار تومان اعلام و تصریح کرد: از این میزان سهم بیمار ۱۹۳ هزار و ۵۴۰ تومان است و مابقی توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود.

باقر زاده تعرفه ویزیت پزشک متخصص روانپزشکی را نیز در بخش خصوصی ۲۵۱ هزار اعلام و تصریح کرد: سهم بیمار از این میزان ۲۰۱هزار و ۴۴۰ تومان است، تعرفه ویزیت پزشک فوق تخصص روانپزشکی هم در بخش خصوصی ۲۸۶ هزار تومان است که سهم بیمار از این میزان ۲۲۷ هزار تومان می‌باشد.

وی تعرفه ویزیت کارشناس ارشد پروانه دار در بخش خصوصی را ۱۰۲ هزار تومان و کارشناس پروانه دار را هم ۸۷ هزار تومان اعلام کرد.

باقرزاده گفت: در بخش خصوصی تعرفه ویزیت پزشک عمومی بالای ۱۵ سال سابقه هم جداگانه تعیین شده که ۱۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان است و سهم پرداختی بیمار از این میزان ۱۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • حسن یزدانی بحران ملی نیست
  • برای پیروزی به میدان می رویم/فوتبال ایران یا مشکل مهاجم روبرو است
  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • هر اقدامی علیه ایران با بزرگترین پاسخ روبرو می‌شود
  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم