Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کنترل لوهانسک، یک هدف کلیدی جنگ برای روسیه پس از هفته‌ها پیشرفت‌های آهسته، برد سیاسی محدودی برای مسکو به شمار می‌رود و کانون جنگ را به منطقه مجاور یعنی دونتسک منتقل می‌کند که هنوز اوکراین بخش عمده‌ای از قلمرو آن را در کنترل دارد.

روسیه پس از عقب‌نشینی از اطراف از کی‌یف پایتخت اوکراین، پیکار نظامی‌اش را بر منطقه دونباس که شامل دو استان لوهانسک و دونتسک می‌شود، متمرکز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای جدایی‌خواه طرفدار مسکو از هنگام نخستین دخالت نظامی مسکو در سال ۲۰۱۴ در حال جنگیدن در این منطقه بوده‌اند.

روسیه قبلا گفته بود که نیروهایش روستاهای اطراف شهر لیسیچانسک در منطقه لوهانسک  را تصرف و شهر را محاصره کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اطلاع داده است که لوهانسک «آزاد شده است.»

وزیر دفاع روسیه گفت نیروهای روسی و متحدانش در این منطقه «کنترل کامل شهر لیسیچانسک را در دست دارند.»

اوکراین هنوز درباره ادعای روس‌ها در تصرف این منطقه اظهارنظری نکرده است.

مقامات اوکراینی که می‌گویند به کار بردن اصطلاح «آزاد کردن» قلمروی اوکراین پروپاگاندای جنگی روسیه است، قبلا از گلوله‌باران سنگین مناطق مسکونی این شهر خبر داده بودند.

تحلیل‌گران «انستیتوی بررسی جنگ»، یک اندیشکده مستقر در واشینگتن بر اساس فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از این منطقه و مکانیابی آنها می‌گویند احتمالا نیروهای اوکراینی عامدانه از لیسیچانسک عقب‌نشینی کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه همچنین اعلام کرد که زیرساخت‌های نظامی شهر خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین در شمال شرق این کشور را در هم کوبیده است. نیروهای اوکراینی در این شهر سنگر گرفته‌اند و مشغول ساختن استحکامات بتونی پس از گلوله‌باران شبانه هستند.

اوکراین می‌گوید چندین نفر از غیرنظامیان در هفته‌های اخیر در این منطقه زخمی یا کشته شده‌اند.

از طرف دیگر، در حدود ۷۰ کیلومتری از شهر خارکف در طرف روسی مرز، روسیه نیز از بروز انفجارهایی در روز یکشنبه در شهر یلگورود خبر داد که باعث کشته شدن دست کم سه نفر و تخریب خانه‌ها شده است.

مسکو کی‌یف را به حملات مکرر به شهر بلگورود و سایر نواحی مجاور مرز اوکراین متهم کرده است. کی‌یف تا به حال در این باره اظهارنظری نکرده است، اما در موارد قبلی چنین حملاتی، آنها را تلافی ویران شدن شهرهای اوکراین در حملات روسیه شمرده است.

کد خبر 687988 برچسب‌ها روسیه - اوکراین روسیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روسیه اوکراین روسیه دفاع روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۷۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز سه شنبه در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: یگان‌ غرب نیروهای روسیه مواضع سودمندتری را به دست آوردند به نحوی که ۵ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین دفع شد. دشمن حدود ۹۰ نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: یگان شرق روسیه نیروهای اوکراین را در دونتسک هدف قرار دادند، تلفات اوکراین بالغ بر ۱۰۰ پرسنل نظامی بود.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: نیروهای اوکراین در نبرد با یگان جنوب روسیه حدود ۴۴۰ پرسنل نظامی، ۲ تانک، یک خودروی زرهی و یک هویتزر ام۱۹۸ را از دست دادند.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: اما از سوی دیگر، یگان مرکز ارتش روسیه مواضع را بهبود بخشید، نیروهای اوکراین در دونتسک را هدف قرار داد و ۹ ضدحمله دفع شد. دشمن در این محور حدود ۱۴۵ نظامی را از دست داد. پدافند هوایی روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی، ۶ موشک اتاکمز آمریکایی و ۲ بمب هدایت شونده هامر ساخت فرانسه را در یک روز سرنگون کرد.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093408

دیگر خبرها

  • روسیه ۲۹ پهپاد اوکراینی و ۵ «هامر» ساخت فرانسه را سرنگون کرد
  • ۶ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه منهدم شدند
  • پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه؛ تل‌آویو با خروج نیروهایش از «نتزاریم» موافقت کرد
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین