Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالیت معدن کذلک در شهرستان آبیک قزوین باعث نابودی منابع طبیعی، آلودگی صوتی و تخریب راه‌های مواصلاتی شهرستان و رسیدگی به این موارد از دغدغه‌های مردم منطقه است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، روستای کذلک هستند در ۲۵ کیلومتری شمال آبیک قزوین قرار دارند و امروز روزگار خوبی ندارند. با وجود استقرار تعدادی از این معادن در شهرستان آبیک قزوین مشکلات عدیده‌ای را برای مردم روستا‌های همجوار به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افزایش آلایندگی، گردوخاک، نابودی منابع طبیعی، آلودگی صوتی و بسیاری از مشکلات دیگر از جمله تخریب راه‌های مواصلاتی شهرستان از جمله دغدغه‌های مردم این شهرستان است. یکی دیگر از مشکلاتی که این معدن خاک برداری غیر اصولی برای مردم منطقه به وجود آمده است، سرازیر شدن سنگ‌های بزرگ به سمت مناطق مسکونی است.


شنیده‌ها حاکی از این است که در این منطقه تخریب‌های که به اصطلاح قانونی با توجیه اشتغال صورت گرفته است؛ اما شواهد چیز دیگری می گوید به گفته برخی از مسئولان، منابع طبیعی وقت با فعالیت معدن کذلک در محدود ۲.۵ هکتار موافقت کرده اما طبق برآورد انجام شده مشخص شد محدود حدود ۱۵ هکتار است.

به گفته مسئولان محیط زیست استان، مدیر عامل معدن باید محدود فعالیت در این معدن را مشخص کند به منظور ایجاد گرد و غبار از رگه‌های معدن باید آب تزریق کند و باید برای راه دسترسی خود تمهیدات ایجاد کند که منجر به گرد و غبار نشود.

 

  تصرف ۶۰ هکتار زمین توسط معدن‌دار

میلاد یعقوبی، دهیار روستا کذلک در گفتگو با خبرنگار ما در این باره می‌گوید: حدود ۲۵ سال پیش مجوز بهره‌برداری از ۲ هکتار زمین برای معدن خاک سفید روستا کذلک صادر شد، اما بعد از گذشت چندین سال این معدن به تصرف سایر اراضی پرداخت و با خرید زمین‌های اطراف مشغول گسترش زمین معدن شد.


یعقوبی می‌افزاید: در خصوص خرید زمین هم شبهاتی وجود دارد با این تفاسیر که در حال حاضر اراضی اهالی روستا ۸۰۰ متر است و این معدن‌دار با پرداخت هزینه‌های کم مدعی است که چندین هکتار زمین را خریداری کرده و حالا بجای ۲ هکتار ۶۰ هکتار زمین را دارا است.


دهیار روستا کذلک خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر طبق قوانین لازم است معدن از روستا ۵۰۰ متر و از چشمه ۲۰ متر فاصله داشته باشد، اما این معدن در ۵۰ متری روستا بوده و یکی از چشمه‌های روستا را نیز مسدود کرده است از طرف دیگر جاده اختصاصی نیز برای رفت و آمد ندارد.

 


به گفته وی بار‌ها مسئولان، فرمانداران و نمایندگان مجلس برای بررسی امور به روستا آمده‌اند و بر این باور بودند که معدن دار دچار تخلف شده، اما پس از مدتی از پیگیری اجتناب کرده و کار را رها کردند.


وی با بیان اینکه معدن‌دار تاکنون مشمول پرداخت مالیات و عوارضی نبوده است تأکید کرد: طبق اسناد و مالیات این معدن‌دار تاکنون حتی ۵۰۰ میلیون مالیات هم به دولت هم پرداخت نکرده و حتی مجوز تغییر کاربردی زمین هم دریافت نکرده است.


به گفته یعقوبی اعتراضات مردم روستا در خصوص معدن به‌قدری بسیار است که طی سال گذشته با توجه به عدم ورود و پیگیری مسئولان خود اهالی روستا به مخالفت با معدن پرداختند که در این راستا برای اهالی نیز پرونده‌هایی تشکیل شد.

  معدن روستای کذلک مشکلاتی را ایجاد کرده است


حامد فتوحی، فرماندار آبیک با اشاره به اینکه وضعیت معادن در شهرستان آبیک باعث بروز چالش‌های مهم زیست‌محیطی برای این مردم شده است، اظهار می‌کند: در ماه‌های اخیر به حوزه معادن ورود جدی داشته‌ایم و نباید زندگی مردم تحت تأثیر عواملی همچون معدن قرار بگیرد.


وی می‌افزاید: معدن روستای کذلک نیز از جمله معادنی است که برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده که در چندین دوره بازرسی که شخص بنده نیز حضور داشتم تلاش شده است تا این مشکلات رفع شود.

 


فرماندار آبیک می‌افزاید: ترمیم و اصلاح راه دسترسی مردم و همچنین تلاش برای کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی از جمله اقداماتی بوده که در ماه‌های اخیر برای کاهش چالش‌های مردم و معدن دار انجام شده است.


وی با اشاره به طرح برخی موضوعات از جمله تصرف منابع طبیعی و املاک مردم توسط معدن دار ادامه می‌دهد: طرح برخی مسائل بدون نظر کارشناسی در فضای مجازی وجاهت ندارد و اگر اهالی روستا ادعا‌های این‌چنینی دارند باید در محاکم قضائی طرح ادعا کرده و ادعای خود را ثابت کنند.


فتوحی تصریح کرد: این معدن دارای مجوز قانونی است و اگر کسی ادعایی در رابطه با عملکرد آن دارد، باید مراحل قانونی و قضائی آن را طی کند. از نظر ما هیچ تصرف و اقدام غیرقانونی صورت نگرفته و نیاز است اهالی روستا در فضایی آرام به دنبال حل مشکلات خود باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: منابع طبیعی محیط زیست قزوین منابع طبیعی اهالی روستا هکتار زمین معدن دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۹۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲ گفت: خودرو‌های عرضه غذا برای فعالیت نیازمند دریافت مجوز هستند و فعالیت آنها بدون رعایت اصول، علاوه بر مشکلات ترافیکی و زیست محیطی با ایجاد سد معبر در فضا‌های شهری تجاوز به حقوق شهر و شهروندان محسوب می‌شود.

علی اصغر طاهری افزود: بر این اساس، طرح ساماندهی فعالیت این مشاغل سیار با هماهنگی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران آغاز شده است.

معاون شهردار منطقه ۲ گفت: در این طرح مشاغل سیار که در مکان‌های نامناسب فعالیت می‌کنند به مکان‌هایی با شرایط مناسب و بدون ایجاد مشکلات ترافیکی و زیست محیطی منتقل می‌شوند.

علی اصغر طاهری افزود: رعایت قوانین و مقررات ترافیکی به‌منظور جلوگیری از ترافیک در سطح معابر، در نظرگرفتن فاصله استاندارد و مناسب نسبت به بافت مسکونی، اماکن دولتی و اداری، رعایت مقررات شهری و زیست‌محیطی و توجه به زیبایی بصری و سیمای شهر و مطلوب از‌جمله نکاتی است که همه متصدیان خودرو‌های عرضه غذا ملزم به رعایت آن هستند و در غیر این صورت از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود و مجوزشان تمدید نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • پایتخت زیست‌محیطی آسیا مرهون تلاش پاکبانان است
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • ‌ پایتخت زیست‌محیطی آسیا مرهون تلاش پاکبانان است
  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند