Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس گروه توانبخشی حرفه‌ای وآماده سازی مهارتی معلولان سازمان بهزیستی کشور از فعالیت ۱۶ مرکز پشتیبانی شغلی معلولین در کشور خبر داد و گفت: اشتغال معلولان یک نگاه جدیدی هست که به آن پرداخته شده چراکه پیش از این معلولان در یک محیط بسته و دور از جامعه بودند و معلولیت را یک محدودیت بزرگ می‌دانستند در حالیکه در این نگاه جدید به دنبال یک اشتغال سیستماتیک و اشتغال حمایت شده هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدرضا اسماعیلی روز دوشنبه، ۱۳ تیر ماه، در نشست تخصصی مراکز پشتیبانی شغلی (SE) کشور در تبریز اظهار کرد: بدنبال این هستیم که بتوانیم معلولان را به محیط‌های واقعی کار بکشانیم و یک شغل پایدار برای آنها تعریف شود.

وی ادامه داد: به طور قطع ایجاد یک شغل برای یک فرد معلول به مراتب سخت‌تر است تا اینکه شرایطی فراهم شود تا با کمک آن افراد دارای معلولیت راحتتر در جامعه حضور پیدا کنند.

وی افزود: SE یا اشتغال حمایت شده، روشی است بین‌المللی و موفق در ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت که باید در هر کشور، مطابق با فرهنگ و رسوم آن بومی‌سازی شود. 

اسماعیلی خاطرنشان کرد: پشتیبانی برای اشتغال، راه‌کاری است که از سوی افراد یا نهادهایی اعمال می‌شود و توسط آن، افراد با ناتوانی­‌های مختلف را برای تصاحب کار مناسب حمایت می­‌کنند که این حمایت باید به گونه­‌ای باشد که هم در کسب یک شغل مناسب و هم در حفظ آن در طول مدت زندگی فرد دارای معلولیت به صورت سیستماتیک اثر کمک‌کننده­‌ای داشته باشد.

وی یادآور شد: بر این اساس می­‌توان گفت که SE روشی است بسیار مؤثر برای اشتغالزایی پایدار و خوداشتغالی در افراد دارای معلولیت­‌های مختلف و دراین روش که در فاصله سال ‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ با این هدف که داشتن شغلی با حقوق مناسب در یک بازار کار عادی، حق همه‌ی افراد جامعه است، در کشور آمریکا پایه‌ریزی شد و فرد توان‌یاب که حمایت دریافت می­‌کند، نیازی به تمرکز ویژه برای کارآموزی و محل مخصوص انجام کار ندارد.  

وی اضافه کرد: باید به این نکته مهم توجه داشت، کسانی که از روش اشتغال حمایت شده استفاده می‌کنند، معتقدند هر انسانی بدون توجه به میزان معلولیت، حق اشتغال دارد و همچنین این وظیفه همیار شغلی است که آموزش لازم و مناسب را به فرد توان‌یاب داده و  او را در راستای کسب شغل و سپس حفظ آن یاری کند.

اسماعیلی، متذکر شد: با روش SE وقت و زمان فرد، فقط صرف آموزش محض نمی­‌شود چراکه آموزشی که منجر به کسب شغل و درآمد نشود، باعث کاهش انگیزه در فرد می­‌شود همچنین ­با استفاده از این روش می‌آموزیم به تمام افراد، باید به دید یک شهروند نگاه کرد و تمام حق و حقوق یک انسان و یک شهروند را برای عزیزان توان‌یاب نیز قائل شد. 

وی در خصوص مزایای استفاده از SE، گفت: کار در محیط­های عمومی، دید فردی، کسب حداقل دستمزد با توجه به قوانین وزارت کاری، ادامه پشتیبانی از فرد تا دو سال پس از استخدام، فراهم کردن امکان خوداشتغالی و فراهم کردن امکان کارورزی از مزایای SE است.

به گزارش ایسنا، اسماعیلی افزود: روش SE دارای هفت گام اصلی است که حضور و همراهی همیار شغلی در محل کار الزامی است و گام آخر در روش اشتغال حمایت شده، پشتیبانی از فرد، در محل کار و خارج از آن است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سازمان بهزیستی اشتغال حمایت شده دارای معلولیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۳۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار

ایسنا/سیستان و بلوچستان فرماندار ویژه شهرستان چابهار با اشاره به مشکلات تردد معلولان در سطح شهر اعلام کرد: برای تمامی دستگاههای اجرایی فرصت یک ماهه تعیین شده تا به وظایف خود عمل و مشکلات تردد این قشر را حل کنند.

جواد سپاهی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار نفر معلول در سطح شهرستان وجود دارد و کمتر از پنج درصد محیط ادارات برای تردد معلولان مفید هستند، گفت: تمامی ادارات و سازمان‌های سطح شهرستان موظف هستند تا یک ماهه آینده برای متناسب سازی محیط ویژه برای خدمات دهی مطلوب به معلولین وجانبازان در سطح ادارات اقدام کنند.

فرماندار چابهار اظهار کرد: امیدوارم با تعیین فرصت یک ماهه جهت متناسب سازی محیط در سطح شهرستان برای خدمات دهی مطلوب به معلولین و جانبازان شهرستان چابهار شاهد حل مشکلات بعد از گذشت سالها انتظار باشیم.

وی ادامه داد: ادارات آموزش پرورش، فرهنگ و ارشاد، فنی وحرفه ای، بهزیستی می‌توانند با برگزاری کلاسهای آموزشی و برگزاری همایش‌ها و دستاوردهای خود در فعال کردن و کشف استعدادهای معلولین قدم مثبتی بردارند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار گفت: کارشناسان اداره بهزیستی جهت بررسی مکان‌ها سطح شهر با بازدیدهای مکرر می‌توانند در استانداردسازی محیط براساس نیاز هر منطقه اقدام کنند.

سپاهی ضمن تشکر از شهرداری چابهار در اجرای پیاده‌روسازی و جدول گذاری ها برای آسایش معلولین گفت: با توجه به این اقدامات موثر امیدواریم روند متناسب سازی طبق نظارت ادارات مرتبط انجام، تا معلولین با سهولت بیشتر رفت وآمد کنند.

وی ادامه داد: محل پارک خودروهای معلولین مشخص شده و نظارت مکرر ارگان های مرتبط مورد انتظار است.

وی مشاوره گرفتن از ایده‌های معلولین و فعالان در این حوزه و نخبگان را مورد تاکید قرار داد.

فرماندار چابهار تصریح کرد: متناسب سازی محل‌های تفریح از جمله ساحل و پارک‌ها در محل ها مشخص شده و باید برای معلولین برنامه ریزی و اجرایی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عزم جدی برای فعال شدن واحدهای تعطیل/لزوم تامین امنیت شغلی کارگران
  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار
  • تعطیلی دو روزه، بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد/ثبت ۲۸ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی
  • اجتماع خانوادگی و مردمی در مرکز گلستان در حمایت از اجرای طرح ملی «نور» + فیلم
  • پیشنهاد ۵ ساله شدن سقف قراردادهای موقت به دولت رفت
  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد