Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:56:39 GMT

یافته های جهانی باکتریایی دانشمندان تبریزی

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۳۰۹۷

یافته های جهانی باکتریایی دانشمندان تبریزی

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، محققان مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از سال ۱۳۹۵ با اخذ موافقت اصولی فعالیت های خود را آغاز کرده اند اما فعالیت های مطالعاتی در زمینه تاکسونومی را از حدود ۱۶ سال قبل در دانشکده داروسازی آغاز کرده اند و تاکنون نیز به موفقیت های بسیار چشم گیر و مهمی در عرصه علوم باکتری شناسی دست یافته اند که مطالعه، شناسایی و معرفی تعداد یازده کلاس باکتریایی جدید در حد گونه، جنس و فامیلی از جمله این موفقیت ها به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال ­های گذشته مطالعات بسیاری در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها با استفاده از روش های سلولی و مولکولی و شخص محور صورت گرفته و پیشرفت ­های چشمگیری در این زمینه حاصل شده است و امروزه درمان های هدفمند مبتنی بر همین روش ها در حوزه های مختلف به کار گرفته می ­شود.

مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بنیه علمی قوی و کارآمد و اجرای پروژه ­های تحقیقاتی بنیادی و کاربردی، در انجام رسالت علمی خود گام های بسیار مهم و تاثیرگذاری بر داشته است و در توسعه مرزهای دانش و ارتقای سلامت با نگاه بر توانمندسازی و تربیت نیروهای متخصص مربوطه ماموریت های خود را انجام داده است.

تهیه دستگاه ­های مورد نیاز مرکز، جذب نیرو­های پژوهشی، تامین فضای فیزیکی مرکز، افزایش بودجه از جمله نیازهای جدی و درخواست های ضروری این مرکز جهت ارتقا، کمیت و کیفیت مقالات، جلب حمایت همکاران از دانشگاه ­های دیگر، انتشار مقاله با همکاری­ های بین المللی و تولید محصولات دانش بنیان و انجام طرح ­های فنآورانه در زمینه های پژوهشی است که از اهداف مهم مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی  دانشگاه علوم پزشکی نبریز است.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، دست یابی به موفقیت های اخیر مرکز را در سایه همت، پشتکار، علاقه و فعالیت شبانه روزی محققان، دانشجویان و استادان این مجموعه دانست و گفت: از اینکه در کنار این جمع صمیمی و علاقمند طی سال های گذشته و اخیر تحصیل و تدریس کرده ام بسیار خرسندم ، چون دانشکده داروسازی تبریز از جمله مراکز بسیار مهم با توان علمی و فضای اخلاقی بالا در کشور به شمار می رود.

دکتر محمدسعید حجازی در زمینه تاکسونومی باکتری ها اضافه کرد: بر اساس تلاش دانشجویان، اساتید و همکاران و نیز همکاری با سایر مراکز ملی و بین المللی تاکنون تعداد ۱۱ کلاس باکتریایی جدید در حد گونه، جنس و یک مورد نیز فامیلی توسط محققان مرکز شناسایی، معرفی و به نام ایران و آذربایجان در سایت های معتبر جهانی ثبت شده است.

وی آخرین یافته های دانشمندان مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی تبریز را مربوط به معرفی گونه جدید باکتری از جنس "شووانلا " بیان کرد که مراحل مختلف مطالعاتی آن از حدود ۱۴ سال قبل با جداسازی از تالاب قوری گل تبریز آغاز شده بود.

حجازی با اشاره به توانایی های این باکتری جدید، اظهار داشت: این باکتری توانایی احیا و حذف برخی آلاینده ها از جمله کاتیون ها (ترکیب یونی برخی از فلزات) همچون اورانیوم را از محیط داشته و نقش بسیار مهم در احیای اورانیوم دارد.

حجازی درباره کاربرد گونه های جدید کشف شده باکتری توسط دانشمندان آذربایجانی، گفت: خواص ضد باکتریال در این باکتری ها مشاهده شده است که نیاز به مطالعات بیشتر دارد و علاوه بر آن، خواص تصفیه آلاینده ها از محیط که بتواند ترکیبات آلی را بشکند و فلزات سنگین را از محیط زیست جمع کند، از جمله ویژگی های بارز گونه های جدید می باشد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه فعالیت های مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی از اهداف میان مدت و بلندمدت مرکز است که باید مورد حمایت مدیران و مسئولان ملی و استانی قرار بگیرد، توانمندی های پژوهشگران و دانشمندان آذربایجانی را بسیار وسیع خواند و اظهار داشت: با قاطعیت اعلام می کنم که فعالان این مرکز افراد متخصص، متعهد و دلسوزی هستند که برای اعتلای علمی ایران زمین تلاش شبانه روزی می کنند که این فعالیت ها باید مورد حمایت مادی و معنوی قرار بگیرد.

رییس انجمن علمی پزشکی مولکولی ایران، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا با استفاده از توانایی های خود و بهره مندی از اهرم های قانونی، نسبت به رفع کمبودهای مرکز که جدی هستند و نیز توسعه فعالیت های این مرکز وارد عمل شوند، چراکه توجه به این بخش می تواند درجات علمی و تحقیقاتی ایران در عرصه های جهنی را ارتقا دهد.

حجازی حوزه آموزش و پژوهش را نیازمند حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی دانست و یادآور شد: کمبودهای مالی یکی از چالش های مهم مراکز علمی و تحقیقاتی کشور است که امیدواریم دولت سیزدهم که اهمیت به علم و پژوهش را یکی از شعارهای خود قرار داده است، با جدیت و حساسیت بیشتر در این حوزه ورود پیدا کند.

وی، مطالعات سلولی و مولکولی ذخایر ژنتیکی بومی کشور و همچنین حذف و کنترل آلودگی های نوپدید از محیط را از جمله اولویت های پژوهشی مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان و اضافه کرد: مکانیسم سلولی مولکولی اثربخشی فرآورده‌های دارویی و ترکیبات بیولوژیک و ایمونولوژیک، همچنین مطالعات سلولی و مولکولی به منظور تشخیص زودهنگام، بررسی مکانیسم های بیماری زائی و درمان بیماری ها از جمله سرطان‌های شایع، بیماری های  قلبی و عروقی، اختلالات عصبی از دیگر اهداف مهم مرکز است.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه تمامی طرح های پژوهشی این مرکز به صورت تیمی اجرا می شود، از دکتر وحیده طرح ریز، دکتر سهیلا منتظر صاحب، دکتر سپیده زنونی، مهندس هاله فروهنده در قالب گروه اول و دکتر الناز مهدی زاده، دکتر حمیدرضا حیدری سورشجانی، توحید قاسم نژاد و دکتر وحید حسینی به خاطر مشارکت در یافته های جدید مرکز قدردانی کرد.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی تبریز باکتری بومی ایران علمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی تبریز باکتری بومی ایران دانشگاه علوم پزشکی تبریز باکتری بومی ایران علمی مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانشکده داروسازی فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ مرکز جامع سلامت خانواده در همدان کلنگ‌زنی و افتتاح شد

به گزارش جام جم آنلاین همدان، به مناسبت هفته سلامت، سه مرکز جامع سلامت خانواده در همدان با حضور مسئولین استانی کلنگ زنی و افتتاح شد.

محمد ربیع یگانه، در مراسم کلنگ زنی مرکز سلامت خانواده امام سجاد(ع)، اظهار داشت: مرکز خدمات جامع سلام امام سجاد(ع) در سال ۱۴۰۳ و امروز کلنگ زنی شد که عرصه آن سه هزار و ۵۰۰ متر و اعیان این مرکز یک هزار مترمربع خواهد بود.

سرپرست مرکز بهداشت همدان با اشاره به اینکه این مرکز ۱۹ هزار و ۲۶۱ نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد، افزود: این مرکز در چهار طبقه احداث خواهد شد و محل تامین اعتبار آن از سفر ریاست جمهور، منابع انسانی و دانشگاه علوم پزشکی همدان با اعتبار مورد نیاز ۳۰ میلیارد تومان است.

وی همچنین در آیین افتتاحیه مرکز خدمات جامع سلامت زنده یاد سلطانی صحت، بیان کرد: این مرکز از سال ۱۳۹۶ شروع و در اسفند ۱۴۰۲ به متراژ یک هزار ۵۰۰ متر مربع عرصه و ۶۰۰ متر مربع اعیان با جمعیت تحت پوشش ۲۰ هزار نفر به پایان رسید.

ربیع یگانه با اشاره به اینکه برای مرکز خدمات جامع سلامت زنده یاد سلطانی صحت مبلغ ۱۱ و نیم میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ۵۰۰ میلیون تومان از اعتیار هزینه شده توسط خیر نیک اندیش زنده یاد نعمت الله سلطانی صحت پرداخت و مابقی از سفر ریاست جمهوری، منابع انسانی و دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده است.

سرپرست مرکز بهداشت همدان همچنین در آیین افتتاحیه مرکز سراج همدان، عنوان کرد: سال شروع ساخت این مرکز در سال ۱۴۰۳ بوده و بیماران دارای اختلال روانپزشکی شهرستان همدان را تحت هدف خود قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز سراج همدان ۵ الی ۷ نفر پرسنل دارد، اظهار داشت: هزینه ساخت این مرکز دو میلیارد تومان و هزینه تجهیزات ۷۰۰میلیون تومان می باشد که از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی همدان تامین اعتیار شده است.

دیگر خبرها

  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند
  • هدیه وزارت بهداشت به بانوان زاهدانی؛ افتتاح اولین پایگاه اورژانس بانوان
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • گشایش کلینیک تخصصی درمانی محمد شهر کرج
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی
  • ۳ مرکز جامع سلامت خانواده در همدان کلنگ‌زنی و افتتاح شد