Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@06:44:52 GMT

نقش جامعه ساز زن باید احیا شود

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۴۴۵۹

نقش جامعه ساز زن باید احیا شود

‌به گزارش خبرنگار مهر، دوره تربیت مبلغ شبکه ساز در حوزه نوجوانان، با حضور بیش از ۱۵۰ تن از بانوان طلبه در محل حوزه علمیه راه زینب (س) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، فاطمه اسفندیاری، معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران، کلید واژه این دوره را هویت بخشی به خود و دیگران عنوان کرد و گفت: اگر هویت انسانی خود را بیابیم و کمک کنیم مخاطبان ما هویت خود را پیدا کنند، راه را درست رفته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: دنیای نوجوانی با تمام شیطنت‌ها و بحث‌های شخصیتی در این دوران، زیبا و جذاب است و به همان میزان که جای رشد دارند، لغزشها نیز روی آنها اثر می‌گذارد. مشکل نوجوانان امروز این است که گوش شنوا ندارند، سعی کنید در کنار نوجوانان و گوش شنوای آنها باشید و فضای نوجوانان مخصوصاً دختر ان نوجوان امروز را درک کنید و اگر این دوره تربیت مربی نوجوان در استان تهران با موفقیت برگزار شود، در کل کشور اجرا خواهد شد تا مسیر فعالیت مبلغان مشخص باشد.

در ادامه حجت الاسلام سید امین موسوی مسئول بینشکده تعالی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ما هنوز جایگاه و هدف انقلاب از نوع نگاه به زن را نتوانسته‌ایم در جامعه تبیین کنیم و نگاه شرقی و غربی به عنوان الگوی در کشور ما غلبه دارد، گفت: رویکرد اسلام به زن در کسب فضائل اجتماعی است، اما ادبیات غرب و شرق متمایل به این رویکرد هستند که زن به عوارضش شناخته می‌شود و زن را با نگاهی دیگر در حوزه اجتماعی و فرهنگی تعریف می‌کنند و به ذات انسانی زن توجهی ندارند. در غرب با همین رویکرد از نگاه فرد گرایانه تا رئالیسم غربی، زن به عنوان کالا تلقی می‌شود و به کالای مصرفی تبدیل شده و به همین تناسب در شرق که نگاه به زن به نوعی تبعیت از مرد بود، به جایی رسید که زن تبدیل به کارگر خانه شد.

وی اظهار کرد: نگاه اسلام با این دو نگاه کاملاً متفاوت است دین اسلام پایه حرکت‌های اجتماعی را به زن سپرده است، کما اینکه امامین انقلاب اسلامی مراحل انقلاب را منوط به حرکت‌های اجتماعی زنان کردند. در زمان پیامبر (ص) نیز زنان نقش اجتماعی زیادی داشتند.

وی افزود: انقلاب اسلامی فضایی را ایجاد کرد که زن با شخصیتی که دارد بتواند در موضوعات مختلف اجتماعی اثرگذار باشد، به گونه‌ای که امامین انقلاب اسلامی شکل گیری انقلاب را به حرکت‌های بانوان در قم و مشهد منوط می‌دانند.

ضرورت احیای نقش زن

مسئول بینشکده تعالی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: باید بدانیم کدام نقش زن را باید احیا کنیم که این نقش بتواند جامعه ساز و دولت ساز باشد؟

وی گفت: برای احیای نقش زن در جامعه باید بدانیم زن چه نقشی در جامعه باید ایفا کند که هم بتواند جامعه را اداره کند و هم نرم افزار اداره دولت جدید را ایجاد کند؟

مصداق دولت اسلامی شخص نیست بلکه نرم‌افزار است

وی با بیان اینکه مصداق دولت اسلامی شخص نیست بلکه نرم‌افزار است و انسان به عنوان حوزه سخت‌افزاری معرفی می‌شود، اظهار کرد: تولید فکر و ایجاد کادر آینده دولت انقلاب اسلامی از انتظارات مقام معظم رهبری است. ایشان جریان نوجوان را جز جریان پیشتاز می‌دانند لذا این عرصه به شدت حساس است.

مسئول بینشکده تعالی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: نرم افزار انقلاب اسلامی ادبیات امام خمینی رحمة الله است که باید بخوانید، به آن عمل کنید و تجربه به دست آورید. نگاه تمدنی در ذهن کسی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه ادبیات امام (ره) خوب فهم شود. دولت انقلابی دولتی است که عموم مردم در آن مسئول باشند. مبلغی که نتواند مردم را مبلغ دین کند تبلیغ نکرده است. اگر با این ادبیات نسل آینده را تربیت کنیم نسلی متفاوت خواهیم داشت.

در ادامه حسین عرب اسدی، مسئول اندیشکده سدا در رابطه با مکانیزم تربیتی نوجوانان گفت: اگر می‌خواهیم کار تربیتی انجام دهیم باید اجازه دهیم نوجوان حرف بزند، این رفتار جزو مبادی تربیتی است و به نظر می‌رسد در قول و حرف زدن حکمت‌هایی نهفته است.

وی به بعد دیگر خصوصیت نوجوان اشاره کرد و افزود: نوجوان معمولاً معذرت خواهی نمی‌کند؛ یعنی قول را نمی‌گوید اما فعل را انجام می‌دهد، چون غرورش اجازه نمی‌دهد، در حالی که به ما این گونه تلقین کرده‌اند که فعل سخت‌تر از قول است.

عرب اسدی عنوان کرد: این قول در زندگی زناشویی، رابطه معلم و شاگردی و دوستانه هم مطرح است، به عنوان مثال معلم به توانمندی شاگرد اذعان نمی‌کند و بالعکس شاگرد به نیازش به معلم اذعان نمی‌کند، بعد اعتراض می‌کنیم که چرا درصد یادگیری پایین است، چون درواقع همه طلبکار هستند اما طالب نیستند.

از دیگر برنامه‌های این دوره، ارزیابی مخاطبان با ابزار بازی تئاتر و پرسش نامه بود که در بازی تئاتر، افراد در قالب گروه‌های ۱۰ نفره در فرصت ۳۰ دقیقه‌ای سناریویی را برای بازی تئاتر تدوین کرده و نقش‌های هر فرد را مشخص کردند و در ۱۵ دقیقه به اجرای تئاتر پرداختند و فرم‌های ارزیابی توسط ارزیابان تکمیل شد.

کد خبر 5530457 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری تهران قران انقلاب اسلامی ایران دوران دفاع مقدس مقام معظم رهبری دولت اسلامی مشهد انقلاب قم قرآن کریم قرآن آیت الله خامنه ای نجف اشرف دوران دفاع مقدس سازمان تبلیغات اسلامی زنان فعالیت های قرآنی قرآن کریم قرآن انقلاب اسلامی ایران انقلاب سازمان تبلیغات اسلامی شورای عالی قرآن ماه ذی الحجة نشست علمی جامعه المصطفی العالمیه حج تمتع عاشورا کربلا ازدواج انقلاب اسلامی نرم افزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۴۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ به پیروزی رسید و در رفراندوم سال ۱۳۵۷ نظام جمهوری اسلامی ایران مستقر شد.اولین دستور کار شورای انقلاب و نیروهای انقلابی تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی توسط مجلس خبرگان قانون اساسی بود. کسانی که آن روزها مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی را دنبال می‌کردند نام یکی از نمایندگان با توجه به مسائل نویی که در سخنانش ارائه می‌داد، مورد توجه چهره‌های علمی و اندیشه‌ای قرار گرفته بود؛ سید منیرالدین حسینی.

هدف اصلی انقلاب اسلامی در مبارزات ضداستبدادی یا ضداستعماری خلاصه نمی‌شد؛ بلکه شروع یک تحوّل فراگیر برای اداره بهتر جهان ذیل جریان توحیدی نبی مکرم اسلام (ص) بود. اگر انقلاب اسلامی یک حرکت ملی، یا ضد استعماری بود، در مرزهای خود محدود می‌ماند؛ حال آنکه با گذشت قریب به چهار دهه، توانسته است مرزهای خود را در نوردد و آغازی باشد برای حرکت به سمت حاکمیت اسلام بر تمامی ابعاد حیات فردی و اجتماعی بشر در دوران ظهور حضرت بقیه الله (عج) و شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی

تعلق عمیق استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی به آرمان‌های حضرت امام خمینی و عدم مسامحه و اهمال در جهاد فرهنگی، باعث شده بود تا آن استاد فقید در این دستاورد بزرگ (تولید منطق موضوع‌شناسی) که ظرفیتی بالاتر از تلاش‌های امروزین جامعه علمی کشور برای تحقق اسلام در رفتار نظام دارد متوقف نشود زیرا با تولید منطق انطباق، مسأله‌ای اساسی‌تری به نام «هماهنگی منطق‌ها» (یا فلسفه منطق‌ها) در مقابل او قرار گرفته بود.

به عبارت دیگر استاد حسینی الهاشمی در مرحله دوم از فعالیت‌های علمی خود، نسبتِ بین «منطق انطباق» (ابزار جلوگیری از خطا در انطباق احکام کلی بر موضوعات برخاسته از تمدن مدرن) و دو منطق موجود در عرصه معارف حوزوی را موضوع دقت‌های بنیادین خود قرار داد: «منطق صوری» که ابزار جلوگیری از خطا در تفکر بود و بکارگیری آن، اعتقادات حقه را نتیجه می‌داد و «منطق فهم از خطابات» که در علم اصول فقه تبلور یافته بود و به عنوان ابزار جلوگیری از خطا و انحراف در فهم بیانات شارع مقدس، استنباط قاعده‌مندِ احکام عملی را میسر می‌ساخت. واضح بود که هر یک از این منطق‌ها بر اساس ضرورت‌های عینیِ متفاوت از یکدیگر تولید شده بودند؛ ابتدا برای مقابله با حمله ملحدین به اعتقادات مسلمین، منطق صوری و فلسفه توسط اندیشمندان مسلمان بکار گرفته شد و در ادامه، علم اصول برای مقابله با قیاس، استحسان و استصلاح و فهم صحیح از بیانات شارع در عصر غیبت تدوین گردید و منطق انطباق نیز برای پیاده‌سازی احکام کلی رساله‌های عملیه در نظام جمهوری اسلامی تولید شده بود.

اما این ضرورت‌های عینی نمی‌توانست یک هماهنگی علمی و انسجام تئوریک به این سه منطق ببخشد و آنها را براساس یک مبنای نظری به وحدت برساند و چنین خلأ قطعاً موجب ناهماهنگی در رفتار و عمل نظام اسلامی می‌شد. از این‌رو، استاد سید منیرالدین حسینی در ابداعی بی‌نظیر به بحث از «فلسفه‌ی منطق» پرداخت و با طی یک سیر پژوهشی طولانی و پیچیده، به نقد و نقضِ «اصالت وجود» و «اصالت ماهیت» (در فرهنگ انتزاعی)، «اصالت ربط» (در فلسفه هگل) و «اصالت تعلق» (در فلسفه حاکم بر علوم کاربردی) همت گماشت و ضعف هر یک از این مبانی در تفسیر از «حرکت» و اصول عام آن (وحدت و کثرت، زمان و مکان، اختیار و آگاهی) و بالتبع ناتوانی آنها در هماهنگ‌سازی منطق‌ها را مدلل ساخت و «فاعلیت» را به عنوان مبنای تحلیل جدید از حرکت و به‌مثابه حد اولیه‌ی حاکم بر منطق‌ها اثبات نمود. لذا بر این اساس، آن فقید سعید در فلسفه چرایی و فلسفه چیستی متوقف نشد بلکه توانست «فلسفه‌ی چگونگی اسلامی» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه معادلات عینی، زمینه را برای بیمه‌شدن نظام اسلامی در برابر «فلسفه‌ی چگونگی مادی» که به جای اکتفا به مغالطه نظری و از طریق تنظیم شرایط پرورش اجتماعی، بشریت را در برابر مغالطه عینی سهمگینی قرار داده فراهم نماید.

دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین اسلامی فرهنگستان علوم اسلامی قم از سال ۱۳۵۹ که توسط استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی در پی یافتن ملازمات وعده انقلاب اسلامی نسبت به «اسلام در عمل» بوده است، و در عمری به درازای خود انقلاب اسلامی، سیر توسعه دولت، جامعه و تمدن اسلامی را مورد مطالعه عمیق قرار داده تا برای توفیق هر چه بیشتر انقلاب اسلامی ایران، به دنبال یافتن راهکارهای مؤثر باشد؛ لذا از یک سو می‌توان محور فعالیت فرهنگستان علوم اسلامی قم را یافتن «نرم افزار اداره» دولت و جامعه انقلابی در مسیر جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی دانست.

اندیشه بنیادینی که سال‌ها حرکت فرهنگستان را جهت دهی کرده این است که انقلاب شکوهمند اسلامی باید بتواند به عرصه فرهنگ و به ویژه فرهنگ تخصصی و بنیادی صادر شود، یا به تعبیر معهود در ادبیات انقلابی، انقلاب فرهنگی نیز علاوه بر انقلاب سیاسی در محیط تحت قیمومیت جمهوری اسلامی رخ دهد. در این نگاه، اسلامیت نظام و جریان اسلام در عمل، تنها از بُعد فرهنگی جامعه و اجزا و ارکان آن قابل استمرار است؛ وگرنه با دستیابی صرف به قدرت و دولت و اقتدار سیاسی و نظامی، استمرار اسلامیت نظام تضمین نخواهد شد؛ زیرا لایه فرهنگ جامعه می‌تواند همه اقتدارها را به ضد خود تبدیل کند و با اسم اسلام و تو خالی کردن آن از محتوا، ضد اسلام را توسعه دهد. توسعه و تعالی براساس آموزه‌های پیامبران انقلاب اسلامی و حکومت مبتنی بر آن، مدعی توسعه و تعالی براساس آموزه‌های پیامبران - و نه زندگی صوفیانه- است که امروزه قلوب کثیری را نیز در سراسر جهان به آرمان خود امیدوار کرده و در ایجاد انگیزه برای حرکت به سوی جهتی غیر از جهت دنیای مدرن، توفیق زیادی داشته است؛ اما برای تحقق جامعه غیرمادی ای، که چرخ‌های آن، ابزارهای میل به دنیای مادی نباشد، تنها انگیزه‌های سرشار کافی نیست و پیداست که با کلی گویی نیز نمی‌توان از عهده چنین تکلیفی برآمد؛ بلکه باید به الگوهای واضح و مناسب اداره جامعه متعالی و مؤمنانه دست یافت.
سوال اینجاست که در دستیابی به الگوهای اداره جامعه ایمانی، تا چه حد می‌توان از الگوهای توسعه در نظامات مدرن غربی بهره برد؟ در اندیشه استاد سید منیر الدین حسینی در عین آنکه استفاده از الگوی دیگران در حالت اضطرار جایز است، ولی نکته‌ای را نیز نباید فراموش کرد که اگر نزاع ما با دنیا بر سر همین الگوهای زندگی است، باید حرف جدیدی را به جهانیان عرضه کنیم؛ در غیر این صورت حرکت انفعالی در مقابل دشمن، جز تضعیف مواضع نظام اسلامی در درازمدت نتیجه‌ای نخواهد داشت. بی تردید اگر حرکت اثباتی آغاز شود و به نتایجی هم برسد، به سرعت، در میان کسانی که نگاه مثبتی به مدرنیته غربی ندارند، جایگاه خواهد یافت و موازنه قدرت جهانی را به نفع فرهنگ مذهب تغییر خواهد داد.

ما نمی‌توانیم از یک سو قصد طراحی ساختار سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه را براساس یک آرمان مشخص داشته باشیم و از سوی دیگر معادلات لازم برای چنین امری را از دستگاهی دیگر و با آرمانی متفاوت با مطلوب خود، به عاریت بگیریم. استاد حسینی الهاشمی معتقد بود: امروزه تهاجم بر اصل حیات اجتماعی اسلام مثل دوران مغول نیست که سر هر کوچه‌ای می‌آمدند و با شمشیر و زوبین می‌ایستادند و دستور به کفر می‌دادند؛ بلکه توسط «مدل ها» صورت می‌گیرد. «تهاجم عینی»، به وسیله «تصمیم‌گیری اجتماعی» واقع می‌شود! هر جامعه‌ای، مسئولینی برای تصمیم‌گیری کلّ جامعه دارد که آن‌ها درباره کل مقدورات جامعه، «تصمیم گیری» می‌کنند؛ اما «تصمیم سازی» برای تصمیم گیران به وسیله «مدل ها» انجام می‌شود. دنیای مدرن نیز همین ابزار را برای تهاجم به فرهنگ ادیان برگزیده است که «مدل اقتصادی» یکی از شاخه‌های آن است. البته «مدل» نیز در بالاترین سطح، همان «روش علوم» است؛ لذا به گزاف نیست اگر بگوییم تهاجم اصلی به اسلام از ناحیه علوم پایه صورت می‌گیرد که رکن اصلی روش علوم و مدل‌سازی در دنیای امروز است. استاد حسینی الهاشمی می‌گفت: «آن شش ماهی پس از تصویب قانون اساسی و پیش از اعلام انقلاب فرهنگی که شدیداً در رابطه با اصل موضوع ضرورت ابزارهای تئوریک برای پیاده کردن اسلام در جامعه فکر می‌کردیم، به اینجا رسیدیم که اصلاً تعریف علم نسبت به تعریف سابق آن تغییر کرده است؛ یعنی علم دارای مبنا، منتجه، نظام و سیستم است و تحقیق علمی به صورت فردی انجام نمی‌گیرد. آن موقع خیلی وحشت زده شده بودیم؛ زیرا به هیچ احدی نمی‌شد این حرف را بزنیم تا اینکه امام بحث انقلاب فرهنگی را در اردیبهشت ماه مطرح کردند …؛ ولی متأسفانه نهادها و شخصیت‌های مسئول در آن زمان پس از اعلام انقلاب فرهنگی و تأکید حضرت امام (ره) بر اخذ علوم انسانی دانشگاه‌ها از حوزه علمیه به ضرورت معادله تجربی جدید درباره علوم انسانی واقف نبودند و به ترمیم، از نوع پیرایش و زدودن شاخ و برگ زائد می‌اندیشیدند و هرجا را که مخالف با اسلام بود، می‌زدودند؛ یعنی به عدم مخالفت قطعیه (مخالفت صریح) باور داشتند، نه لزوم احراز موافقت قطعیه (تولید علم ازمبانی تا روش‌ها و روبناها براساس منطق و اندیشه اسلامی)». استاد حسینی الهاشمی در جای دیگر می‌گوید: «تا زمانی که «انقلاب فرهنگی» در جمیع شئون محقق نشود، نمی‌توان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم کشورهای دیگر مطمئن بود؛ چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه تمدنی نوین که شالوده‌های آن رنگ دیانت دارد بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگی خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوییم آیا اولاً می‌توان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرض بناگذاری، آیا می‌توان ادعا کرد که چنین تمدنی از آنِ ماست؟ درحالی که «روش» و «معادله» دیگران را به عاریت گرفته‌ایم!».

با اعلام انقلاب فرهنگی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ و تعطیلی دانشگاه‌ها تکاپویی جدی در فضای حوزه‌های علمیه و اساتید و دانشجویان انقلابی دانشگاه‌ها آغاز و دیدگاه‌های مختلفی در زمینه نحوه پیگیری این مسئله مطرح شد. این موضوع همچنین مبدأ شکل‌گیری جریان‌های فکری فرهنگی مختلف و نیز تأسیس نهادهایی چون ستاد انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراکزی آموزشی و پژوهشی همچون دانشگاه امام صادق (ع)، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و… شد.

در چنین فضایی بود که مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید منیرالدین حسینی شیرازی با توجه به دغدغه‌های قدیمی‌ای که از دوران مبارزات دوران ستمشاهی نسبت به خطر انحراف و وابستگی علمی و فرهنگی انقلاب، به جریان‌های مختلف غیراسلامی داشت و سپس با حضور در مجلس خبرگان قانون اساسی «خلأ تئوریک نظام» را در «اداره جامعه براساس اسلام» دریافته بود، مسیری ویژه و بلندمدت را برای پیگیری مسئله انقلاب فرهنگی آغاز نمود.وی به کمک جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از تابستان ۱۳۵۹ سمینارها و مجامع علمی را برپا کرد که در نهایت به تأسیس رسمی «دفتر مجامع مقدماتی فرهنگستان علوم اسلامی» با پیام مرحوم علامه طباطبایی (ره) و حضور حضرت آیت الله گلپایگانی منتهی شد که اکنون پس از قریب به سه دهه تلاش مستمر و با وجود فقدان بیانگذار فقید آن به مرور ثمرات آن در حال شکوفایی است. کد خبر 6083769

دیگر خبرها

  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند 
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است /از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم
  • رهبر انقلاب در دیدار کارگران سراسر کشور: تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد