Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمود رضا شهلایی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، هشدار داد: شنا در آب سدها، به دلیل عمق زیاد، یا گیر افتادن در گل و لای کف آب و یا مواجهه شدن با عوارض طبیعی و غیرطبیعی زیر آب مانند تغییر دمای شدید آب، یا فرو رفتن در گرداب آب بسیار خطرناک است.

وی یکی از رایج ترین عوامل خطر غرق شدگی در آب سدها را تغییر دمای ناگهانی آب در لایه‌های مختلف آن دانست که منجر به گرفتگی عضلات و شوک دمایی به بدن شناگران می شود و او را غرق می کند و افزود: این ربطی به بلد بودن یا نبودن شنا ندارد، بنابراین افراد هشدارها را جدی بگیرند، زیرا در اغلب غرق شدگی های در سدها؛ افراد کسانی هستند که به شنای خود اطمینان دارند، اما از این نکته تغییر دما و گرفتگی عضلات در آب سدها ناآگاه و بی اطلاع هستند و غرق می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهلایی همچنین بیان داشت: دما و سرعت جریان آب رودخانه های نیز در لایه های مختلف آن، متفاوت است و ممکن است سطح آن آرام و دمای هوا نیز خوب به نظر برسد، اما دمای سطح زیرین آب رودخانه، نزدیک به صفر باشد و مطمئنا سرعت آن نیز خیلی بیشتر است، همین موضوع باعث می شود کسی که به این موارد آشنایی ندارد، غرق شود.

وی گیر افتادن در گل و لایی کف رودخانه ها، کانال های آبیاری و سد ها را یکی دیگر از مهم ترین دلایل غرق شدن افراد دانست و گفت در بسیاری از موارد عامل غرق شدگی افراد گیر افتادن آنها در همین گل لایه ها گزارش شده، به همین خاطر به جوانان و نوجوانان اکیدا توصیه می شود، در مکان های علائم هشدار دهند نصب شده، از شنا کردن خود داری کنند.

شهلایی در ادامه برای پیشگیری از غرق شدگی به افراد توصیه کرد: با فنون اولیه شنا آشنا شوند، همچنین  از شنا در مکان های ممنوعه و محیط‌های فاقد نجات غریق پرهیز کنند و از شوخی‌های خطرناک هنگام شنا و بیش از حد فرض کردن توانایی خود در شنا کردن خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه در پایان گفت: گرمای هوا سبب گرایش افراد به ویژه قشر جوان و نوجوان به شنا در رودخانه، دریاچه و کانال‌ها می شود،  که این شور و اشتیاق در صورت عدم رعایت هشدار ها باعث می شود، خاطره تلخی برای آنها و خانواده هایشان به جا گذارد.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت هزار و ۷۷۰ کیلومتر رودخانه و ۱۲ سد در حال بهره برداری دارد.

اداره کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه آمار متوفیان براثر غرق شدگی در سال ۱۴۰۰ در استان را ۲۴ نفر شامل سه زن و ۲۱ مرد اعلام کرد.

در سال ۱۴۰۱ نیز تاکنون ۲ تن بر اثر غرق شدگی در آبهای استان جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها شرکت آب منطقه ای کرمانشاه غرق شدگی شنا اسکان تابستانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای کرمانشاه غرق شدگی شنا شرکت آب منطقه ای کرمانشاه غرق شدگی شنا اسکان تابستانی آب سدها غرق شدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۲۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار نارنجی در سمنان/ احتمال سیلاب نقطه‌ای در منطقه

مدیرکل هواشناسی سمنان با اعلام هشدار نارنجی برای این استان گفت: احتمال جاری شدن رواناب و سیلاب نقطه‌ای در سمنان وجود دارد. - اخبار استانها -

ایرج مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: براساس تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های پیش‌یابی، شدت بارش‌ها در نواحی جنوبی و شرقی استان سمنان بیشتر است.

وی با بیان اینکه وزش باد شدید به‌ویژه در نواحی جنوبی، غربی و مرکزی پیش‌بینی شده است، گفت: در این مدت دمای هوا بین 3 تا 5 درجه کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: با توجه به رگباری شدن بارش‌ها احتمال جاری شدن سیلاب و رواناب به‌ویژه در مناطق جنوبی استان سمنان وجود دارد.

از حاشیه رودخانه‌ها دوری کنید!!

مصطفوی گفت: براساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و مدل‌های پیش‌بینی سامانه بارشی فعالیت این سامانه از روز پنج‌شنبه تا اواخر وقت شنبه در این استان ادامه دارد.

وی با اشاره به برخی مخاطرات این سامانه بارشی گفت: بارش‌های باران، رگبار، رعد و برق و احتمال تگرگ در غالب نقاط سمنان، مه‌آلودگی و کاهش دید به ویژه در مناطق کوهستانی، وزش باد شدید در برخی نقاط با گرد و خاک به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب از جمله پیش‌بینی‌های هواشناسی سمنان برای استان سمنان است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: احتمال مه آلودگی، یخبندان و کاهش دید و اختلال تردد نیز در این مدت وجود دارد.

مصطفوی خودداری از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها، لایروبی شبکه آبراه‌ها، خودداری از تردد و توقف خودرو زیر درختان خشک، ساختمان‌ها و سازه‌های در حال ساخت، توجه به استحکام تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها مهمترین توصیه‌های مدیر کل هواشناسی استان سمنان بود.

وی افزود: پاک‌سازی دهانه پل‌ها، عدم صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، اجتناب از اسکان چادر‌های مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها و عدم چرای دام در نواحی مرتفع و نیز خودداری از قرار گرفتن و پارک خودرو زیر ساختمان‌های در حال ساخت و سازه‌های نا ایمن و مراقبت از گلخانه‌ها از دیگر توصیه‌های مدیر کل هواشناسی استان سمنان بود.

انتهای پیام/361/.

دیگر خبرها

  • صدور هشدار نارنجی در سمنان/ احتمال سیلاب نقطه‌ای در منطقه
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۸ شهر استان کرمانشاه
  • سد بزرگ ایران پر شد | هشدار مهم : از رودخانه فاصله بگیرید
  • نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب و تأمین آب سیستان و بلوچستان
  • سد مخزنی دویرج سرریز شد
  • نفوذ ناپایداری‌ها به جو خراسان جنوبی
  • فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی از عصر امروز
  • تشدید و تداوم سامانه بارشی در هرمزگان