Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

روزنامه «گلوبال تایمز» چین درگزارشی نوشت درپی ازدحام بنادر اصلی اروپا که منجر به کاهش کارآمدی بنادر و دیگر عوامل می شود، تاجران بین المللی و شرکت های حمل و نقل به تقویت برنامه های احتمالی خود برای تغییر فعالیت های حمل کالا  از مسیر آبی به مسیر راه آهن چین - اروپا فکر می‌کنند.

به گزارش تین نیوز، براساس گزارشِ بندر روتردام که بزرگترین بندر اروپاست،  کانتیترهای خالی که برای صادرکنندگان آسیایی ضروری هستند با انباشته شدن محموله‌های ارسال نشده در این بندر سرگردان شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از یک چهارم کانتیترهای حمل شده در روتردام از چین آمده اند و یا چین را در بخشی از مسیر خود دارند. 

کارشناسان این صنعت پیش بینی می کنند این شرایط در ماه ژوئیه و آگوست و با شروع فصل تعطیلات تابستانی در اروپا تشدید می شود. بدین ترتیب برخی تاجران با سنجیدن چنین شرایطی تصمیم گرفتند ترانزیت کالاهای خود را به ویژه کالاهای با ارزش افزوده و یا کالاهای ضروری و فوری را از مسیر حمل و نقل دریایی به خطوط راه آهن زمینی بین قاره‌ای تغییر دهند. 

تاجران بین المللی می گویند مسیر راه آهن از اروپا به چین قابل اعتمادتر است و با توجه به افزایش چشمگیر قطارهای باربری در ماه جاری در مقایسه با ۱۲ قطار این مسیر در ماه مه، اکنون ۲۲ قطار از اروپا به «یی وو»  بزرگترین بازار تجارت کالاهای کوچک و خرده فروشی در شرق چین واقع در ایالت «ژی جیانگ» در ماه جاری تردد می کند. چنانچه قطارهای روسیه نیز به  این تعداد اضافه شود در کل تعداد قطارها به ۳۸ رام افزایش می یابد. 

براساس گزارش‌های رسانه‌ها، حدود ۶۰ درصد کشتی هایی که در ماه های آوریل و مه از اروپا سفر کردند تجربه تاخیر دارند.

برپایه گزارش رسانه‌های چینی چندی پیش نخستین قطار باری بین المللی به سمت ایران حرکت کرد؛ این مسیر در واقع یک شریان بین المللی جدید است که پس از عبور از دریای خزر، وارد ایران و سپس دیگر کشورهای حوزه خاورمیانه و غرب می شود.

به علاوه ایران نیز به عنوان کریدور حیاتی تجارت شرق و غرب در قالب بخشی از خطوط راه آهن چین-اروپا به جهان معرفی خواهد شد. قطار باری بین المللی Trans-Caspian روز سه شنبه(۳۱ خرداد) از منطقه نینگشیا چین رهسپار ایران شد و از طریق خاک قزاقستان و سپس عبور این محموله تجاری از دریای خزر، بعد از طی کردن مسافتی حدود ۸۵۰۰ کیلومتر، تا حدود ۲۰ روز دیگر وارد بندر انزلی می شود.

یکی از مزایای حمل کالا از طریق این مسیر که شامل خط آهن، دریا و جاده می شود، ارزان تر بودن هزینه حمل و کوتاه تر بودن زمان آن نسبت به مسیر دریایی است که زمان را به نصف (۲۰ روز کمتر از حمل دریایی)کاهش می دهد.

ایجاد این مسیر تجاری بین المللی کم هزینه، چین را از طریق ایران به منطقه خاورمیانه متصل می کند و مسیری تازه برای صادرات محصولات چین به این منطقه از جهان ایجاد می شود.

در پایان این گزارش آمده است مسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه؛ مسیری  است که می توان از آن به عنوان ریل طلایی اتصال چین به اروپا نیز نام برد. این مسیر ریلی پتانسیل آن را دارد که در آینده، اصلی ترین خط اتصال چین -اروپا باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: چین حمل و نقل تین تعطیلات تجارت روسیه کشتی خاورمیانه جهان قزاقستان بندر انزلی بندر روتردام راه آهن چین اروپا بین المللی راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۳۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات پرداخت تسهیلات ارزی برای واردات اتوبوس

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزی واردات اتوبوس با نرخ سود ۹ درصد گفت:شرکت‌ها تا صبح فردا برای اعلام تعداد ناوگان وارداتی فرصت دارند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدکمال هادیانفر یادآور شد: با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برون‌شهری مبلغ 600 میلیون یورو و همچنین 4000 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات با سود 9 درصد از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافر برون شهری برای واردات ناوگان مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در فاز نخست 150 میلیون یورو برای واردات اتوبوس با عمر کمتر از 5 سال ( قیمت هر دستگاه تا 220 هزار دلار) در نظر گرفته شده است. متقاضیان واجد شرایط می‌توانند تا صبح  فردا شنبه 8 اردیبهشت، تعداد ناوگانی که امکان واردات دارند را به معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کنند.

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات

وی تاکید کرد: این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد.

به گزارش تسنیم، بر اساس دستورالعمل واردات اتوبوس از محل بند (ص) تبصره 7 قانون بودجه 1402 اولویت واردات اتوبوس با شرکت‌های حمل‌ونقلی یا کارگزارهای آنهاست.

شرکت‌های حمل‌ونقل باید تعهد دهند پس از تأیید تخصیص ارز در زمان حداکثر یک هفته‌ای نسبت به تهیه نقدینگی نهایی اقدام کنند. بدیهی است اگر این زمان افزایش یابد شرکت در لیست سیاه قرار گرفته و حداکثر تا یک سال آینده امکان واردات نخواهند داشت.

هر شرکت می‌تواند حداکثر 25 دستگاه اتوبوس وارد کند (مگر در شرایط خاص) لیکن اگر مشکل نقدینگی دارند باید همان ابتدا تعداد دقیق را مشخص کنند، در غیر این صورت حتی اگر بخشی از نقدینگی هم تأمین نشود در لیست سیاه قرار می‌گیرند.

شرکت‌ها تا رسیدن اتوبوس به سن 10 سالگی امکان فروش آنها را ندارند.

حداکثر پیمایش اتوبوس‌ها در سال در حوزه بین شهری باید 150 هزار کیلومتر باشد مگر اینکه با توجه به شرایط روز (مثل کرونا...) این مقدار توسط سازمان راهداری کاهش یابد.

واردکننده باید با شفاف سازی نرخ ارز تحت نظارت سازمان راهداری، حداکثر سه ماه پس از خرید اتوبوس، آن را با سود متعارف واگذار کند. بدیهی است در صورتی که خریدار وجود نداشته باشد امکان تطویل زمان از سوی سازمان راهداری  امکان پذیر خواهد بود..

شرایط تامین نقدینگی و مشخص کردن حداکثر تعداد (بند 3)، برای شرکت‌های وارد کننده نیز برقرار خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات پرداخت تسهیلات ارزی برای واردات اتوبوس
  • پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی صادر کرد
  • شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور
  • پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد
  • قطعنامه جانبدارانه و ضد ایرانی پارلمان اروپا | واکنش به حمله اسرائیل؛ فقط تاسف!
  • قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران
  • نقش موثر ایران در کریدورهای بین‌المللی از اقدامات تا انتقادات
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • جابجایی ۲۵۲ هزار تن کالا از استان اردبیل
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران