Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-04@12:57:48 GMT

بانک‌ها، بازوی کمک به اقتصاد کشور

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۳۵۱۶

بانک‌ها، بازوی کمک به اقتصاد کشور

یک کارشناس اقتصادی بیان کرد: در همه جای دنیا بانک‌ها بازوی کمک به اقتصاد کشور هستند، اما در کشور ما این موضوع به خوبی رعایت نمی‌شود. صندوق‌های قرض الحسنه و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری زیادی در حال فعالیت‌های اقتصادی در زمینه اعطای وام هستند. حتما شهروندان زیادی هم هستند که بی صبرانه منتظر گرفتن وام ازاین بانک به آن بانک می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



صرف از نظر از وام‌های مبلغ بالا که معمولا برای پروژه‌های عمرانی و سایر امور کلان هزینه می‌شود، وام‌هایی هم هستند که مختص مصارف شهروندان معمولی و به اصطلاح زیر ۱۰۰ میلیون می‌باشند. در این میان اگر از وام‌های کلان و کم‌بهره با مهلت بازپرداخت ۴۰‌ساله و حتی بیشتر صحبت شود شاید در ابتدا شبیه به یک شوخی باشد، اما باید بدانیم این مسئله واقعی است البته نه برای من و شما!

پرداخت وام‌های ارزان قیمت با مهلت بازپرداخت طولانی داستان تازه‌ای نیست و مانند یک پروژه‌ی ۱۰۰ ساله می‌ماند که مدام میان بانک‌ها و برخی افراد خاص رد و بدل می‌شود. زمانه که پای جزئیات وام‌های ابربدهکاران بانکی به میان می‌آید آن موقع می‌بینیم که موضوع دریافت تسهیلات ارزان و اغلب بدون بازپرداخت هنوز هم عجیب و جالب توجه است.

انتشار لیست ابربدهکاران بانکی از آن دست مسائلی بود که برای ایجاد شفافیت بانک‌ها بار‌ها به آن تاکید شده است؛ بنابراین در این راستا بانک مرکزی فهرست بدهکاران کلان تسهیلات جاری و غیرجاری را به‌روز کرد.   بانک مرکزی در اجرای تکلیف مقرر در جزء نخست از بند «د» ذیل تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور -مصوبه به شماره ۷۱۵/۱۱۴۵۰۴ مورخ ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی- مبنی بر لزوم انتشار اطلاعات و جزییات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و همچنین تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، پرداختی توسط هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از تعیین مصادیق آن در شورای پول و اعتبار در پایان هر فصل، آمار تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط پرداختی توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را منتشر کرد.   بیشتر بخوانید: بازار مسکن به کدام سمت و سو می‌رود؟   در همین رابطه علی سعدوندی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز ابراز کرد: بانک مرکزی لیست ابر بدهکاران بانکی را منتشر کرد که از این طریق بتواند نقدینگی از دست رفته خود را جبران کند.

وی افزود: اینکه بانک‌ها تا این رقم توانستند تسهیلات پرداخت کنند امری مثبت است، اما باید دید که این مبالغ تا چه حدی در اقتصاد کشور استفاده شده است در کنار این موضوع باید کسانی که این تسهیلات را دریافت کرده اند، نعوقات خود را به بانک‌ها بازگردانند.   این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: این نکته بسیار حائز اهمیت است که کسی در کشور ما نمی‌تواند وامبیش از ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کند و کسانی که از این نوع تسهیلات بهره مند می‌شوند مردم عادی نیستند.   سعدوندی مطرح کرد: در همه دنیا نظام بانکی کشور بازوی کمک به اقتصاد کشور محسوب می‌شود و مردم می‌توانند برای راه اندازی کسب و کار خود از تسهیلات استفاده کنند. در کشور ما وام‌های بانکی در اختیار پولداران قرار می‌گیرد و به قشر ضعیف جامعه هیچ تسهیلاتی تعلق نمی‌گیرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی سیستم بانکی عملکرد سیستم بانکی در سال 1400 عملکرد سیستم بانکی در سال 1401 اقتصاد ایران نرخ تورم تسهیلات و تعهدات اقتصاد کشور بانک مرکزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت‌های مردمی چشم انتظار تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی هستند

یکی از مهم ترین اقداماتی که نقش بسیار موثری در بهبود و تسریع در روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن به ویژه در بخش نوسازی بافت های فرسوده دارد پرداخت تسهیلات ساخت است که طبق آمارها متاسفانه همکاری بانک ها در این بخش چندان مناسب نبوده و همچنان روند کند پرداخت تسهیلات باعث شده مشارکت های مردمی در این بخش کمرنگ شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، بررسی های نشان می دهد که تنها یک بانک همچنان رکوددار پرداخت تسهیلات است و از سوی  دیگر عدم همکاری بانک ها باعث می شود که ظرفیت های مردمی و مشارکت آنها در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن کمرنگ شود.

در همین راستا آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به باشگاه خبرنگاران گفت: نوسازی بافت های فرسوده یکی از مهم ترین بخش ها در حوزه استفاده از ظرفیت های مردمی است. اگر همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات نوسازی از جمله ۵۵۰ میلیون تومانی بیشتر شود ما شاهد تسریع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن خواهیم بود.

او اظهار کرد: بازار مسکن نیازمند همکاری و مشارکت های مردمی است و یکی از عوامل اصلی در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن و نوسازی بافت های فرسوده تزریق منابع مالی است که در این بین باید همکاری بانک ها بیشتر شود.

وی تاکید کرد: باید در این بخش همکاری تمامی  دستگاه ها به ویژه  بانک ها در  پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بیشتر شود تا شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن و تسریع در روند ساخت مسکن در کشور باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • بانک ها هیچ دلیل و علاقه ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!
  • تسهیلات تکلیفی ۲۰۰ همتی بانک‌ها در ۱۴۰۳ ثابت ماند
  • مشارکت‌های مردمی چشم انتظار تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی هستند
  • شورای اسلامی بازوی مشورتی برای مدیران کشور
  • تأکید معاون استانداری لرستان بر تسریع در پرداخت تسهیلات اشتغال
  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!
  • جذب ۱۰۰۰ میلیارد از تسهیلات تبصره ۱۸ در لرستان
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟