Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعتراضات در خارطوم و مناطق اطراف آن برای چهارمین روز پیاپی ادامه یافت و صدها تظاهرکننده خواستار برقراری حاکمیت مدنی در این کشور شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعتراضات سودانی‌ها در خیابان‌های خارطوم، پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن یکشنبه برای چهارمین روز پیاپی ادامه داشت.

خارطوم روز پنج‌شنبه شاهد خونین‌ترین روز خود در سال جاری میلادی بود و طبق اعلام کمیته مرکزی پزشکان سودان، ۹ تظاهرکننده که خواستار بازگشت غیرنظامیان به حاکمیت شده بودند، در اعتراضات کشته و ۶۲۹ تن دیگر نیز زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب تعداد کشته‌های اعتراضات سودان از ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ که عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان دولت غیرنظامی به ریاست عبدالله حمدوک را برکنار و در سودان وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد، به ۱۱۴ تن افزایش یافت.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، همزمان با اعتراضات در سودان، نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع در مسیرهای اصلی شهر خارطوم مستقر شده و خودروهای زرهی خود را مستقر کردند، همچنین در دو روز گذشته نیروهای امنیتی سودان سعی کردند تظاهرکنندگان را با استفاده از فشار آب و گاز اشک‌آور پراکنده کنند.

میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل سرکوب تظاهرکنندگان سودانی را محکوم کرده و خواستار انجام تحقیقات مستقل شد.

در طول چند هفته اخیر سازوکار سه‌گانه شامل سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و گروه توسعه کشورهای شرق و مرکز آفریقا (ایگاد) فشارهایی را برای انجام گفتگویی مستقیم میان نظامیان و غیرنظامیان اعمال کردند اما فراکسیون‌های اصلی اپوزیسیون همانند گروه‌های آزادی و تغییر و حزب الامه از مشارکت در این گفتگو خودداری کردند.

جامعه بین‌الملل از اکتبر ۲۰۲۱ کمک‌های مالی که ۴۰ درصد از بودجه سودان را تشکیل می‌دهد، متوقف کرده و برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل این ماه هشدار داد، یک سوم ساکنان سودان امنیت غذایی ندارند.

از سوی دیگر خلیفه احمد خلیفه، دادستان کل سودان دستور تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب را صادر کرد تا ابعاد مختلف حوادث ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ را که در آن ۹ تظاهرکننده کشته شده و خساراتی به دارایی‌های عمومی و شخصی وارد شدند، بررسی کرده و طبق قوانین متهمان این پرونده را بازداشت و به دستگاه قضایی معرفی کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۰۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری عاملان درگیری منطقه فلاح تهران 

سرگرد محمد زیدی گفت: ماموران پایگاه دهم سازمان اطلاعات پلیس تهران چند روز گذشته خبری را در خصوص درگیری تعدادی اراذل و اوباش که منجر به ضرب و جرح عمدی با چاقو شهروندی شده بودند را دریافت کردند و بلافاصله پیگیری موضوع را در دستور کار خود به صورت ویژه قرار دادند.

وی افزود: ماموران پایگاه دهم سازمان اطلاعات بلافاصله پس از دریافت خبر به صحنه درگیری مراجعه و با تحقیقات میدانی به دست آوردند که عاملان درگیری ۳ نفر بودند و پس از ضرب شهروندی با قمه، در حالی که قمه در دست داشتند از محل متواری شدند.

معاون اجتماعی سازمان اطلاعات پلیس تهران به شناسایی مخفیگاه متهمان در محدوده محله فلاح اشاره کرد و ادامه داد: پس از هماهنگی‌های قضائی، تیمی از ماموران به مخفیگاه این افراد مراجعه و در یک عملیات پلیسی هر ۳ متهم را در مخفیگاهشان دستگیر کردند. 

زیدی خاطرنشان کرد: هر سه اوباش دستگیر شده پس از تحقیقات تکمیلی برای سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی شدند.

سرگرد زیدی در پایان خاطرنشان کرد: پلیس در مسیر تحقق این مهم با قاطعیت و جدیت کامل با اراذل و اوباش و افرادی که قصد برهم زدن نظم و امنیت عمومی و آسایش و امنیت شهروندان را داشته باشند برخورد جدی خواهد کرد. 

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • استقلال چندساعت مانده به بازی خواهان تغییر داور!
  • سازمان همکاری اسلامی خواهان آتش بس فوری در نوار غزه شد
  • سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد
  • دستگیری عاملان درگیری منطقه فلاح تهران 
  • بردهای پیاپی نوشاد در مسابقات تنیس روی میز گرند اسمش عربستان
  • اعلام وضعیت انسانی اضطراری در سودان / مردم از گرسنگی علف می خورند/ گزارش های تکان دهنده از تعرض جنسی به آوارگان
  • (ویدئو) خشم نماینده اسرائیل در سازمان ملل برای اعتراضات سراسری دانشجو‌یان
  • سفیر آمریکا در سازمان ملل از سخنرانی در دانشگاه ورمونت محروم شد
  • تداوم امدادرسانی درپی سیلاب و آب‌گرفتگی دزفول
  • استمرار بردهای پیاپی نوشاد عالمیان در گرند اسمش عربستان