Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷۲ هزار و ۷۸۷ قطعه جوجه گوشتی به دلیل شیوع بیماری آنگارا در خراسان رضوی تلف شده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، بیماری آنگارا در طیور (سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت –HHS) یک بیماری ویروسی عفونی با تلفات ناگهانی و شدید در ماکیان است که با تجمع مایعات در زیر پرده پریکارد قلب بدون وجود دیلاتاسیون بطن راست و با حضور کانون‌های نکروتیک فراوان در کبد مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عامل بیماری آدنوویروس است؛ میزان ابتلا 10 تا30 درصد و تلفات روزانه 3 تا 5 درصد است ولی چنانچه با  بیماری‌های دیگر در گله همزمان شود تلفات تا 80 درصد هم می‌رسد برهمین اساس طبق شنیده‌ها در خراسان رضوی نیز شاهد شیوع بیماری آنگارا در بین طیور هستیم.

به همین منظور شهرام شرقی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت:از ابتدای سال 272 هزار و 787 قطعه جوجه گوشتی به دلیل شیوع ناشی از این بیماری در 43 واحد گوشتی سطح خراسان رضوی تلف شده اند.

وی افزود: شهرستان‌های داورزن، جغتای، سبزوار و نیشابور در خراسان رضوی درگیر بیماری آنگارا هستند و در حال حاضر از 43 واحد شناسایی شده در 7 واحد جوجه‌های گوشتی معدوم شده‌اند.

1.5 میلیون جوجه برای جلوگیری از معدوم‌سازی بین روستاییان گیلانی توزیع شدماجرای معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه در آذربایجان غربی چه بود؟شناسایی 43 کانون بیماری آنگارای طیور / 300 هزار قطعه طیور در خراسان رضوی معدوم شد

شرقی تصریح کرد: مرغداران لاشه‌ها و تلفات را باید زیر نظر دامپزشک و با روش‌های بهداشتی معدوم‌ کنند چرا که در معرض قرار دادن این لاشه‌ها سبب انتقال این بیماری به  دیگر واحدهای مجاور خواهد شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: از ورود پرندگان آزاد مانند گنجشک، کبوتر و کلاغ به واحدها باید جلوگیری کرد چرا که  این پرندگان نیز می‌توانند به عنوان ناقل این بیماری را به دیگر پرندگان منتقل کنند.

وی گفت: واحدهایی که در مجاورت واحدهای آلوده و کانونی قرار گرفته‌اند، باید تا 21 روز آینده بعد از وقوع بیماری در واحد همسایه از جوجه‌ریزی خودداری کنند تا احتمال وقوع بیماری کاهش پیدا کند.

شرقی با بیان این مطلب که تمام واحدهایی که می‌خواهند جوجه‌ریزی  انجام دهند، از مزارع مرغ مادری که علیه این بیماری واکسینه شده‌اند جوجه خریداری کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: کوتاهی در سیستم‌های نظارتی بهداشتی و قرنطینه در واحدهای مرغداری، تهیه نهاده و دان مرغ به صورت غیر بهداشتی، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم اجرای واکسیناسیون در گله‌ها، عدم اجرای شرایط قرنطینه در واحدها و عدم تامین جوجه‌های سالم و واکسیناسیون علیه این بیماری می‌تواند سبب شیوع گسترده این بیماری در سطح استان شود.  

انتهای پیام/282

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دامپزشکی خراسان رضوی خراسان رضوی بیماری آنگارا شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۳۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای مسدود خراسان رضوی

رییس پلیس راه خراسان رضوی گفت: هم اینک هیچ مسیر مسدودی در جاده‌های اصلی استان وجود ندارد و تمام راه ها باز و تردد در جریان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ حسین میش‌مست اظهار کرد: شامگاه جمعه مسیر جاده‌ای شهر «بار» در نیشابور به دلیل سیلاب مسدود شده بود که این مسیر با تلاش راهداران بازگشایی شد.

رئیس پلیس راه خراسان رضوی اضافه کرد: در مسیر سبزوار - شاهرود نیز دیشب گل و لای سطح جاده را گرفته بود و در این مسیر کندی حرکت وجود داشت که این جاده هم پاکسازی شد.

وی ادامه داد: دیروز ۶ فقره تصادف جرحی با هفت مصدوم و ۲۲ فقره تصادف خسارتی در جاده‌های استان رخ داده است.

میش‌مست افزود: اکنون ترافیک در مسیر مشهد- چناران پرحجم و در سایر جاده‌های استان عادی است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اراضی ملی در شهرستان طرقبه و شاندیز رفع تصرف شد
  • بازگشایی مسیر‌های جاده‌ای مسدود خراسان رضوی
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی
  • سیلابی شدن رودخانه روستای کبوترکوه گناباد + فیلم
  • فیلم/ اجتماع بزرگ صادقیون در خراسان رضوی
  • کشف و معدوم سازی ۹۸۷ کیلوگرم گوشت قرمز فاسد
  • بیماری مرموز؛ بلای جان نظامیان اسرائیلی
  • لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران
  • جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران لغزنده است
  • باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد