Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرزاد مخلص‌الائمه شامگاه یکشنبه در آیین تجلیل از صنعتگران،  معدن‌کاران و اصناف برتر استان مرکزی در محل فرهنگسرای شهر اراک، افزود: هم‌اکنون بزرگترین تولیدکننده تجهیزات تولید برق خورشیدی در این استان مستقر است که یک ظرفیت ارزشمند است و باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده شود. 

وی ادامه داد: بدون شک هر منبع تجدیدناپذیر و تمام شدنی یک روز پایان می‌رسد و این روز بسیار نزدیک است و به همین دلیل از همه صنایع استان انتظار می‌رود تا بر یک منبع پایدار و تجدیدپذیر برای تامین برق مورد نیاز خود سرمایه‌گذاری کنند و دولت هم از سرمایه گذاران این حوزه حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاندار مرکزی اظهار داشت: تولید برق خورشیدی یک سرمایه‌گذاری سودآور و ایمن است و افرادی که فعالیت تولیدی هم ندارند می‌توانند در این عرصه فعالیت کرده و برق تولیدی خود را به صنایع یا وزارت نیرو بفروشند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: سال گذشته ۱۵ هزار مگاوات کسری برق کشور بود و امسال پیش بینی می‌شد این کسری به ۱۹ هزار مگاوات برسد اما با تمهیدات کاربردی دولت و فعال‌سازی تمامی ظرفیت‌های نیروگاهی کشور در نهایت این کسری به ۱۳ هزار مگاوات رسید. 

وی اضافه کرد: با تدوین برنامه مدیریت مصرف برق از سوی وزارت نیرو تا کنون در استان مرکزی قطعی برق نداشتیم و بیشترین محدودیت مصرف برق و بار سنگین این برنامه ریزی را صنعتگران و کشاورزان برعهده گرفتند که جای تقدیر دارد.

استاندار مرکزی گفت: با تعطیلی ادارات و نهادهای دولتی و کاهش ساعات فعالیت بانک‌ها در این استان بخشی از فشار روی صنایع و کشاورزی کاهش یافت و تاکنون هیچ قطعی برقی در حوزه خانگی در استان نداشته‌ایم. 

مخلص‌الائمه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ظرفیت واحدهای تولیدی استان برای دانش بنیان شدن نیز گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی استان ظرفیت دانش‌ بنیانی را دارند اما به دلایل مختلف تا کنون برای دریافت گواهینامه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اقدام نکرده‌اند. 

وی افزود: در استانی که به خطه مفاخر کشور آوازه دارد و بیش از ۶۰ هزار دانشجو در ۲۳۲ رشته تحصیلی در ۶۱ دانشگاه به تحصیل اشتغال دارند، باید سهم اقتصاد دانش بنیان چشمگیری داشته باشد در حالی که این مهم به هیچ عنوان مطلوب نیست و باید برای اصلاح آن از همه ظرفیت‌ها استفاده شود. 

استاندار مرکزی راه‌اندازی شهرک‌های صنفی را از برنامه‌های اولویت دار مدیریت ارشد استان عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون اقدامات لازم برای راه اندازی شهرک‌های صنفی تریکو محلات، مبل و منبت سمقاور و مبلمان زرندیه انجام شده و از سرمایه‌گذاران نیز برای مشارکت در این فعالیت اقتصادی سودآور دعوت به عمل می‌آید.

مخلص‌الائمه اظهار داشت: ۵۵۰ میلیارد ریال برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی در بهار امسال هزینه شد در صورتی میزان سرمایه‌گذاری در این بخش در مدت مشابه سال گذشته ۲۷۰ میلیارد ریال بود. 

وی در ادامه سخنان خود اقتصاد نفتی را ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: این مهم به تعبیر مقام معظم رهبری باعث فرو ریختگی‌های فراوان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در دهه‌های اخیر کشور شده اما تحریم‌های استکبار جهانی باعث شد کمی از این اقتصادی فاصله بگیریم و به حوزه تولید و فناوری توجه بیشتری داشته باشیم. 

استاندار مرکزی یادآوری کرد: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم بدون هیچ کرنشی شرایط فروش نفت بهتر شده و دلسوزان نظام اسلامی برای تامین منابع ارزی کشور در جهت فروش نفت اقدام می‌کنند و دولت تلاش می‌کند درآمد حاصل از فروش نفت صرف هزینه‌های جاری کشور نشود. 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: تولید محور توسعه است اگر می خواهیم قدرتمند باشیم باید سخت تلاش کنیم و موانع را از پیش رو برداریم.

«منوچهر توسطی» افزود: امروز جهاد علیه کسانی است که می خواهند اقتصاد و تولید این کشور را به زمین بزنند و برای قطع وابستگی باید اشتغال را برای آحاد جوانان فراهم کنیم و  دولت نیز از تولید حمایت کند.

وی اظهار داشت: تولید با شعار بالنده نمی‌شود و نیاز است در حوزه عمل از جهادگران عرصه تولید پشتیبانی شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: حال تولید زیاد خوب نیست تولید در حوزه بانک، مواد اولیه، صادرات و بیمه با مشکلات متعدد مواجه است.

توسطی افزود: صنعتی بودن، ویژگی استان مرکزی است اگر تولید و صنعت از این استان گرفته شود چیزی برای بالندگی در این استان باقی نخواهد ماند.

وی اظهار داشت: صاحبان صنایع استان مرکزی توقع دارند همانند دوره های گذشته نشست های مستمر صنعتی در استان برای کاهش موانع آنان برگزار شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ثبات در حوزه ارزی درخواست و مطالبه فعالان صنعتی استان است زیرا نوسانات ارز بر معیشت و سفره مردم اثر گذاشته و صاحبان صنایع نمی توانند برنامه ریزی برای واحدهای تولیدی خود داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز گفت: اصناف امروز نیاز به حمایت دارند و در جنگ اقتصادی باید نگاه ویژه‌ای به این قشر بشود.

«جمشید زند» افزود: سرمایه اصناف به خاطر تورم و رکود بازار کاهش یافته و سفره ملت کوچک شده و هر روز خالی تر می‌شود. 

وی اظهار داشت: تورم بخشی از سرمایه اصناف را کاهش داده و باید برای کمک به این بخش مهم اقتصادی چاره اندیشی شود.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: ۶۰ هزار واحد صنفی در استان فعالیت اقتصادی دارند و از نمایندگان مجلس انتظار است برای پرداخت شفاف مالیات به این قشر کمک شود.

زند افزود: اصناف در استفاده از دستگاه کارت خوان دچار مشکل شده‌اند و برخی از فعالیت‌های اصناف استان با این دستگاه ها غیرتجاری است که منجر به تعیین مالیات سنگین برای آنان شده است.

در این مراسم از واحدهای تولیدی، صنعتی و صنفی نمونه کشوری و استانی استان مرکزی تجلیل شد.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی انرژی برق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی انرژی برق اراک استان مرکزی انرژی برق استاندار مرکزی مخلص الائمه استان مرکزی هزار مگاوات مرکزی گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۸۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی

ایتنا - یک استارت‌آپ آمریکایی قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد.
یک استارت‌آپ، که در کالیفرنیا قرار دارد، قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد. پژوهشگران می‌گویند یک نمونه طرح اولیه ماهواره بازتاب‌دهنده نور ممکن است سال آینده راهی مدار زمین شود.

بن نواک، پایه‌گذار و مدیرعامل «شرکت رفلکت اوربیتال» (Reflet Orbital Company)، اخیرا طرح‌های این شرکت را در نشست بین‌المللی انرژی از فضا معرفی کرده است.

رفلکت اوربیتال، صورتی فلکی متشکل از ۵۷ ماهواره کوچک است که در مدار قطبی هم‌گام با خورشید و در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری به دور زمین می‌چرخند.

مدار قطبی مداری است که ماهواره‌ها در آن از قطبی به قطب دیگر به گرد سیاره ما می‌چرخند. براساس این طرح، ماهواره‌ها همزمان و در زمانی مشخص از روز، بر فراز هر نقطه‌ای از زمین پرواز می‌کنند. این ماهواره‌ها در هر ۲۴ ساعت از هر نقطه ۲ بار می‌گذرند. این ماهواره‌ها ،درمجموع، وقتی انرژی بیشتری نیاز است، ۳۰ دقیقه اضافی نور خورشید را برای نیروگاه‌های برق فراهم می‌کنند.

 
نواک در نشست معرفی این فناوری گفت: «مشکل این است که انرژی خورشیدی زمانی که ما واقعا به آن نیاز داریم در دسترس نیست.»

به گفته او، اگر بتوانیم پیش از طلوع خورشید و پس از غروب آن، مقداری انرژی خورشیدی دریافت کنیم، واقعا عالی خواهد شد، زیرا در این صورت می‌توان با فناوری مبتنی بر بازتابنده این مشکل را حل کرد.

به گفته سازمان بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، هزینه پنل‌های خورشیدی طی ۱۵ سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته است و کارایی آنها، به کمک پیشرفت‌های فناوری فتوولتائیک، همچنان در حال افزایش است. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که انرژی خورشیدی در حال حاضر ارزان‌ترین انرژی است که تا به حال در دسترس انسان بوده است.

اما ماهیت ناپایدار تولید انرژی خورشیدی مشکلی است که کارشناسان می‌کوشند راهی برای آن بیابند. نیروگاه‌های خورشیدی در روزهای ابری نسبت به زمانی که آسمان صاف است، بهره‌وری کمتری دارند. شب‌هنگام تولید انرژی خورشیدی کاملا متوقف می‌شود. اگرچه سیستم‌های باتری و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند بخشی از این کمبود را جبران کنند، اما در حال حاضر به نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال‌سنگ و گاز به‌منزله منبع پشتیبان نیاز است.

به گفته نواک، «تعویض یک درصد اول شبکه انرژی با انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار آسان است، اما جایگزین کردن یک درصد آخر بسیار دشوار است، این همان انرژی است که در روزی که باد نیست و بارانی است به آن نیاز دارید.»

جرم ماهواره‌های رفلکت‌اوربیتال تنها ۱۶ کیلوگرم خواهد بود و آینه‌های مایلاری آن اندازه‌ای حدود ۱۰ متر در ۱۰ متر خواهند داشت. مایلار همان چیزی است که در پتوهای فضایی، عایق‌ها و بسته‌بندی‌ها از آن استفاده می‌شود. آینه‌های این ماهواره‌‌ها به‌شکلی طراحی شده‌اند که نور را در قالب یک پرتو متمرکز می‌کنند. این پرتو بر مبنای تقاضای اپراتورهای مزارع خورشیدی هدایت و متمرکز می‌شود.

 
نواک می‌گوید: «ما می‌خواهیم این کار را تا حد امکان آسان کنیم – مثلا شما وارد یک وب‌سایت شوید، مختصات جی‌پی‌اس خودتان را به ما بگویید. ما بعد از تاریکی، نور خورشید را به شما می‌رسانیم.» به گفته او، این آینه‌ها آلودگی نوری ایجاد نمی‌کنند و اگر شما فرضا حدود ۱۰ کیلومتر از لبه یک مزرعه خورشیدی فاصله داشته باشید، اگر مستقیما به آسمان نگاه کنید، اصلا نوری نخواهید دید، اما اگر به مزرعه خورشیدی نگاه کنید، ممکن است نوعی نور درخشان، شبیه به نور ساختمان‌ را مشاهده کنید.

این شرکت تابستان گذشته، آینه‌ای را روی یک بالون هوای گرم در ارتفاع ۳ کیلومتری بر فراز یک مزرعه خورشیدی آزمایش کرد، که به گفته نواک، توانست «۵۰۰ وات انرژی در هر متر مربع» از پنل خورشیدی تولید کند.

به گفته او، این شرکت نوپا، بودجه پرواز نخستین ماهواره فضایی آزمایشی‌اش در سال آینده را تامین کرده است. برنامه این شرکت، تنها طرح  استقرار آینه در فضا برای تامین انرژی خورشیدی و افزایش کارایی آن نیست، بلکه پیش از این نیز در این زمینه تلاش‌های دیگری کرده است و طرح‌های مختلفی نیز ارائه داده است.

برخی از دانشمندان می‌گویند که بازتابنده‌های در حال گردش ممکن است در آسمان شب آلودگی نوری ایجاد کنند.

دیگر خبرها

  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • نصب ۱۲۰ پنل خورشیدی برای مددجویان خاتم
  • آمادگی کامل نیروگاه شهید مفتح برای تولید انرژی در پیک تابستان
  • نیروگاه برق خورشیدی برای مصارف سیمان دشتستان ایجاد شود
  • افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • جامعه کارگری استان مرکزی همسو با سیاست های کلی کشور گام برمی دارد
  • هدفگذاری کشور تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز است
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳