Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@22:45:44 GMT

تنش آبی در کمین شالیزارهای بندرانزلی

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۲۰۸۹

تنش آبی در کمین شالیزارهای بندرانزلی

ایسنا/گیلان این روزها بندرانزلی که به نام پرباران ترین شهر ایران شناخته می شود نگران تنش آبی برای شالیزارهایش است.

«آب» یعنی «آبادانی» اما این روزها به قدری از کمبود این نعمت الهی می شنویم که شاید کلمه ناخوشایند کم آبی چندان برایمان ناآشنا نیست.

کم آبی مساوی است با فقدان منابع آب شیرین برای تامین تقاضای آب متعارف.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم آبی، به علت خشکسالی، فقدان بارندگی و آلودگی نیز ایجاد می شود.

طبق آمار؛ انزلی پرباران‌ترین شهر ایران است، اما این روزها انزلی هم مثل سایر شهرهای کشور کم آبی را در گوشه کنار رودها و تالاب و شالیزارهای برنج حس می کند.

آبرسانی به شالیزار خشک تربه گوده

رضا نوربخش، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بندرانزلی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام اینکه سال خشکی پیش رو داریم، اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود دچار تنش آبی هستیم و خوشبختانه هنوز بحران نداریم و امیدواریم به این مرحله نیز نرسیم.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه های پمپاژ و چاه های عمیق شهرستان در مدار هستند، افزود: آب بندان ها با ظرفیت کاملشان آبگیری شده اند و نوبت های آبیاری زمین‌های کشاورزی نیز انجام می شود.

نوربخش با اشاره به پخش تصویر شالیزاری که خشک شده بود در برخی از فضاهای مجازی شهرستان تصریح کرد: این تصویر مربوط به شالیزاری در تربه گوده بود که با پیگیری های صورت گرفته و اختصاص سه خط لوله انتقال آب با همکاری آب و فاضلاب شهری و فرمانداری شهرستان این مشکل حل شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بندرانزلی با اشاره به اینکه همه شبکه های برق زمین های کشاورزی پایدار شدند، گفت: طبق قانون دهیاری ها؛ حفظ و حراست از اموال عمومی و دولتی در داخل روستاها با دهیاری هاست که هم اکنون با نصب دزدگیر های هوشمند این کار را پیگیری می‌کنند.

نوربخش تاکید کرد: نیمی از اراضی شهرستان توسط چاه های عمیق، آب بندان ها همچنین ایستگاه های پمپاژ آبیاری می‌شود و نیمی دیگر با توجه به اینکه در انتهای آبخور شبکه سفیدرود قرار داریم از این محل تامین می شود.

وی تصریح کرد: آبیاری تحت فشار در باغات شهرستان در حال اجراست ولی با توجه به اینکه شالیزارها باید به صورت غرق‌آبی آبیاری شوند، گفت: ۵۰۰۰ هکتار شالیزار در سطح شهرستان بندر انزلی وجود دارد.

۴۰۰ هکتار مساحت آب بندان های انزلی

بهزاد خدایی، مدیر آب منطقه ای شهرستان بندر انزلی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مجموع تاکنون ۳۷ کیلومتر لایروبی در سطح شهرستان انجام شده و این لایروبی ها با توجه به نیاز کشاورزان و همکاری ارگان‌های مرتبط ادامه دارد.

وی با اشاره به نصب و راه اندازی ۱۵ ترانسفورماتور برق توسط آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی در روستاهای شهرستان افزود: دو ایستگاه پمپاژ در روستای تربه گوده و طالب آباد تجهیز و راه اندازی شد.

خدایی همچنین از تجهیز، سرویس و راه اندازی ۱۸ ایستگاه پمپاژ در شهرستان خبر داد و گفت: در سه روستا نیز تعمیر و سرویس سه حلقه چاه عمیق انجام شده است.

مدیر آب منطقه ای بندرانزلی با بیان اینکه ۴۰۰ هکتار مساحت آب بندان های شهرستان است،  تصریح کرد: آبگیری این آب بندان ها با همکاری کشاورزان قبل از شروع فصل آبیاری انجام شده و در حال حاضر نیز مورد استفاده کشاورزان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۳۹ حلقه چاه عمیق و ۳۴ ایستگاه پمپاژ در شهرستان بندر انزلی وجود دارد، افزود: بخش دیگری از آب مورد نیاز کشاورزی نیز از شبکه سد سفیدرود تامین می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها تنش آبی بندر انزلي شاليزار آب بندان ها کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۲۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ عملیات کمین حزب‌الله در رویسات العلم

حزب‌الله لبنان ویدئویی از عملیات کمین خود در رویسات العلم را منتشر کرد.

دریافت 12 MB

دیگر خبرها

  • خسروی: خوشحالی بعد از گل من، یک کار شخصی بود
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • صبر سرمربی سایپا در انزلی لبریز شد!
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • فیلم| عملیات کمین حزب‌الله در رویسات العلم
  • فیلم/ عملیات کمین حزب‌الله در رویسات العلم
  • عنبری:قهرمانی حق ملوان و انزلی‌چی‌ها بود
  • شادی گل جنجالی جلوی چشم انزلی‌چی‌ها(عکس)