Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@18:33:20 GMT

تبدیل متان به متانول در دمای اتاق با استفاده از نور

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۵۶۲۳

تبدیل متان به متانول در دمای اتاق با استفاده از نور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، اگرچه دی اکسید کربن بیشتر مورد توجه حامیان محیط زیست قرار دارد، اما این گاز تنها گاز گلخانه‌ای نیست که آب و هوای زمین را تغییر می‌دهد.

متان در مقادیر کمتری در جو زمین منتشر می‌شود، اما ۳۴ برابر آلاینده‌تر است، بنابراین کاهش سطح آن همچنان در اولویت است. متان اضافی حاصل از فرآیندهای صنعتی اغلب سوزانده می‌شود، اما نتیجه این امر تولید دی اکسید کربن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک راه حل رایج تبدیل متان به متانول است که می‌تواند برای تولید طیف وسیعی از محصولات مانند سوخت، پلاستیک و مصالح ساختمانی استفاده شود. مشکل این است که فرآیند تبدیل معمولاً به دما و فشار بالا نیاز دارد که باعث مصرف انرژی زیاد و عدم صرفه اقتصادی آن می‌شود.

در سال‌های اخیر، دانشمندان کاتالیزورهای جدیدی را برای تبدیل متان به متانول در دمای اتاق و فشار محیطی عادی به کار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به کاتالیزور تیتانیوم و مس و کریستال‌های زئولیت آهن اشاره کرد.

محققان دانشگاه منچستر و آزمایشگاه ملی اوک ریج تکنیک جدیدی را با استفاده از چارچوب فلزی-آلی موسوم بهMOF به عنوان کاتالیزور ابداع کرده‌اند. این ساختارها بسیار متخلخل بوده و منافذ آنها حاوی اجزای مختلفی هستند که هر کدام در فرآیند کاتالیزوری نقش دارند.

در این روند، ابتدا متان و اکسیژن با آب مخلوط می‌شوند و سپس به طور مداوم از طریق دانه‌های MOF جریان می‌یابند. قرار گرفتن MOF در معرض نور خورشید باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می‌شود که متان گازی را به متانول مایع تبدیل می‌کند و سپس می‌توان به راحتی آن را از آب استخراج کرد.

نکته اصلی که این تبدیل خاص را بسیار دشوار می‌کند، شکستن پیوند کربن-هیدروژن در متان به منظور وارد کردن یک اتم اکسیژن برای تشکیل پیوند جدید و ساخت متانول است. در این حالت، اجزایی که در MOF نگهداری می‌شوند، نور را جذب کرده و الکترون‌های ضروری را تولید می‌کنند که سپس به شکل اکسیژن و متان جریان می‌یابند و باعث می‌شوند متانول تشکیل شود.

کد خبر 5529074

منبع: مهر

کلیدواژه: متانول حفاظت از محیط زیست دی اکسید کربن حاکمیت سایبری فناوری نانو ایرانسل شرکت دانش بنیان ناسا امنیت اطلاعات زلزله تحقیقات علمی طرح جهش تولید دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی چاه نفت قانون اینترنت نوآوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۵۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، صمد بهزاد در بازدید شاهین رستم‌پور مشاور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: مذاکرات و پیگیری‌های لازم از طریق وزارت جهاد کشاورزی برای تولید بذور سبزی و صیفی‌جات در این شرکت انجام شده است.
وی تاکید بر لزوم فراهم شدن فضای مناسب و بستر علمی در تولیدات زراعی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: این مجتمع اقتصادی به دنبال تحقق تولید محصولات کشاورزی پول‌ساز با راندمان بالا بوده و این امر را در دستور کار قرار داده است.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان این که در کنفرانس کشاورزی اوراسیا مقرر شد که ایران بذر مورد نیاز کشور‌های منطقه را تامین کند و مقدمات آن در وزارت جهاد کشاورزی فراهم شده است، اظهار کرد: برای تحقق این هدف، با دعوت از کارشناسان و تولیدکنندگان اوراسیا، توان مجتمع عظیم ملی کشت و صنعت مغان را در زمنیه تولید بذر به صورت شایسته معرفی خواهیم کرد.
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی نیز در این بازدید با تاکید بر بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشت و صنعت مغان در زمینه‌های مختلف گفت: باید با برنامه‌ریزی دقیق در حوزه تولید بذر، ارقام جدیدی را معرفی کرده و با جایگزینی ارقام پربازده و اقتصادی، عملکرد تولیدی این شرکت را افزایش دهیم.
شاهین رستم‌پور آینده کشاورزی ایران را منوط به فراهم شدن بستر تولیدات پایه، علمی و فعالیت تحقیقاتی مجتمع‌‎هایی مانند کشت و صنعت مغان دانست و افزود: با استفاده از ظرفیت موجود در این بنگاه اقتصادی بزرگ استان اردبیل، می‌توان نهال‌های خوبی را در این شرکت تولید و به باغات کل کشور معرفی کرد.
وی با اشاره به آینده درخشان شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در حوزه تولید بذر و نهال اظهار کرد: کشت و صنعت مغان با همکاری متخصصان بین‌المللی بذر به زودی تولید بذر محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، کدو، هندوانه، ملون و لوبیا را شروع خواهد کرد.
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی بیان کرد: پس از آزمایش اولیه و تایید لاین برای سال آتی و معرفی برند مشترک می‌توان بازار خوبی را در زمینه تولید بذر برای شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان فراهم و از واردات بذور مختلف جلوگیری کرده و بازار داخلی را با بذور تولیدی برند مغانه تامین کرد.
رستم‌پور سرمایه‌گذاری در بخش تولید بذر را دارای سود کلان عنوان و تاکید کرد: شرکت کشت و صنعت مغان می‌تواند با برنامه‌ریزی پنج ساله در امر تولید بذور صیفی و نهال، چند برابر تولیدات فعلی خود سود کسب کند.

دیگر خبرها

  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • معرفی چهار زنجیره تولید چهارمحال‌وبختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • پسکوف: پارلمان اروپا «ماشین روس هراسی» است
  • بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر
  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق