Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، نشست سران ناتو در سال جاری در مادرید پایتخت اسپانیا برگزار شد. در بیانیه نهایی نشست مذکور اعلام شد که کشورهای عضو متعهد شده اند کمک های دفاعی و مالی بیشتری به اوکراین ارائه کنند. شرکت کنندگان در نشست، یک سند استراتژیک جدید را برای توسعه سیاسی و نظامی ناتو در دهه آینده تصویب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این نشست، به طور رسمی از کشورهای فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو دعوت به عمل آمد.

پس از دو سال وقفه به دلیل همه گیری کرونا، ائتلاف ناتو در نشست مادرید یک سند استراتژیک جدید برای دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ تصویب کرد که در آن پیش بینی خود از تهدیدات جهانی، نحوه پاسخگویی به آن تهدیدها و برنامه های کلی برای یک دهه آینده را مشخص کرده است.

برخلاف استراتژی قبلی ناتو در دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ که تروریسم اساسی ترین تهدید بود، در این سند جدید، تهدید تروریستی و نحوه مقابله با آن، مفهوم اساسی و مرکزی تلقی نشده است.

ناتو در سند جدید خود اعلام کرد که روسیه و چین مهم ترین تهدید علیه امنیت کشورهای عضو هستند. سند استراتژیک جدید ناتو متضمن موارد ذیل هستند؛

۱- روسیه؛ مهم ترین و اصلی ترین تهدید

همانطور که پیش بینی می شد، ائتلاف ناتو در سند استراتژیک جدید خود، روسیه را مهم ترین و اصلی ترین تهدید برای امنیت، صلح و ثبات در منطقه آتلانتیک معرفی کرد. این ائتلاف مدعی شد که هدف روسیه بی ثبات سازی کشورهای شرق، جنوب و شمال ناتو است.

همچنین این ائتلاف، قدرت روسیه در اقیانوس اطلس شمالی و حضور نظامی قوی آن در مناطق بالتیک، دریای سیاه و مدیترانه به همراه ائتلاف نظامی با بلاروس را یک چالش جدی برشمرد و اعلام داشت که قدرت بازدارندگی را برای همه متحدانش به میزان قابل توجهی تقویت خواهد کرد.

۲- مقابله با نفوذ جهانی چین

ناتو در جدید ترین سند استراتژیک، چین را به عنوان منبع چالش های سیستمی برای امنیت حوزه یورو-آتلانتیک معرفی کرده است. در موارد ۱۳ و ۱۴ این سند آمده است که جاه طلبی های اعلام شده و سیاست های قهرآمیز جمهوری خلق چین، منافع و امنیت و ارزش های ناتو را به چالش می کشد.

ناتو مدعی است که جمهوری خلق چین به دنبال کنترل بخش های کلیدی فناوری و صنعتی، زیرساخت های حیاتی و منابع استراتژیک است. در ادامه این سند آمده است: تعمیق همکاری استراتژیک بین جمهوری خلق چین و روسیه و تلاش های آن ها برای تضعیف نظم بین المللی، با ارزش ها و منافع ما در تضاد است.

ناتو همچنین افزود: اگرچه چین تهدیدی نظامی برای کشورهای عضو محسوب نمی شود، اما جاه طلبی های جهانی، افزایش حضور و تقویت نفوذ اقتصادی آن، همگی عوامل تهدیدآمیزی هستند که ائتلاف می خواهد با آن ها مقابله نماید.

۳- سازمان های ترویستی

تهدید تروریستی که اساس سند استراتژیک دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ بود، بار دیگر اما به صورت محدود در سند جدید مورد تاکید قرار گرفت. ناتو در این سند بدون اشاره به جزئیات، به مقابله با تروریسم و همکاری با متحدان خود در خاورمیانه و شمال افریقا اشاره می کند. همچنین در این سند جدید به برخی از چالش های دیگر همچون تغییرات آب و هوایی و ... نیز اشاره شده است.

کد خبر 5529283

منبع: مهر

کلیدواژه: ناتو روسیه چین اقتصاد چین روسیه رژیم صهیونیستی اوکراین ایالات متحده امریکا ناتو ایران فلسطین عراق سوریه ترکیه لبنان مسکو عربستان سعودی جو بایدن ترین تهدید سند جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۱۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، رزمایش ناتو در فنلاند را که ۲۶ آوریل(هفتم آوریل) آغاز خواهد شد، اقدامی تحریک‌آمیز توصیف کرد.

زاخارووا تاکید کرد: رزمایش نظامی ناتو در مجاورت مرزهای روسیه ماهیتی تحریک‌آمیز دارد.

وی تصریح کرد: هدف این رزمایش‌ها اعمال فشار نظامی بر فدراسیون روسیه از طریق نمایش زور و به اصطلاح چنگ و دندان نشان دادن است. این رزمایش‌ها خطر حوداث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهد.

پیش‌تر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در آستانه هفتادوپنجمین سال تاسیس این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا که فردا برگزار می‌شود، گفت که «هم‌اکنون روسیه و ناتو در وضعیت رویارویی مستقیم هستند.»

پسکوف تاکید کرد: در واقع، روابط حالا به سطح رویارویی مستقیم تنزل پیدا کرده است. ناتو همین حالا در جنگ در اطراف اوکراین مداخله دارد و همچنان به سمت مرزهای ما حرکت کرده و زیرساخت‌های نظامی خود را رو به مرزهای ما گسترش می‌دهد.

گسترش دائمی ناتو به سمت شرق اروپا، به محل مناقشه و استدلال ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه بدل شده است به طوری که او بیش از دو سال پیش با اشاره به عدم پایبندی ناتو به وعده‌هایش مبنی بر عدم گسترش به شرق اروپا دستور آغاز عملیات نظامی مسکو در این کشور را صادر کرد.

کد خبر 6087378

دیگر خبرها

  • اوکراین تانکهای پیشرفته آمریکایی را از جبهه عقب می برد
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟