Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، «فاطمه ستاری نوید» روز یکشنبه در نشست مشاوران امور بانوان فرمانداری ها و دستگاه‌های اجرایی استان با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه مجلس در دی ۱۴۰۰، قانون جوانی جمعیت صادر و ابلاغ استانی هم به تمام دستگاه‌ها ارجاع شده است افزود: قرارگاه جمعیت در وزارت کشور تشکیل شده و استانداران به عنوان رئیس و اموربانوان استانداری به عنوان دبیر آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تشکیل هفت کارگروه با استفاده از ظرفیت هیات اندیشه ورز و نخبگان در دستور کار قرار دارد گفت: تشکیل کارگروه حقوق و مسئولیت های بانوان، کسب و کار پایدار، زیست عفیفانه، نشاط اجتماعی، گفتمان سازی الگوی سوم، جوانی جمعیت و تحکیم بنیان خانواده در فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی استان پیش بینی شده است. 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان، جوانی جمعیت را یکی از مهمترین تاکیدات مقام معظم رهبری و لزوم تحقق آن را رفع موانع، ایجاد انگیزه و فرهنگ سازی میان خانواده ها دانست و ادامه داد: هم اکنون نرخ رشد جمعیت به وضعیت زیر یک درصد رسیده و تلاش برای حل مشکلات جمعیت یک تکلیف همگانی است.

ستاری نوید خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های تشویقی ازدواج به منظور اجرای قانون جوانی جمعیت باید در اولویت‌ حوزه فرهنگی و اجتماعی دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت به پایداری خانواده و جامعه کمک می‌کند اظهار داشت: زنان به عنوان راهبران و محورهای اساسی خانواده باید مشکلات و آسیب های عدم ازدواج و فرزندآوری را در خانواده‌ها بیان و نقش مبلغ را در این زمینه ایفا کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان تصریح کرد: بحران جمعیت یک مساله کلان برای کشور است و باید یک اهتمام فراگیر برای حل آن شکل گیرد و مشاوران امور بانوان فعال در تمامی دستگاه ها به اجرای قانون جوانی جمعیت نظارت داشته باشند و آن را پیگیری کنند.

ستاری نوید با تاکید بر اینکه مشکل اصلی فرزندآوری تنها مباحث اقتصادی نیست افزود: در برخی از خانواده‌ها که از نظر اقتصادی برخوردار به شمار می‌روند نرخ فرزند آوری پایین‌ است.

وی خاطرنشان کرد: امروز هرچه سطح رفاه و سواد در جامعه ما بالا می‌رود به همان میزان تمایل به داشتن فرزند نیز کاهش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد باید در این راستا کارهای مطالعاتی جدی‌تری انجام شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان با بیان اینکه دولت تسهیلات و مشوق های موثری برای حمایت از خانواده و فرزندآوری تدوین کرده است گفت: همه دستگاه‌های اجرایی استان باید کارگروهی در راستای حمایت از خانواده و فرزندآوری در داخل مجموعه خود تعریف و برنامه های منظمی را در این زمینه اجرا کنند.

ستاری نوید اظهار داشت: چگونگی استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، شهرداری، نهادهای مردمی و نخبگان علمی نیز برای تحقق سیاست‌های جمعیتی مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات مؤثری در راستای هم افزایی و هم گرایی بیشتر ادارات دولتی و تشکل های غیردولتی برای رفع مشکلات حوزه بانوان و خانواده انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای مناسب برای تفریح بانوان وجود ندارد افزود: فضا برای تفریح بانوان در استان همدان محدود است و مسئولان باید با فراهم کردن سخت افزار مناسب، فضایی راحت برای بانوان ایجاد کنند.

برچسب‌ها استان همدان فرزند آوری بانوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان همدان فرزند آوری بانوان استان همدان فرزند آوری بانوان مدیرکل امور بانوان دستگاه های اجرایی بانوان و خانواده استانداری همدان جوانی جمعیت دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۴۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده

به گزارش جام جم آنلاین، صابر جباری در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش مشکلات اقتصادی قانون جوانی جمعیت را با حاشیه نبرده است؟ توضیح داد: مسائل اقتصادی در این بین بی‌تاثیر نیستند، زیرا خانواده‌ها باید بتوانند به راحتی از پس هزینه‌های فرزندآوری برآیند. اما در این بین ما فقط با مشکلات اقتصادی رو به رو نیستیم و باید به مسائلی مانند تغییر سبک زندگی نیز بپردازیم.

وی ادامه داد: برای نمونه بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی استان‌های برخوردار کشور نرخ رشد موالید کمتر از برخی استان‌های کم برخوردار است.

 رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر جام جم‌آنلاین مبنی بر اینکه آیا قانون جوانی جمعیت بدرستی اجرا می‌شود؟ نیز بیان کرد: این قانون به طور کامل اجرایی نشده و حدود ۳۵ درصد آن اجرایی شده است.

جابری درباره اینکه آیا شاهد افزایش شیب کاهش نرخ موالید در کشور هستیم؟ نیز توضیح داد: نرخ موالید کاهشی است. اما شیب کاهشی آن در سال‌های اخیر کمتر شده است. برای نمونه سال ۹۸ در مقایسه با ۹۷ حدود ۱۲۰ هزار کاهش موالید را شاهد بودیم در سال ۹۹ این آمار به حدود یکصد هزار رسید. اما با اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ این عدد به حدود ۱۷ هزار رسیده است. 

‌وی ادامه داد: افزون بر این روند زایمان سوم، چهارم و پنجم نیز در کشور افزایشی شده است. به همین دلیل می‌توان گفت قانون جوانی جمعیت بالاخره جواب داده است.
رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت یادآور شد: علاوه بر این شاهد افزایش میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال و ۲۵ تا ۲۹ سال نیز هستیم.

جابری تاکید کرد: البته هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله داریم و باید شرایطی ایجاد کنیم که نرخ موالید افزایشی شود.

دیگر خبرها

  • ۱۰ اردیبهشت آخرین فرصت ارسال اثر به رویداد ملی جوانی جمعیت است
  • آخرین مهلت ارسال اثر به دومین رویداد «اهدای جایزه جوانی جمعیت» در همدان 
  • طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد
  • برگزاری دومین رویداد جوانی در استان همدان
  • ۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده
  • حرکت بر اساس راهبردها، مسیر رشد بانوان را فراهم می‌کند
  • ۱۰ اردیبهشت آخرین فرصت ارسال اثر به رویداد ملی جوانی جمعیت
  • استان سمنان ۵ هزار واجد شرایط واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت دارد
  • راه اندازی قرارگاه شعار سال در خوزستان
  • حل مشکلات اصلی بانوان را نباید به حاشیه راند