Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با بیان اینکه کاشمر دومین تولیدکننده فرش دستبافت خراسان رضوی است، گفت: متأسفانه صنایع دستی کاشمر در المان‌های شهری کمترین جایگاه را دارند و جایشان خالی است.

رضا یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: فرش دستبافت کاشمر یکی از مهم‌ترین صنایع دستی محسوب می‌شود که از گذشته تاکنون در بازارهای داخلی و حتی جهانی از جایگاه قابل توجهی برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از فرش به عنوان سرآمد رشته‌های صنایع دستی در کاشمر نام برد و اظهار کرد: متأسفانه علیرغم اهمیتی که این صنعت دارد اما هنوز نتوانسته جای خود را در فضای هویتی شهر کاشمر به دست آورد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی کاشمر تصریح کرد: در گذشته طیف وسیعی از مردم کاشمر در رشته‌های مختلف فرش فعالیت داشتند و هنوز هم این اتفاق دارد می‌افتد و کارگاه‌ها فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ فرش دستبافت کاشمر در فهرست سازمان تملک فکری دنیا به ثبت رسیده است، مطرح کرد: کاشمر بعد از مشهد دومین شهر تولیدکننده فرش دستبافت در خراسان رضوی است.

یوسفی تصریح کرد: در کل خراسان رضوی تاکنون فقط فرش دو شهرستان مشهد و کاشمر در فهرست سازمان تملک فکری دنیا به ثبت رسیده است، اکنون فرش کاشمر در کنار تولیدات کاشان، تبریز قرار دارد.

وی با اظهار تأسف از اینکه هنوز در کاشمر بازار فرش قابل توجهی نداریم، گفت: به رغم ارزشمند بودن این هنر هنوز میدانی به نام فرش در منطقه نام‌گذاری نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر بیان کرد: هرچند فرش دستبافت کاشمر هنوز زنده است اما در هیچ کجای شهر نشانی از این هنر نیست، از نقش فرش باید در دیوارنگاره‌ها و بسیاری از اماکن عمومی دیگر استفاده شود.

وی اظهار کرد: اگر در برنامه ریزی‌های شهری ترکیب قرار دادن بازارهای فرش اتفاق بیفتد خود به یک جاذبه گردشگری تبدیل خواهد شد، حتی گردشگرانی که به کاشمر می‌آیند چون المان و تبلیغی در خصوص این صنعت نداریم نمی‌دانند که کاشمر شهر فرش است.

یوسفی با اشاره به اینکه فرش کاشمر نیاز به منطقه‌ای آزاد دارد، عنوان کرد: باید شرایطی را فراهم آورد تا کسی که در کشور می‌خواهد فرش تهیه کند کاشمر یکی از مهم‌ترین مقصدهایش باشد.

ضرورت راه‌اندازی دبیرخانه جشنواره فرش

وی با اظهار تأسف از اینکه در طرح‌های شهری نقش و جایگاه فرش به خوبی دیده نمی‌شود، گفت: متأسفانه حتی در خود اداره میراث فرهنگی کاشمر یک پوستر از فرش نداریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با تأکید بر راه‌اندازی دبیرخانه جشنواره فرش در کاشمر تأکید کرد و افزود: انتقال تصاویر بر رونق فرش دستبافت کاشمر تأثیر بسیار بسزایی دارد.

وی بیان کرد: باید برای برگزاری جشنواره‌های مختلف فروش فرش در کاشمر تلاش نمود، این اقدام در جذب سرمایه‌گذاران حوزه فرش و دیگر گردشگران تاثیر بسزایی دارند.

یوسفی ادامه داد: شاید تحریم‌ها، مواد اولیه بی‌کیفیت، به‌روز نبودن بافنده‌ها، به روز نبودن کارگاه‌ها، گرانی مواد اولیه و... موجب شده باشد که فرش کاشمر نتواند خود را به خوبی مطرح کند.

وی با بیان اینکه فرش به عنوان یک عنصر اصلی در حوزه صنایع دستی در جهان شناخته شده است، گفت: باید در سطح شهر المان‌های مختلفی از فرش نصب شود. فرش کاشمر بهانه‌های بسیاری خوبی برای برند شدن دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر اظهار کرد: کاشمر در خصوص صنعت فرش در زمره شهرهای خلاق قرار دارد و هنوز حرف برای گفتن در سطح جهانی بسیار دارد، می‌شود این صنعت را نجات داد.

وی بیان کرد: نباید گذاشت با گرفتن فاصله، گسست و جدایی بین نسل درخشان گذشته و جدید این صنعت مهم وارد لایه‌های غبار گرفته فراموشی شود باید صنعت فرش دستبافت را پویا و زنده نگه داشت.

یوسفی گفت: در کنار این صنعت افراد بسیاری دیگر مشغول به فعالیت هستند که نخ ریس، رنگرز، چلنگر و... از آن جمله هستند.

جای خالی رشته فرش در دانشگاه‌ها

وی با انتقاد از جای خالی رشته فرش دستبافت در دانشگاه‌های کاشمر افزود: هر چند تاکنون می‌توانستیم کارشناسان بسیاری در رشته فرش دستبافت تربیت کنیم ولی این کار صورت نگرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر افزود: با توجه به اینکه امسال برای اولین بار در تقویم به نام روز ملی فرش نام‌گذاری شد، می‌طلبد در حوزه رویدادی، جشنواره‌ها و... از هم اکنون به خصوص در حوزه مدیریت شهری به فکر باشیم.

وی بیان کرد: جای صنایع دستی کاشمر در سبد خانوار خالی است، در کاشمر بازارچه صنایع دستی نداریم و این به دغدغه جدی فعالان این حوزه تبدیل شده است.

یوسفی افزود: اگر بازارچه صنایع دستی را با کارگاه تلفیق کنیم بدون شک تأثیر بیشتری خواهد داشت، در کاشمر ۴ تا ۵ فروشگاه صنایع دستی داریم.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی کوتاه مدت دردی دوا نمی‌کند، فروشنده در کنار کارگاه می‌خواهد فروش خود را هم داشته باشد، همان کارگاه خود یک جاذبه گردشگری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر عنوان کرد: با وجود اینکه در حوزه صنایع دستی ۳۰ رشته داریم اما بر روی برخی رشته‌ها جهت احیا توان بیشتر گذاشته شده است.

یوسفی احیای رشته‌های منسوخ شده را از اهداف پیش‌رو دانست و بیان کرد: بر روی رشته‌های منسوخ شده باید کارهای پژوهشی صورت گیرد. احیای یک رشته باید توجیه اقتصادی داشته باشد، امید داریم قدم‌های خوبی در اقتصاد صنایع دستی برداریم.

وی اظهار کرد: در شهرستان کاشمر ۸۰ درصد کسب و کارهای صنایع‌ دستی مربوط به بانوان است، هم‌اکنون در شهرستان کاشمر ۸۰۰ نفر از بانوان در ۱۰۰ رشته صنایع‌دستی فعال هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر تأکید کرد: با حمایت از دست‌سازه‌‎های صنایع‌دستی می‌توانیم در ترویج و معرفی فرهنگ و آیین‌ها موفق باشیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای رونق صنایع دستی شهرستان ادارات در ارائه هدیه از محصولات صنایع دستی خود شهرستان استفاده کنند، گفت: در کاشمر رشته‌های تولیدات چرمی، فرت بافی، عروسک‌سازی، معرق‌کاری، رودوزی سنتی و سفالگری بیشترین فعالیت را دارند و در صدد احیای برخی رشته‌ها از جمله بافت گلیم، زیلو و پلاس، حصیر و گیوه هم در منطقه هستیم.

یوسفی گفت: کاشمر جزء شهرهایی است که فعالیت صنایع دستی در آن مدون شده و هنرمندان این عرصه شناسایی شده‌اند، خوشبختانه بسیاری از کالاهای صنایع‌ دستی کاشمر به‌ صورت مستقیم و غیر مستقیم به بازارهای خلیج‌فارس راه یافته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها فرش دستباف صنایع دستی کاشمر خبرهای شهرستان کاشمر صنایع دستی و گردشگری کاشمر رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی خراسان رضوی دستی کاشمر فرش کاشمر رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۴۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان ، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان در دیدار با امیر کرم‌زاده مدیرکل و شورای مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله میراث‌فرهنگی گفت: بی‌تردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراث‌فرهنگی است، زیرا میراث‌فرهنگی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ما است و ما از طریق میراث‌فرهنگی می‌توانیم آنچه پدران ما ایجاد کردند را حفاظت و به سایر مردمان از سراسر جهان نشان دهیم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد  تأکید کرد: پیشنهاد دارم تا باخرد جمعی و همت شما مسئولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود و تمامی آثار پدرانمان در معرض نگاه همگان قرار گیرد.

او گفت: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراث‌فرهنگی، مردم هم بتوانند مطابق با نیاز‌های روز زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد می‌کنم با تلفیق مناسب میراث‌فرهنگی و هنر‌های سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم خصوصاً مالکان خانه‌های تاریخی فراهم آورید.

آیت‌الله یوسف طباطبایی نژاد افزود: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است باید همان‌گونه که به هنر می‌پردازید، هنرمندان به‌ویژه هنرمند پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار گیرند. 

در این دیدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز گفت:  بی‌تردید توجه به زنده نگه‌داشتن میراث‌فرهنگی به‌ویژه میراث‌فرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کرم زاده  افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشته‌اند این بنا‌ها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زندگی کرده‌اند مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.

او گفت: اصفهان نگین گردشگری و صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات ،  تقاضامندم تا با جلب حمایت شرکت‌های بزرگ همچون ذوب‌آهن و همچنین مجامع خیرین استان در قالب جلب مسئولیت‌های اجتماعی آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی هدایت کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی