نفوذیها مانع ساخت آثاری درباره شخصیتهای انقلابی هستند
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۵۹۰۱
به گزارش قدس آنلاین، برنامه تلویزیونی جهان آرا شبکه افق سیما، موضوع برنامه شنبه شب خود را با عنوان «داستان ترور» به موضوع بررسی آثار سینمایی «هناس» و «ضد» به روی آنتن برد. این برنامه در بخش اول با دعوت از محمدرضا شفیعی، تهیهکننده سینمایی «ضد» و امیرعباس ربیعی،کارگردان سینمایی «ضد» نمایش داده شد. در بخش دوم برنامه نیز محمدرضا شفاه، تهیه کننده فیلم «هناس» و حسین دارابی کارگردان این فیلم در برنامه حضور یافتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهید بهشتی تا آخرین روزها با مجاهدین تعامل کرد
محمدرضا شفیعی، تهیهکننده سینمایی ضد گفت: در این فیلم از نگاه معارضین، به شهید بهشتی و شخصیت او پرداختیم، قصدمان این بود که از نگاه همان افراد، به مخاطب بگوییم چه چیزی در شهید بهشتی وجود داشت که تصمیم گرفتند او را ترور کنند.
وی افزود: شهید بهشتی تا آخرین روزها با مجاهدین تعامل کرد تا در آن سالهای بحرانی، مقابلهای شکل نگیرد با اینکه رئیس قوه بود و اختیارات زیادی داشت. تاکید داشت تا وقتی مجاهدین اسلحه دست نگرفتهاند با آنها مقابله نشود، در فیلم به این مسئله هم پرداختیم.
تهیهکننده سینمایی «ضد» تاکید کرد: وقتی میخواستیم فیلم «سر به مهر» را بسازیم میگفتند اسمش را عوض کن، با این اسم نمیفروشد! البته ساختیم و مردم هم استقبال کردند.
نفوذیها نمیخواهند آثاری درباره شخصیتهای موثر انقلاب ساخته شود
امیرعباس ربیعی،کارگردان سینمایی «ضد» در ادامه ضمن تاکید بر چرایی ساخت این اثر، گفت: بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب درباره پرداختن به مسئله «نفوذ»، سعی داشتم کاری در این زمینه بسازم، فیلمنامه «ضد» در کنار همه ویژگیهایی که داشت، این موضوع را هم مد نظر داشت. در این فیلم، از نگاه یک عضو سازمان مجاهدین خلق، قصهگویی میشود. ترور شهید بهشتی، در واقع بیشتر ترور یک اندیشه و تشکیلات بود تا یک فرد.
وی با اشاره به موضوع نفوذ افرود: نفوذیهایی هنوز وجود دارند که نمیخواهند آثاری درباره شخصیتهای موثر انقلابی ساخته شود. آنقدر اتفاقات مربوط به ترور شخصیتها داریم که در هر کشوری بود، هزاران فیلم دربارهاش میساختند.
کارگردان سینمایی «ضد» تاکید کرد: گاهی بستری برای ساخت فیلم درباره ترور و شخصیتهای انقلابی فراهم میشود ولی کار را به دست فیلمسازی میدهند که دغدغهای راجع به آن موضوع ندارد، بعد میگویند این نوع آثار بیننده ندارد و مردم نگاه نمیکنند.
وی در ادامه گفت: مدیران فرهنگی باید به فیلمسازان دغدغهمند اجازه بدهند راهشان را بروند، نه اینکه فیلمنامهای جلویشان بگذارند و بگویند این را بساز. اگر اجازه ندهند من فیلمساز کارم را بکنم، تبدیل میشوم به فیلمساز سفارشیساز.
از جشنواره فیلم فجر خاطره خوبی نداریم!
محمدرضا شفاه، تهیهکننده سینمایی «هناس» ضمن اشاره به موضوع فیلم گفت: ترور شهید داریوش رضایینژاد آنقدر وحشتناک بود که به نظر ما رسید بهترین کار برای نمایش واقعی مسئله ترور این است که این قصه را روایت کنیم، این ایده وجود داشت ولی بعد از ترور شهید فخرینژاد، به صورت جدی روی آن کار کردیم.
وی افزود: آدمهایی که مثل مخاطبان برنامه جهانآرا، جزء آدمهایی هستند که هناس برای آنها ساخته شده ولی به سینما نمیروند در حالیکه اگر برایمان مهم است که چنین فیلمهایی ساخته شود، الان وقت حمایت و دیدن آن در سینماست.
تهیهکننده سینمایی «هناس» تاکید کرد: این مسئله برایمان اهمیت داشت که از ابتدای داستان، دچار محدودیت در صحبت کردن پیرامون زندگی شهید رضایینژاد نشویم؛ با همسر ایشان جلساتی داشتیم و دریافتیم نوع رابطه او با همسرش و روایتگری او میتواند روایت جذابی برای مخاطب سینما باشد.
وی درباره تجربه خود از جشنواره فیلم فجر گفت: از جشنواره فیلم فجر خاطره خوبی نداریم! این جشنواره در واقع جشن انقلاب اسلامی است و «هناس» هم موضوع روز ایران، آن وقت در جشنواره مطلقا نادیده گرفته شد و حاصل جشنواره برای ما دردناک بود.
در «هناس» قصد داشتیم همه مخاطبان را درگیر کنیم
حسین دارابی، کارگردان سینمایی «هناس» در ادامه برنامه گفت: اینکه بخواهیم برای یک قشر خاص مثلا حزباللهیها فیلم بسازیم اشکالی ندارد ولی در «هناس» قصد داشتیم همه مخاطبان را درگیر کنیم چون معتقدم فیلم، باید در وهله نخست برای همه مخاطبان جذاب باشد البته مسئله هستهای هم به نظرم همهپسند است، ملودرامی عاشقانه است که موضوع روز سیاسی را هم روایت میکند.
وی در ادامه افزود: برای ما هم سنگین بود که صحنه ترور شهید رضایینژاد را در فیلم بیاوریم ولی معتقدم باید این صحنه و این ترور با ابزار سینما در تاریخ ما ثبت میشد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: برنامه جهان آرا فیلم هناس فیلم سینمایی ضد تهیه کننده سینمایی کارگردان سینمایی شهید بهشتی ترور شهید شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدمستی در برابر مست عشق
اصل ماجرا چیست؟ مثل این سالها که تبلیغ فیلمهای ایرانی در شبکههای فارسی زبان ماهوارهای نادیده گرفته میشود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختارها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلمهای بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.
تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلمهای بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلمهای غیر سینمایی برای اینگونه فیلمها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیهکننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.
به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمیتری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلمهای بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها(به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.
فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیهکننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمیداد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.
پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدتها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.
نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلمهای بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی میگرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی میکرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟
به نظر میرسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بیخبر هستیم.
آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلمهای جدی در برابر فیلمهای کمدی اندکی سنگین شود.
۲۲۰۵۷