Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حمید رمضانی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: ۸۸ نفر شامل ۲۹ نفر دامپزشک، بیش از ۵۰ بازرس بهداشتی گوشت و ۱۳ نفر ناظر شرعی بر نحوه ذبح دام استان در روز عید قربان نظارت می کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ذبح دام خراسان شمالی در مناطق سنی نشین و شهرستان مرزی راز و جرگلان انجام می شود، افزود: خدمات دامپزشکی در روز عید قربان در تمام مناطق رایگان است و این گروه ها از ساعت اولیه صبح روز عید قربان برای خدمات رسانی آماده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمضانی در بخش دیگر سخنان خود با ابراز نگرانی از کشتار دام در معابر عمومی افزود: کشتار دام در معابر عمومی و در هر مکان غیر از کشتارگاه ممنوع است اگرچه در روز عید قربان با توجه به فرهنگ و سنت مردم، برخی کشتار دام را در منزل انجام می دهند، ولی توصیه می شود که کشتار دام به کشتارگاه ها سوق داده و از کشتار دام در معابر خوداری شود.

وی ادامه داد: مردم در صورتی که دام را در منزل ذبح  می‌کنند به طور حتم از نظارت های رایگان کارشناسان و دامپزشکان استفاده کنند تا از بروز بیماری ها جلوگیری شود. 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تدابیر لازم در این زمینه اندیشه شده است تا شهرداری ها نسبت به جمع آوری به موقع زباله و ضایعات کشتار دام اقدام کنند و شست و شوی معابر از خونابه ها هم برای جلوگیری از انتقال بیماری ها انجام شود. 

وی گفت: کشتار غیرمجاز خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را در پی دارد از این رو به مردم هشدار می دهیم که از کشتار غیرمجاز دام خودداری کنند و توصیه می شود تا برای جلوگیری از انتشار بیماری تب کریمه کنگو، دام را ۲ هفته پیش از ذبح و کشتار سمپاشی کنند. 

رمضانی با انتقاد از اینکه خدمات کشتار در کشتارگاه ها در روز عید قربان به صورت رایگان انجام نمی شود، گفت: خدمات بازرسی و نظارت بهداشتی و دامپزشکی در کشتارگاه ها رایگان است اما کشتارگاه ها برای ذبح دام بها دریافت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اداره کل استان در روز عید قربان سال گذشته بر ۲ هزار و ۳۹۰ لاشه بازرسی و نظارت کرد و این نظارت ها منجر به معدوم سازی ۸۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی شد.  

هشدار نسبت به بروز تب کریمه کنگو

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی هم در این نشست با هشدار نسبت به احتمال بروز بیماری مشترک و خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در استان گفت: از مردم انتظار می رود که انجام اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیرند،خوشبختانه در استان موردی از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است.

حسن قاسمی فرد اظهار داشت: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیاز است رعایت نکات بهداشتی به ویژه در افرادی که با لاشه (گوشت) ارتباط دارند، جدی گرفته شود.

وی اظهار داشت: مردم از کشتار غیرمجاز دام و تماس با دام مشکوک و یا آلوده به کنه اجتناب کنند، همچنین گوشت استحصال شده باید دست کم ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی شامل دل، قلوه، جگر، کله و پاچه ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در بهار امسال سمپاشی ۲۲ هزار و ۸۳۰ راس دام و ۱۰۵ هزار و ۱۰۰ مترمربع جایگاه نگهداری دام علیه بیماری تب کریمه کنگو انجام شد. 

به گزارش ایرنا، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو (CCHF) یکی از بیماری های مشترک بین حیوان و انسان است که در کشور ما نیز دیده می شود.

آلودگی با ویروس عامل این بیماری در دام ها عوارض بالینی مهمی ایجاد نمی کند، اما  در انسان به شکل یک بیماری شدید با مرگ و میر بالا بروز می کند. 

کشتار غیرمجاز دام در منازل و معابر عمومی، مصرف گوشت و فرآورده های دامی تولید و عرضه شده خارج از زنجیره نظارتی دامپزشکی و رعایت نکردن تدابیر پیشگیرانه هنگام تماس با دام ها و اماکن نگهداری دام می تواند بیماری را به انسان منتقل کند.

خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است و قطب دامداری و دامپروری محسوب می شود. در این استان بیش از ۲.۵ میلیون واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

برچسب‌ها بجنورد عید سعید قربان سازمان دامپزشکی کشور خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد عید سعید قربان سازمان دامپزشکی کشور بجنورد عید سعید قربان سازمان دامپزشکی کشور خراسان شمالی بیماری تب کریمه کنگو روز عید قربان کشتار غیرمجاز خراسان شمالی کشتارگاه ها کشتار دام بیماری ها ذبح دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۴۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد

ابوالفضل حمزه لوییان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سال گذشته واکسیناسیون ۱۸۵ هزار نوبت سر دام در اراک انجام شد، گفت: همچنین یک میلیون و ۹۷۳ هزار نوبت سر دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مشترک و دامی ایمن سازی شد.

رئیس اداره دامپزشکی اراک اظهار کرد: ۴۹۵ هزار و ۵۰۳ رأس از این مقدار دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بروسلوز و شاربن ایمن سازی، همچنین ۶۸۳۱ قلاده سگ گله، نگهبان و خانگی علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی در راستای مبارزه با بیماری سل از ۱۲ هزار و ۳۱۷ رأس گاو تست گرفته شده و تعداد ۹ هزار و ۳۰۴ نمونه خون برای تشخیص بروسلوز اخذ و مورد آزمایش غربالگری قرار گرفته است.

حمزه لوییان بیان کرد: در راستای کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی و پیشگیری از انتشار بیماری نیوکاسل، سال گذشته طرح واکسیناسیون رایگان با حدود ۳۶۰ هزار دز واکسن در سه مرحله برای طیور بومی از طریق واکسن خوراکی رایگان نیوکاسل در سطح روستاهای شهرستان اجرا شد.

وی در خصوص عملکرد واحد نظارت بر فرآورده‌های خام دامی این اداره در سال گذشته نیز گفت: ۴۱ هزار و ۶۹۲ مورد بازدید و بازرسی بهداشتی از مراکز تولید، نگهداری، بسته بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده که در این راستا ۳۱ هزار و ۴۳۸ کیلوگرم فرآورده غیرقابل مصرف و غیر بهداشتی کشف و ضبط و ۵۱ مورد تخلف بهداشتی به مراجع قضائی ارجاع شد.

وی عنوان کرد: در این مدت نظارت‌های بهداشتی بر کشتار و استحصال ۱۰۵ هزار و ۸۱۰ رأس دام سبک و سنگین و ۳۷۸ هزار و ۶۷۰ قطعه مرغ گوشتی توسط کارشناسان مستقر در کشتارگاه دام و طیور این شهرستان انجام گرفته است.

رئیس اداره دامپزشکی اراک ادامه داد: در این بازه زمانی در واحد دارو و درمان ،۱۹۷ مورد نظارت بر مراکز درمانی، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، خودروهای حمل دارو، واکسن و شرکت‌های دارویی دامپزشکی انجام شده است.

حمزه لوییان گفت: صدور مجوز بهداشتی جوجه ریزی برای ۳ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۸۴۰ قطعه جوجه یک روزه در مزارع طیور گوشتی و ۶۳۵ هزار و ۱۱۷ قطعه جوجه یک روزه تخمگذار (پولت) در مزارع پرورش پولت و ۸۵۳ هزار ۵۹۵ قطعه پولت ورودی به مزارع مرغ تخم گذار از دیگر اقدامات انجام شده توسط دامپزشکی شهرستان اراک است.

وی صدور مجوز ۷ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۱۳ عدد تخم چشم زده ماهی قزل آلا، انجام ۸۵ مورد بازدید بهداشتی و مراقبت فعال مزارع پرورش ماهی، انجام ۹۶۰ قطعه نمونه بردای ماهی زنده و هم چنین ۲۰۰ مورد نمونه برداری از زنبورستان های شهرستان اراک را از فعالیت‌های واحد طیور، آبزیان و زنبور عسل این اداره عنوان کرد.

کد خبر 6090705

دیگر خبرها

  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی