Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که دیش از ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اساسی ترین مشکلات کشور ما در حال حاضر نحوه مصرف است و با توجه به اینکه در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار داریم، متاسفانه در اکثر زمینه ها با مصرف بی رویه روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در تمامی موارد از جمله کشاورزی، شرب و صنعت، میزان مصرف در کشور ما اسفناک است، البته در موضوعات دیگر نیز همانند سوخت، برق و دیگر موارد نیز با مصرف غیر منطقی روبرو هستیم. 

ملکی خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین راهکارها در حوزه مصرف «فرهنگ ساز» ی است و از این رو شهروندان باید بدانند که در حال حاضر با چه شرایط سخت و دشواری روبرو هستیم و بی گمان نمی توان انتظار داشت که برای رفع مشکل آب به طور مداوم شاهد بهره برداری از پروژه های عمرانی تامین آب باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اعلام کرد: ۹۷.۴ درصد از آب های سطح جهان غیر قابل شرب بوده و از ۲.۶ دهم آب های شیرین موجود نی،  کمتر از ۱۴ هزارم آنها در دسترس بشر قرار دارد.

ملکی اعلام کرد: میانگین بارش در سطح جهان ۸۱۳ میلی متر و متوسط میزان بارش در کشور ما ۲۲۰ میلی متر بوده و این مساله بیانگر آن است که باید در حوزه مصرف بهینه و مدیریت مصرف آب برنامه ریزی و آگاه سازی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ۹۲ درصد از آب های موجود کشور در بخش کشاورزی به مصرف می رسد در حالی که این میزان در سطح جهان ۶۷ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تاکید کرد: توزیع نامناسب بارش، کاهش میزان بارندگی ها، افزایش سرانه مصرف آب و خشک شدن رودخانه هایی نظیر ابهر رود مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده که تنها راه مقابله با آن مدیریت مصرف است.

وی یاد آور شد: چالش های حوزه آب در دو بخش تامین آب و مصرف آب است، از این رو در حوزه تامین آب باید به موردی هم چون گرم شدن کره زمین، جریان آب های سطحی، کاهش بارندگی و برخی دیگر از موارد توجه کرد.

ملکی افزود: در حوزه مصرف آب نیز بهره وری پایین آب در حوزه کشاورزی، سطح سواد بهره برداران، الگوی نادرست، قیمت یارانه ای آب کشاورزی، عدم تفکیک آب شرب از غیر شرب و برخی دیگر از موارد باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از فرونشست دشت قزوین  طرح های مختلفی از جمله کاهش ۵۸۰ میلیون متر مکعبی از سوی بهره برداران منطقه، مسدود ساختن چاه های آب غیرمجاز و کنترل در میزان برداشت ها را انجام داده ایم. 

ملکی عنوان کرد: سال گذشته ۹۰۰ حلقه چاه آب غیر مجاز در سطح استان مسدود شد و از ۸۰ درصد میزان برداشت ها با نصب کنتورهای هوشمند جلوگیری کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در پایان گفت: در خصوص تلفات کانال ها متاسفانه هر ساله وجود دارد اما بر اساس ضوابط ایمن سازی کانال ها در داخل شهر بر عهده شهرداری و در بیرون از شهر به عهده ماست که اقدامات لازم صورت گرفته است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین آب صنعت کشاورزی تولید خشکسالی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۵۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور منابع آب تربت‌جام گفت: در قطعی برق اردیبهشت‌ماه، برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود.

یوسف اختری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه کشاورزان تربت‌جام در مدیریت توأمان آب و برق نمره قبولی گرفتند، خاطرنشان کرد: در قطعی برق اردیبهشت‌ماه طرح مدیریت توأمان آب و برق چاه‌های کشاورزی استان، برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود.

وی بیان کرد: بنا بر اعلام لیست چاه‌های مشمول اعمال محدودیت، در خصوص چاه‌های کشاورزی با مصرف آب و انرژی نامتعارف و بیشتر از پروانه‌های بهره‌برداری، با توجه به اهتمام جدی بهره‌برداران در زمینه مدیریت مصرف، رعایت الزامات قانونی و البته اقدامات مرکز کنترل و پایش چاه‌های شهرستان، هیچ اشتراکی از تربت‌جام قطع برق نخواهد شد.

مدیر امور منابع آب تربت‌جام افزود: طی ماه جاری در استان خراسان رضوی ۷۳۸ حلقه چاه کشاورزی مشمول اعمال محدودیت خواهند بود.

اختری گفت: در اسفندماه سال گذشته نیز تنها برق ۲ درصد چاه‌های کشاورزی تربت‌جام قطع  شده بود که البته در قیاس با سایر شهرستان‌های خراسان رضوی از حیث نسبت چاه‌های متخلف به کل چاه‌ها، کشاورزان شهرستان در طرح مدیریت توأمان آب و برق نمره قبولی گرفتند.

وی در ادامه از وجود ۸۲۲ حلقه چاه در شهرستان تربت‌جام خبر داد و افزود: ۶۸۸ حلقه چاه مربوط به بخش کشاورزی است که تمامی آنها مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند.

 مدیر امور منابع آب تربت‌جام با بیان اینکه در این منطقه به دلیل برخی شرایط امکان حفر چاه غیرمجاز نیست، بیان کرد معدودی چاه غیرمجاز در روستاهای کوهپایه‌ای بوده‌اند که تمامی آنها شناسایی و مسدود شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هرچند در گذشته بیشتر از حد مجاز برداشت آب داشتیم اما با نصب کنتورهای هوشمند میزان برداشت آب رعایت می‌شود، اذعان کرد: اگر بخواهد برداشت آب بیشتر از حد مجاز و پروانه باشد توسط کنتور قطع می‌شود.

اختری با اعلام اینکه میزان برداشت آب در هر چاه متفاوت است، از ممنوعه بحرانی بودن دشت تربت‌جام خبر داد و گفت: هر ساله کمتر از یک متر افت سطح آب زیرزمینی دارد.

وی عنوان کرد: با نصب کنتورهای هوشمند و کنترل میزان برداشت آب، افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی رو به کاهش است به طوری که قبلاً میانگین افت سطح آب‌های زیرزمینی در سال یک متر و ۳۰ سانتیمتر بوده و اکنون به کمتر از یک متر رسیده و این روند همچنان ادامه دارد.

شهرستان مرزی تربت‌جام با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد. این شهرستان از شرق با کشور افغانستان هم مرز است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۳۵ چاه غیرمجاز در کرمانشاه مسدود شد
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم
  • مسدود شدن ۹ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار