Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران یک دکترای تخصصی جمعیت شناسی اجتماعی معتقد است: متاسفانه افرادی زیادی که متخصص نیستند با طرح مباحثی چون سالخوردگی جمعیتی که ۲ دهه دیگر رخ خواهد داد، توجهات را به آن سمت جلب کرده و ما را از این موقعیت کنونی و بهار جمعیتی که به لحاظ هرم سنی وجود دارد دور می کنند.

یعقوب فروتن در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به پیامدهای مستقیم و بی واسطه ویروس کووید-۱۹ بر جمعیت جهان و ایران اظهار کرد: این ویروس پیامدهای غیرمستقیم و ارگانیکی نیز دارد که این بخش ها از تاثیرات مستقیم کرونا مهمتر است؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم این ویروس میزان مرگ و میر را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروتن به نقش و تاثیر غیرمستقیم حکومت ها بر جمعیت گفت: تاثیرات روحی بر انسان ها، استرس، محدودیت فضای کسب و کار و فرصت های شغلی و محدودیت های اقتصادی فضای ناروشنی را برای افراد و جامعه ایجاد می کند تا تصمیم گیری های آنها در مسائل اساسی جمعیتی و یا در بحث ازدواج و فرزندآوری به صورت منفی تحت الشعاع قرار گیرد که اینجا نقش حکومت ها با تاثیر غیرمستقیم یا ارگانیک موثر بوده و چراغ سبزهایی که از طرف دولت برای فرزندآوری و سایر موضوعات داده می شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: یک سری مولفه ها مانند زاد و ولد، مرگ و میر، الگوهای ازدواج و طلاق و یا الگوهای مهاجرتی از مهمترین ابعاد جمعیتی هستند که نشانه های پویایی جمعیت به حساب می آید که متاسفانه تا حدی این مولفه ها تحت الشعاع قرار گرفته و البته شدت و ضعف آن بستگی به کشورها دارد. 

عضو هیئت علمی گروه اجتماعی دانشگاه مازندران تصریح کرد: مسلما میزان طلاق به علت نامشخص بودن وضعیت اقتصادی و کسب و کار افزایش می یابد و به این ترتیب زمینه برای افزایش طلاق مهیاتر می شود و این ها مسائلی است که کشور و یا جهان را تحت الشعاع قرار می دهد. 

وی با بیان اینکه فرصت های شغلی در میزان ازدواج و طلاق از همه فاکتورها مهمتر است متذکر شد: آنچه که نباید در این میان مغفول بماند بحث مهاجرت است که شامل مهاجرت در داخل و مهاجرت به خارج از کشور می شود.

دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران و دکترای تخصصی جمعیت شناسی اجتماعی خاطرنشان کرد: بخش اعظم دغدغه جمعیتی در بحث فرصت های شغلی و بالا بودن میزان بیکاری خلاصه می شود.

فروتن به موضوع مهم مهاجرین بالقوه پرداخت و گفت: باید آگاه بود میزان مهاجرین بالقوه افزایش یافته چراکه انگیزه بخشی از تحصیل کرده های کشور در این ایام برای مهاجرت به خارج از کشور تشدید شده است.

عضو هیئت علمی گروه اجتماعی دانشگاه مازندران با بیان اینکه بخش اعظم این مهاجرت ها مربوط به اقتصاد است که به سیاست های جمعیتی یا همان حضور دولتمردان بستگی دارد، افزود: اطلاعات نادرستی که توسط افرادی ناآگاه به جامعه داده می شود نیز خود یک نوع کرونا است که جامعه را هراسان می کند.

وی تاکید کرد: از زمان تشکیل دولت در ایران تا هم اکنون و پیش بینی های جمعیتی که وجود دارد حداقل تا سه دهه آینده پتانسیل جمعیتی کشور ما هیچ زمانی بهتر از زمانی که ما در آن قرار داریم نبوده است.

فروتن با اشاره به اینکه بخش زیادی از جمعیت کشور جوان است و بیش از نصف جمعیت کل کشور زیر ۳۰ سال هستند، ادامه داد: بسیاری از کشورهای صنعتی دنبال چنین جمعیتی هستند و این فرصت بزرگ کشور ماست اما متاسفانه خیلی از افرادی که متخصص نیستند با مباحثی چون سالخوردگی جمعیتی که ۲ دهه دیگر اتفاق می افتد توجه را به آن سمت جلب می کنند و ما را از این موقعیت جمعیتی یا همان بهار جمعیتی که به لحاظ هرم سنی وجود دارد دور می کنند.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه جمعیت متذکر شد: بخش زیادی از جمعیت کشور ما جمعیت بالقوه فعال است اما به خاطر دغدغه های کاذبی که توسط افراد ناآگاه ایجاد می شود این فرصت های طلایی در حال از دست رفتن است.

فروتن با بیان اینکه سالخوردگی جمعیتی بخشی از زندگی انسان هاست که در آینده اتفاق می افتد، اظهار کرد: این دلیل نمی شود ما این موقعیت ممتازی که داریم را از دست دهیم و این موقعیت ممتاز سنی، جوانی ارزشمندی است که کشور دارد که تحصیل کرده نیز هستند و امید است با توجه ویژه به این متخصصان امتیازات ویژه ای داده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جمعیت جوان کشور مهاجرت سیاستهای اقتصادی دولت بیکاری كاهش جمعيت سیاست افزایش جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۳۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جایزه ملی جوانی جمعیت تشریح شد؛ ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

دیگر خبرها

  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • جزئیات جایزه ملی جوانی جمعیت تشریح شد؛ ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها
  • ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها/ تعامل ستاد جمعیت و فضای دانشگاهی کشور+فیلم
  • ظرفیت کشور از اتباع اشباع شده است
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است