Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، ابوالفضل حسن‌آبادی؛ مدیر مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی در ویژه برنامه ای که به مناسبت فرارسیدن 10 تیرماه؛ سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور در تقویم خورشیدی و همچنین باهدف نکوداشت شاه محمود نیشابوری؛ کاتب شهیر قرآن کریم در عصر صفوی در شهرستان نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: حدود 100 هزار نسخه خطی در این مرکز نگهداری می‌شود که بخشی از فرهنگ و هنر خراسان همچون هنر خوش‌نویسی و تذهیب در این نسخ به‌ویژه در قرآن‌های آن قابل‌مشاهده و بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از خراسان به‌عنوان یکی از قطب‌های خوش‌نویسی کشور نام برد و گفت: کاتبان خوبی در دوره‌های مختلف تاریخی در این سرزمین داشتیم که حتی برخی از آن‌ها هنوز شناخته و معرفی نشدند، به‌طور مثال محمدصادق نیشابوری، ازجمله این کاتبان است که هم‌عصر شاه محمود نیشابوری نیز بوده است و آثاری از این کاتب در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی وجود دارد.

حسن‌آبادی اضافه کرد: بی‌تردید دیدن خطوط استادان متقدم توسط خوش‌نویسان نقش اثرگذاری در ادامه راه آن‌ها دارد، در این راستا مرکز نسخ خطی این آستان مقدس آماده همکاری با محققان و استادان خوش‌نویس بوده است و هنرمندان می‌توانند از مرقعات و کتاب‌های خوش‌نویسان دوره‌های گذشته تاریخی در این مرکز استفاده کنند.

اجرای هم‌نویسی حدیث سلسله الذهب

همچنین در این مراسم، ماکت کتاب ترجمه فارسی «چهل حدیث به نظم» که توسط شاه محمود نیشابوری به خط نستعلیق 7 سطری در 8 ورق نوشته‌شده است، رونمایی شد. این اثر منظوم توسط حسین بن سیف‌الدین الهروی ترجمه‌شده و ازجمله آثار مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی به شمار می‌آید.

اجرا ویژه‌برنامه هم نویسی حدیث سلسله الذهب توسط 114 خوش‌نویس خراسانی در مقابل دیدگان مردم هنردوست نیشابور نیز پایان‌بخش این گردهمایی بزرگ بود.

گفتنی است، نشان زرین قلم، ویژه نکوداشت شاه محمود نیشابوری و به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی طراحی‌شده است. ازآنجایی‌که این خوش‌نویس بزرگ، کاتب نخستین قرآن کریم به‌صورت کامل به خط نستعلیق است و به «زرین قلم» نیز ملقب بوده، قرار است این نشان در قالب برگزاری دوسالانه‌ای در آینده به خوش‌نویسانی که قرآن کریم را به‌صورت کامل به خط نستعلیق کتابت کردند، اهدا شود.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: کاتب قرآن قرآن نیشابور حدیث سلسله الذهب آستان قدس رضوی مرکز نسخ خطی قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۲۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل

اولین نمایشگاه ملی قرآن کریم با شعار "جامعه افغانی، تربیت قرآنی" به مدت هفت روز باهدف انس با قرآن و ترویج معارف قرآنی در قصر دارالامان کابل برگزار شد.

عبداللطیف نظری؛ معین مسلکی وزارت اقتصاد طالبان، این نمایشگاه را در ترویج ارزش‌های اسلامی و معارف قرآنی مهم خواند و گفت: مهم‌ترین رسالت ما این است که نسل جوان ما با ارزش‌های اسلامی و قرآنی آشنا شوند.

او گفت: اگر به ارزش‌های قرآنی عمل کنیم، همواره به‌عنوان یک ملت سرفراز باقی خواهیم ماند.

مفتی شفیع الله ثاقب، رییس دعوت و ارشاد وزارت سرحدات، اقوام و قبایل حکومت طالبان هم در این نمایشگاه گفت: قرآن کریم کتابی است که تا قیام قیامت ماندگار و راهنمای بشریت خواهد ماند.

او نیز بر اتحاد مردم تاکید کرد و گفت: قرآن کریم محور وحدت و اخوت میان امت اسلامی است

این نمایشگاه با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقام‌های حکومتی گشایش یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آزمون تخصصی حفاظ قرآن کریم در گلستان برگزار می شود
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • (تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت