Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-26@11:12:10 GMT

چاپ دوم کتاب «دعای عرفه» با ترجمه سیدمهدی شجاعی

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۶۸۲۶

چاپ دوم کتاب «دعای عرفه» با ترجمه سیدمهدی شجاعی

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، دعای عرفه که از دیرباز از سوی شیعیان مورد توجه بسیار بوده و در مراسم روز عرفه قرائت شده است از منظر بیان عرفانی و نیز وسعت مفاهیم و معانی در درون خود و نیز بیان خاضعانه آن مورد توجه بسیاری قرار داشته است. از سوی دیگر بیان این دعا در فاصله کوتاهی پیش از واقعه عاشورا از سوی امام حسین (ع) نیز به اهمیت آن افزوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این دعا درون خود موضوعاتی چون اعتراف به جایگاه خدا و اقرار به جایگاه انسان در هستی، و نیز حمد و سپاس برای نعمتهای فراوان خداوند بر انسان، یادآوری مشکلات و رویدادهایی که شخص در عمر خویش از بدو آفرینش تا کنون پشت سر نهاده، و کوشش برای کسب رحمت الهی، و طلب آرامش و عافیت از وی همراه است.

کتاب پیش رو ترجمه ای است که سید مهدی شجاعی در ادامه انتشار ترجمه‌های خود از متون ادعیه و نیز نیایش نامه‌های خود، آن را تالیف کرده است. شجاعی در این ترجمه سادگی متن و استفاده از کلمات روان و خوش خوان و قابل درک برای عموم مخاطبان را با ساختار روایی عارفانه عاشقانه به زبان فارسی از این دعا ممزوج کرده است و در نتیجه کتابی را ایجاد کرده که در کنار زیبایی و تاثیرگذاری متن عربی، ترجمه و روایتی تاثیرگذار از این دعا به زبان فارسی را نیز در خود داراست.

این کتاب همچنین دربردارنده مقدمه ای است جذاب و خواندنی درباره این دعا که در آن نویسنده سعی کرده با پاسخ به سوالاتی درباره اهمیت این دعا، اهمیت فرد روایت کننده، اهمیت موقعیت و زمان و شیوه روایت آن مخاطب را با نوعی آمادگی روانی و ذهنی و شیفتگی با متن مواجه سازد تا در نتیجه او بتواند با یک پیش زمینه فکری مناسب با متن دعا ارتباط برقرار کند. این مقدمه برای آشنایی با معارف شیعی و عاشورایی نهفته در بطن دعای عرفه زبانی بسیار ساده و قابل فهم را اختیار کرده است و شجاعی با تبحری که در انتخاب کلمات و شخصیت پردازی به اشخاص و حتی موقعیت ها و احساسات دارد، این مقدمه را به روایتی زنده از معارف حسینی و مقدمه ای پویا برای ورود به یکی از عرفانی ترین دعاها مبدل کرده است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: دعای عرفه سید مهدی شجاعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۶۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین

بعد از نماز، دعای کمیل داشتیم. هر یک از بچه ها قسمتی از دعا را می خواندند؛ از جمله آقا مهدی؛ اما حال و هوای او با بقیه فرق می کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از جهان نیوز، بعد از ظهر پنج شنبه بود سر و کله ی آقا مهدی پیدا شد. پایگاه ما در نوار مرزی سردشت بود و مهدی آمد تا از نزدیک، پیشرفت کارها و مسائل مربوط به شناسایی را بررسی کند.

بعد از جلسه، وقت نماز شد. آن شب خود مهدی اذان گفت و نماز جماعت را اقامه کردیم.
بعد از نماز، دعای کمیل داشتیم. هر یک از بچه ها قسمتی از دعا را می خواندند؛ از جمله آقا مهدی؛ اما حال و هوای او با بقیه فرق می کرد.

مهدی با سوز عجیبی دعا می خواند. تمام کسانی که آن شب در جلسه بودند، طعم شیرین آن دعای کمیل را از یاد نخواهند برد. مهدی دعا را در شرایطی خواند که ما زیر پای دشمن قرار داشتیم و از همه طرف مورد تهدید بودیم.

او به حدی گریه کرد که از خود بی خود شده بود. قسمتی از دعا را هم جواد دل آذر خواند.

این دو نفر چنان شوری به پا کرده بودند که همه ضجه می زدند. دعا که تمام شد، مهدی از سنگر بیرون آمد، نگاهی به آسمان انداخت و زیر لب چیزهایی زمزمه کرد. دو روز بعد خبر شهادتش آمد.
برگرفته از کتاب «برف تا برف» مجموعه خاطراتی از شهید مهدی شیخ زین الدین
راوی: عبدالرزاق شیخ زین الدین پدر شهید

دیگر خبرها

  • اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • نخستین همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه برگزار می‌شود
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…