Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین – مجید جباری: درباره اینکه مسئولان دو کشور  یا دو شهر جهان درباره خواهر خواندگی میان دو شهر صحبت کرده‌اند، زیاد شنیده‌ایم. اگر می‌خواهید علت نامگذاری خواهرخوانده به جای برادر و یا اینکه کدام شهرها و در چه سالی برای اولین بار با هم خواهر خوانده شدند و دلایل این انتخاب را بدانید، با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین خواهرخوانده‌ها

دقیقا ۱۰۲ سال پیش، یعنی در سال ۱۹۲۰ میلادی، پیمان خواهرخواندگی برای نخستین بار بین دو کشور انگلیس و فرانسه بسته شد. این دو کشور یکی از شهرهایشان را انتخاب و پیمان خواهرخواندگی را امضاء کردند. توافقی که بین انگلیس و فرانسه امضا شده بود، تا ۱۹۸۶ ادامه داشت و حتی در دوران جنگ جهانی دوم هم دو شهر خواهرخوانده پایبند قراردادشان بودند. همین نکته موجب شد سیاستمداران و مسئولان کشورهای مختلف به این پیمان فکر کنند و از آن زمان، خواهرخواندگی، شهرهای مختلفی را با هم پیوند زد.

اما دلیل انتخاب خواهر به جای برادر چیست؟ بعد از شکل گرفتن این عقد و پیمان دوستی میان شهرها باید  کلمه‌ای یکسان برای آن انتخاب می‌شد. از آنجا که شهر در بیشتر زبان های دنیا مونث است، نام «خواهرخوانده» انتخاب شد که با تمام شهرهای جهان مطابقت داشته باشد. ضمن اینکه در ادبیات اروپایی، خواهرخواندگی به شهرهای دوقلو یا همسان هم معروف است. بر همین اساس خواهر خوانده که نخستین بار در اروپا شکل گرفت، قدم به قدم در بین شهرهای مختلف جهان گسترش پیدا کرد و شهرداران، مسئولان شهرها و سیاستمداران  کشورهای مخنلف پذیرفتند که پیمان میان شهرها با این کلمه بسته شود.

خیابانی در منطقه ۸ پاریس به نام تهران

بیشتر اوقات دو شهری که به هم شباهت دارند، پیمان خواهرخواندگی را با یکدیگر امضا می‌کنند. این شباهت می‌تواند از لحاظ تاریخی یا اقتصادی باشد. همچنین، شهرهای دارای نماد مشترک هم برای خواهرخوانده شدن پیش قدم می‌شوند. بنابراین اگر در شهری یکی از خیابان‌ها به نام یک شهر یا کشور خارجی است، به احتمال زیاد، می‌تواند پای خواهر خواندگی در میان باشد. رونق و توسعه گردشگری بین دو شهر خواهرخوانده و نامگذاری متقابل نام خیابان‌هایی در دو شهر خواهر خوانده از جمله بندهای خواهرخواندگی میان دو شهر است. ضمن اینکه در قراردادهای خواهرخواندگی، توافق‌های فرهنگی، اقتصادی، علمی و ورزشی بین دو شهر شکل می‌گیرد که برای هر دو شهر منافعی به همراه دارد.

شهرهای خواهرخوانده تهران

بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران در کشورهای مختلف خواهر خوانده هایی دارند. اما یکی از قدیمی ترین خواهرهای پایتخت شهر سئول در کره جنوبی است که پیمان خواهر خواندگی‌شان به سال ۱۹۶۳ یعنی حدود ۶۰ سال پیش بر می‌گردد. البته این پیمان از آن زمان تا امروز به دلایلی تغییراتی داشته‌است، برای مثال به خاطر پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان و تغییرات قوانین کشور، قراردادهایی هم که در دوران قبل از انقلاب وجود داشتند، دستخوش تغییر شدند. بعد از پیروزی انقلاب در کشورمان اما نخستین شهری که با تهران خواهر خوانده شد، بیشکک یکی از شهرهای کشور قرقیزستان بود که از این پیمان در سال ۱۳۷۳ میان دو شهر بسته شد.

بیشتر بخوانید:رشت، آماده تفاهم‌نامه خواهر خواندگی با لیریای پرتغال

در ادامه با شهرهای خواهرخوانده تهران در سرتاسر دنیا آشنا می‌شویم:

پاریس؛ فرانسه پرتوریا؛ آفریقای جنوبی دوشنبه؛ تاجیکستان خارطوم؛ سودان کاراکاس؛ ونزوئلا مینسک؛ بلاروس هاوانا؛ کوبا استانبول؛ ترکیه برازیلیا؛ برزیل قدس؛ فلسطین صنعا؛ یمن بغداد؛ عراق هانوی؛ ویتنام آنکارا؛ ترکیه پکن؛ چین بوداپست؛ مجارستان تفلیس؛ گرجستان کابل؛ افغانستان مسکو؛ روسیه کد خبر 687704 برچسب‌ها کلانشهر سفر - گردشگری اتحادیه اروپا تهران اقتصاد شهر پایتخت آفریقا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کلانشهر سفر گردشگری اتحادیه اروپا تهران اقتصاد شهر پایتخت آفریقا خواهر خواندگی خواهر خوانده پیمان خواهر دو شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۲۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است

نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رییس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا،‌ محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و به‌ویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقای مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • بیشترین و کمترین سرقت‌ها در کدام شهرهای استان کرمان رخ می‌دهد؟
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در استان تهران تشریح شد
  • عکس سحر دولتشاهی و پیمان معادی وایرال شد
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان