Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم با اشاره به اینکه باید از مزیت انرژی خورشیدی در کشور استفاده کنیم، گفت: در تابستان با مشکل ناترازی تولید و مصرف برق روبرو می شویم که علاوه بر افزایش تولید برق باید مدیریت مصرف هم داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، سید محمد ارجمندزاده در میزگرد با موضوع بحران کمبود آب و برق و راه حل های پیشرو که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد با اشاره به اینکه هر ساله در تابستان در خصوص برق مسائلی وجود دارد، اظهار داشت: در تابستان سال گذشته در قم پیک مصرف برق 837مگاوات بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: متوسط مصرف برق شهروندان قمی در روز حدود 500مگاوات است. یعنی فاصله بین پیک مصرف و متوسط مصرف 300مگاوات است. این افزایش مصرف در فصل تابستان به دلیل افزایش استفاده از وسایل سرمایشی رخ می دهند.
در تابستان مشکل ناترازی تولید و مصرف برق را داریم
 معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم با اشاره به اینکه ما حدود هزار تا 1500ساعت از سال را مشکل داریم که این در ناترازی مصرف و تولید است ، گفت: سنوات گذشته هر ساله وزارت نیرو با توجه به پیش بینی نیاز مصرفی که انجام می گرفت نیروگاه های جدید را وارد مدار می کرد .
وی اضافه کرد: بعضا 4الی 5هزار مگاوات در سال نیاز جدیدی است که به واسطه مشترکین جدید و یا افزایش و یا اصلاح الگوی مصرف مشترکین موجود اتفاق می افتد. این مسئله طی چند سال گذشته رخ نداده که یکی از دلایل می تواند نبود انرژی برای ایجاد و تولید در نیروگاه حرارتی باشد.
ارجمندزاده با اشاره به اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت در این حوزه، گفت: از شهریور ماه سال گذشته 100اقدام عملی را وزارت نیرو طراحی و به مرحله اجرا در آورد که در بخش تولید حدود 6هزار مگاوات تولید را داشته باشیم.
وی خاطرنشان شد: از سوی دیگر در بخش مصرف هم برنامه ریزی انجام شد تا هماهنگی و همکاری های مدیریت مصرف بخش های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، تجاری و اداری و در نهایت خانگی بتوانند برنامه ریزی کنند.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم ابراز داشت: در حال حاضر با این روند پیش می رویم که بخش های مختلف مطابق با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است بتوانیم مدیریت مصرف را داشته باشیم تا دچار خاموشی هایی که سنوات گذشته تجربه کرده ایم نشویم. این برنامه ها از 15خرداد ماه آغاز شده و امروز که در تیرماه قرار داریم خاموشی نداشته ایم که عملا این میطلبد در ادامه راه با همراهی و همکاری مردم از این ناترازی عبور کنیم.
وی در ادامه با اشاره به این که بین 5800 تا 10هزار مگاوات پیش بینی ناترازی داریم، گفت: برنامه ریزی که انجام شده است به این صورت است که امسال هماهنگی خوبی با وزارت صمت و شرکت شهرک های صنعتی انجام شد به واسطه اینکه وقتی محدودیت هایی در بخش برق ایجاد می شد طبیعتا محدودیت هایی در قیمت و بازار ایجاد می شد که این مسئله در سال های قبل در سیمان تجربه شد.
برنامه ریزی محدودیت مصرف بدون ایجاد محدودیت در بازار و قیمت ها
ارجمندزاده ادامه داد: امسال با هماهنگی وزارت صمت دسته بندی ها و گروه بندی هایی انجام شد تا در مناطقی که کارخانجات سیمان و فولاد حضور دارند بخشی در این هفته و بخشی در هفته آینده محدودیت ایجاد شود تا محدودیت و ناترازی در بازار رخ ندهد.
وی اضافه کرد: در بخش شهرک های صنعتی و صنایع خارج از شهرک به این صورت برنامه ریزی شد تا یک روز در هفته همکاری می کنند که آن روز جز تعطیلات آن ها حساب می شود که می توانند آن روز را در روز دیگر مانند جمعه جبران کنند.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم  تصریح کرد: در بخش کشاورزی با هماهنگی که وزارت جهاد کشاورزی انجام شد تا در ساعتی که آب یاری نمی کنیم از ساعت 12تا 17 کشاورزان همکاری می کنند و الکترو موتورهای چاه های آب کشاورزی خاموش می کنند تا بتوانیم از این صرفه جویی برای عبور از آن ساعت پیک استفاده کنیم.



کاهش 30درصد مصرف در ادارات در ساعات اداری
وی افزود: در بخش اداری هم  مکلف شده ایم در ساعات اداری 30درصد کاهش و بعد از ساعات اداری60درصد کاهش را داشته باشند که این مسئله می طلبد بعد از ساعات اداری تمام وسایل سرمایشی و تمام روشنایی ها از مدار خارج شود.
ارجمندزاده با اشاره به آمار مشترکین استان قم، گفت: در قم حدود 80درصد مشترکین را مشترکین خانگی تشکیل می دهند که 36درصد مصرف را به خود اختصاص داده اند همچنین یک درصد مشترکین کشاورزی هستند با 12.5درصد مصرف؛ 1.2مشترکین صنعت با 28.5درصد مصرف؛ 4درصد مشترکین عمومی اداری با 9.5درصد مصرف؛ 1.3درصد مشترکین تجاری با 9.6درصد مصرف و 1.6درصد از مصرف هم برای معابر می باشد.
افزاش 800کیلوات ساعت مصرف هر مشترک در 10سال گذشته
وی تاکید کرد:  در حوزه برق رشد سرانه مصرفی هم مشاهده می شود که در سرانه مصرف در حوزه خانگی از 2263کیلووات ساعت در سال 1400به 3013کیلوات ساعت رسیده است. در 10سال گذشته حدود 800کیلووات ساعت هر مشترک  افزایش مصرف داشته است.
رشد 7درصد مصرف برق در ایام کرونا
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم با اشاره به اینکه در ایام کرونا با وجود تعطیلی صنعت و مدارس و ... رشد 7درصد مصرف برق ثبت شده است، گفت: اگر با این روند افزایش مصرف را دشته باشیم برای آیندگان چیزی باقی نخواهد ماند.
وی ادامه داد: امروز 80هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم که عدد خوبی است. دوازدهمین دارنده ظرفیت نیروگاهی در دنیا هستیم اما در تابسان دچار خاموشی و مشکل می شویم. اما در زمستان نیمی از ظرفیت تولید خودمان را خاموش می کنیم.
ارجمندزاده ادامه داد: در زمینه تولید برق باید افزایش داشته باشیم اما از سوی دیگر در مصرف هم باید مدیریت کنیم.
استفاده از انرژی خورشیدی در کشور مغفول مانده است
وی با اشاره به اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در کشور مغفول مانده است، اظهار داشت: ما مزیت بسیار خوبی در حوزه انرژی تجدید پذیر به ویژه در قم در حوزه انرژی خورشیدی داریم که تقریبا این موضوع در کشور مغفول مانده است. البته از سال گذشته اقداماتی آغاز شده و برنامه ریزی هایی صورت گرفته است تا بتوانیم از این ظرفیت خدادادی که ناتمام است استفاده کنیم.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم با اشاره به اینکه کشورهای دیگر از انرژی خورشیدی و بادی به خوبی استفاده می کنند ،گفت: در بخش های مختلف ظرفیت های بسیار ساده ای برای کاهش مصرف و بهینه کردن مصرف داریم به عنوان مثال  در حوزه خانگی اگر سیاست های نظام مهندسی ساختمان اجرا شود طبیعتا ساختمان هایی با مصرف انرژی بسیار پایین خواهیم داشت.


انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: کشور مغفول مانده انرژی خورشیدی در کشور انرژی خورشیدی ساعات اداری برنامه ریزی داشته باشیم سال گذشته مصرف برق انجام شد مصرف هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۴۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، میترا امین لو، مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در یک مصاحبه رادیویی اظهار كرد: مالكیت فكری در دنیا از دو قرن پیش بر اساس مسئله اقتصاد شكل گرفته و بنابراین ارزش اقتصادی دارد.

مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: تحولات جدی كه در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد شده توجه فناوران و دانشگاهیان را به این موضوع جلب كرده اما گاهی در برخی حوزه‌ها توجه به این بخش بیش از حد شده و جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است.

این مقام مسئول خاطرنشان كرد: مالكیت فكری در سال‌های اخیر فقط به سمت اختراعات حركت كرده و در اختراعات هم فقط به موضوع ثبت توجه شده است.

امین لو با اشاره به اینكه قانون مالكیت صنعتی هنوز بعد از ۱۶ سال در مجلس به تصویب نرسیده است افزود: با الحاق قانون جامع کپی‌رایت به قانون مالكیت صنعتی، روند كار به‌شدت كند شد و متأسفانه قانون کپی‌رایت نیز به‌طور كامل متوقف شد.

وی در این باره افزود:  ما در حال حاضر در یك سری حوزه‌ها از جمله انیمیشن و فیلم و نشر ادبی مزیت‌های رقابتی جدی پیدا كردیم و این در حالی است كه نه تنها قانون ملی پاسخگو نیست بلكه هیچ به روزرسانی هم صورت نگرفته است.

مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: بحث مالكیت فكری، قوانین سرزمینی دارد یعنی همه كشورها قانون ملی خودشان را دارند اما یك سری كنوانسیون‌ها هم شكل گرفته تا همگرایی را زیاد كنند و به همین دلیل برخی كشورها به كنوانسیون‌های بین‌المللی پیوستند.

امین لو با بیان اینكه تقریباً همه كشورهای دنیا به كنوانسیون برن پیوستند افزود: در حال حاضر فقط ایران و چند كشور معدود به این كنوانسیون نپیوستند و این در شرایطی است كه بستر فضای مجازی هم ایجاد شده و آثار به‌صورت برخط در فضای مجازی وجود دارد و فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و بلاكچین نیز قوانین حقوق کپی‌رایت و مالكیت صنعتی را تغییر داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است
  • نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید