Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرضیه برومند این روز‌ها با «شهرک کلیله‌ودمنه» دوباره به خانه‌های ما آمده است؛ او سال­‌هاست که با آثارش هم کودکان و هم بزرگ‌سالان را مخاطب قرار می­‌دهد. او هیچ‌وقت خودش را محدود به یک ژانر یا گروهی از مخاطبان نکرده، به اقتضای شرایط تلاش کرده است تا آیینه‌ای ظریف، شوخ‌طبع و لطیف از شرایط جامعه و گروه‌های مخاطب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتگوی خبرآنلاین با مرضیه برومند را در ادامه می‌خوانید:

محور‌های مختلفی را در این گفتگو بررسی کرده‌ایم، ازجمله اینکه چرا هر وقت کار عروسکی ساخته می‌شود، بسیاری انتظار دارند آن اثر برای کودکان باشد؛ این تصوری اشتباه است. عروسک و نمایش عروسکی ریشه در آیین و اسطوره دارد، بسیاری از متون سخت، فلسفی، عمیق و جدی از نویسندگان بزرگ دنیا در قالب تئاتر عروسکی اجرا شدهاند. عروسک این قابلیت را دارد تا مفاهیم عمیق را بهتر انتقال دهد و تنها مختص به دنیای کودکان نیست.

محور دیگر گفتگوی ما، انتظاری است که همواره از هنرمند می‌رود؛ اینکه همیشه در یک ژانر و برای یک گروه مخاطب کار بسازد، مرضیه برومند دراین‌باره تأکید داشت: «مگر روی پیشانی من نوشته‌شده که همیشه باید برای بچه‌ها کار کنم، من سریال‌های متعددی برای بزرگ‌سالان ساخته‌ام، هرچند در تمام آن کار‌ها دقت کردم که کار برای همه گروه‌های سنی مناسب باشد، چرا که کار از تلویزیون پخش می‌شد و همه خانواده تلویزیون می‌بینند و شاید کنترلی روی آن نباشد.»

در کارنامه او هم «مدرسه موش‌ها» دیده می‌شود، هم «آرایشگاه زیبا»، هم «خونه مادربزرگه» و هم «کارگاه شمسی و همکارش مادام» و بسیاری آثار دیگر.

مرضیه برومند می‌گوید: «یکی از دلایلی که من امروز برای کودکان اثر نمی‌سازم، این است که دیگر در دور و اطراف من کودکی نیست، این مسئله‌ای است که باید درباره آن مفصل صحبت کنیم. (چرا شرایط به سمتی رفته که جوانان امروز بچه‌دار نمی‌شوند یا نمی‌خواهند بچه داشته باشند.) به این دلیل واضح من سراغ مخاطبان خودم یعنی متولدین دهه شصت و هفتاد رفتم و برای آنان شهرک کلیله‌ودمنه را ساختم تا نکاتی که پیرامون زندگی امروز این نسل می‌بینم به آن‌ها بگویم که امیدوارم تأثیرگذار باشد.»

محتوای سریال شهرک کلیله‌ودمنه بخشی دیگری از این گفتگو بود؛ مرضیه برومند از انتخاب اسم می‌گوید: «دقت کنید اسم اثر ما شهرک کلیله‌ودمنه است و نه کلیله دمنه درواقع به‌عنوان این اسم از آن اثر وام گرفته شد وگرنه هیچ ارتباط معناداری میان سریال شهرک کلیله‌ودمنه با کتاب آن نیست؛ آن کتاب هم ارتباطی به کودکان ندارد، فقط تمام شخصیت‌ها حیوانات هستند و در سریال ما هم همه شخصیت‌ها حیوانات هستند؛ اما این بهانه‌ای بود تا من در قالب عروسک حیوانات به مسائل روز بپردازم».

برومند در این گفتگوی مفصل نکات بسیاری گفت از جمله اینکه این روز‌ها منتقدی جدی وجود ندارد تا کار او را نقد کند و او را به چالش بکشد. اینکه فضای مجازی پر شده است از قضاوت‌های بدون مطالعه و دم‌دستی که می‌تواند به همه آسیب بزند.

این کارگردان همچنین گفت: «این روز‌ها جوانان بسیار خلاقی در کار عروسکی فعال هستند، اما توان مبارزه نسل قبل را ندارند و زود خسته می‌شوند و کنار می‌کشند که این خود آسیبی جدی به این نوع تولید هنری است و حتی استمرار و حیات این حرفه نمایشی را به چالش می‌کشد.»

نبود امکانات و سختی کار عروسکی از انتخاب صداپیشگان تا ساخت عروسک و دکور و... از محور‌های دیگر این گفتگو بود، مرضیه برومند از عشقش به ایران، مردم، زبانها، گویش‌ها و لهجه‌ها گفت و تأکید داشت: ما ایرانیان، قرن‌هاست با تکثر اقوام و مذاهب و همه اختلاف‌ها در کنار هم زندگی کرده‌ایم و این گوهری است که همه باید آن را حفظ کنیم.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: مرضیه برومند مرضیه برومند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۰۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبرها انجام داد

به گزارش قدس آنلاین، طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ ۵» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی که از پانزدهم فروردین از شبکه یک سیما پخش خود را آغاز کرد، با ۴۱ درصد بیننده، در صدر سریال‌های نوروز و رمضان ۱۴۰۳ قرار گرفت.

مهدی فرجی تهیه کننده سریال «نون‌خ» درباره آمار استقبال مخاطبان گفت: خوشبختانه در نظرسنجی رسانه ملی عدد قابل توجه‌ای برای فصل پنجم بیننده داشتیم و سریال مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. کسانی هم در تلوبیون سریال را دنبال می‌کنند آنجا هم رکوردشکنی کردیم.

وی درباره ساخت فصل بعدی عنوان کرد: برای ساخت فصل بعدی الان خیلی زود است صحبت کنیم و باید بررسی‌های «نون خ ۵» بیاید، از طرفی به داستان و شرایط فکر کنیم و در موقعیت مناسبت‌تر درباره آن صحبت‌کنیم.

فرجی درخصوص پرداختن به موضوعات مختلف توضیح داد: در بحث موضوعات نویسنده مستقلا به همه موارد فکر کرده بود و یک بخشی هم کار تحقیقاتی انجام داده است و در چابهار مستقر شده بود و مسائل آنها را در حوزه محیط زیست و کولبرها بررسی کرد و از این جهت مشاوره‌ای از طرف نهادی نداشتیم و آنچه که دیده شد بیشتر طراحی‌های ذهن نویسنده بود.

این تهیه کننده درباره زمان پخش خاطرنشان کرد: پخش سریال هم در زمان خوبی اتفاق افتاد و خیلی خوب حمایت شدیم و تیزرهای سریال پخش شد و خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و از مدیران رسانه ملی هم تشکر می‌کنم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • گاف عجیب سریال «افعی تهران» سوژه شد
  • نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبرها انجام داد
  • الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟
  • بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (8 روش رایگان و زود بازده)
  • مسعود اسکویی تا آخرین نفس در رادیو ورزش به عشق مخاطبان زندگی کرد
  • دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان
  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • «مست عشق»، «سال گربه» را جاگذاشت/ عبور «آسمان غرب» از «آپاراتچی»
  • برگزاری اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال بانوان
  • سامان احتشامی در تالار رودکی کنسرت می دهد/ پایان یک غیبت طولانی