Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@22:42:27 GMT

سازمان ثبت اسناد به موضوع تضییع موقوفات ورود کند

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۴۱۸۹

سازمان ثبت اسناد به موضوع تضییع موقوفات ورود کند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: در استان فارس بالاخره تعیین تکلیف هزاران هکتار با مشکل مواجه شده است که جز با همت عالی مجموعه شما حل نخواهد شد و تا وقتی که اطلاعات دقیق نداشته باشیم املاک دولتی، غیر دولتی و بخش‌های مختلف نمی‌توانیم امیدوار به برنامه ریزی مناسب باشیم و پیشرفت‌هایی که در زمینه مسائل اقتصادی مبتنی بر سرمایه گذاری دولت است با چالش رو به رو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ما یکسری مشکلاتی داریم که بنده به دو مورد اشاره می‌کنم یکی مسئله عشایر است که غیر از کشاورزان بوده و دامدار هستند و بعضاً سندهای مرتع دارند و این عرصه‌ها گسترده است یعنی اگر مسئله زمین‌های کشاورزی استان با ۱۰۰ هزار هکتار اختلاف حل می‌شود در رابطه با زمین‌هایی که مرتع فرض می شده بسیار متفاوت است.

امام جمعه شیراز افزود: سند مرتع داده شده اما به عنوان مالکیت نبوده است چون در همین استان فارس عشایر ترک، عشایر عرب و عشایر فارسی زبان داریم که برای مراتع آنها سند داده اند تا مرز مراتع مشخص باشد حال باید برای تعیین تکلیف مسائل این مراتع و سندهای آن فکری کنیم.

آیت الله دژکام ادامه داد: مسئله دوم بحث موقوفات است که متأسفانه امروز به خاطر ملاحظاتی سازمان ثبت ورود نکرده و پای کار نیامده و مدعیان دیگری هستند و تضییع موقوفات واقعاً مسئله سنگینی است.

وی تصریح کرد: در ثبت زمین‌های دولتی بنده می دانم در استان فارس در این دو مورد تا قضیه مشخص شود به مشکل می‌خوریم و به نظرم باید رویه‌هایی پیش بینی شود تا کار را تسریع کنیم منابع ملی از یک طرف و موقوفات از یک طرف مدعی هستند.

نماینده ولی فقیه در فارس یادآور شد: اختلافات شدیدی داریم، یک پلاک را موقوفه اعلام کردند و در گذشته پلاک را از کوه به کوه مشخص می‌کردند و مانند امروز دقیق نبوده است یا مسئله قنوات قدیمی به همین نحو است.

وی تصریح کرد: مثلاً بسیاری از قنات‌ها بسته و پوشانده می‌شوند و مالکین معترض هستند در این خصوص به شکلی کارشناسی‌های ریش سفیدانه نیاز داریم جدای عکس‌های هوایی و کار دقیق علمی که انجام می‌شود چون مشخصاً اختلافات حقوقی پیدا می‌شود و رغبت برای ورود به این موضوع که سند بگیرند کم می‌شود چون اعتقاد دارند در صورت صدور سند محدود می‌شوند و باید به گونه‌ای باشد که طرفین راضی باشند.

آیت الله دژکام تاکید کرد: محدودیت‌ها و سخت گیری های غیر معقول را کمتر کنیم، بنده نمی گویم زمین خواری شود ولی سخت گیری های غیر معقول که در برخی جاها انجام می‌گیرد را رفع کنیم، از طرفی کسانی که مدتی از بابت کار روی زمین، انتفاع داشتند و نان می‌خوردند دیگر حق تصرف ندارند و از طرفی هم عده‌ای زمین خواری می‌کنند و این ۲ مورد نقطه چالش برانگیز کار ثبت شده است که امیدواریم در زمینه مراتع عشایر به نحوی کار شود تا عدالت برقرار شود و حقی از مردم ضایع نشود و این فرآیند را تسهیل کنیم تا تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: مسئله دیگر متأسفانه در همین اطراف شیراز برخی زمین‌های کشاورزی کاربری دیگری پیدا کرده و بعضاً به صورت قول نامه‌ای فروخته اند و امروز چند هزار نفر شاکی وجود دارد که نیاز به سند دارند و مقررات به سازمان ثبت اسناد اجازه صدور سند را نمی‌دهد، فردی کلاهبرداری کرده و رفته است و هزینه‌ها پای دولت است. اینجا باید جلوی متخلف را باید گرفت و از حق مردم دفاع کرد و از طرفی مراقب زمین‌های کشاورزی هم بود.

کد خبر 5529534

منبع: مهر

کلیدواژه: لطف الله دژکام ثبت اسناد و املاک موقوفات بوشهر زلزله هرمزگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه زمین لرزه خراسان رضوی کنکور مشهد ویروس کرونا آمار کرونا بیرجند ایلام سنندج کنکور سراسری سازمان ثبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۴۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود

به گزارش خبرآنلاین از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمود پاکزاد از اولین عکاسانی است که تاریخ خیابان‌های تهران را مصور و مستند کرده است، البته از جمله شهرهایی که پاکزاد برای عکاسی به آن‌ها سفر کرده می‌توان به اصفهان، شیراز، تبریز، گرگان، اهواز،آبادان، خرمشهر، همدان، آذربایجان، قم، شهرهای شمالی ایران اشاره کرد. پاکزاد در سال ۱۳۷۷ خودش را بازنشسته کرد و در سال ۱۳۷۸ عکس‌های خود را به سازمان اسناد ملی اهدا کرد.

تصویر زیر از مجموعه عکس‌های محمود پاکزاد از خیابان ولیعصر(عج) تهران در سال ۱۳۳۴ است. خیابان ولیعصر تهران یکی از شاه‌راه های ارتباطی در مسیر شمال به جنوب و برعکس در شهر تهران است. تا پیش از انقلاب اسلامی ایران خیابان ولیعصر را با نام خیابان پهلوی می‌شناختند. خیابان ولیعصر به‌واسطه درختان چنارش نیز شهرت زیادی دارد؛ گرچه که در گذشته تعداد این درختان بسیار بیشتر از امروز بود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902609

دیگر خبرها

  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود
  • کاهش تعداد ساختمان‌های فرسوده پایتخت
  • تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود
  • تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل
  • تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل + عکس
  • اقدامات هیئت امنای با تجربه؛ جهش خوبی برای احیای موقوفات
  • تهران قدیم | تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل/ عکس
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند زمین های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین های شهرک صنعتی فجر قشم