Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه در آیین پایانی نخستین جشنواره پاسخ برتر در سالن امین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با اشاره به سه موضوع  پیش‌بینی، پیشگیری و گفتمان سازی در بحث پاسخ‌گویی به شبهه‌ها اظهار داشت: وقتی موجی از شبهه می‌آید و حوزه علمیه نیز برای پاسخ‌گویی وارد صحنه می‌شود، باید بتواند امواج آینده را نیز پیش‌بینی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: این پیش‌بینی امواج آینده و همچنین اقدام عالمانه و هنرمندانه در پیشگیری از آن یک ضرورت است.

امام جمعه قم ادامه داد: اگر به شبهه‌ها، فقط منفعلانه جواب بدهیم کافی نیست، اینکه یک گفتمانی را بسازیم و نظریه‌های ایجابی را عرضه کنیم که شبهه را در درون خودش هضم کند، خیلی مهم است.

آیت‌الله اعرافی همچنین یادآور شد: انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) با خود گفتمانی را آورد که خیلی از گفتمان‌های دیگر مانند جریان‌های التقاطی و مارکسیستی را در در درون خود جذب و هضم کرد، متفکران ما قبل از پیروزی انقلاب نیز پاسخ جریان‌های التقاطی را می‌دادند اما گفتمان نویی که آنها را کم رنگ کند و با یک درخششی تجلی پیدا کند، هنر بزرگی است که کسب آن مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در جشنواره پاسخ برتر علاوه بر مقوله‌های علمی و معرفتی به مقولات هنری نیز پرداخته شده است گفت: در گفتمان‌سازی باید مقوله هنر، شعر و نظم و ادبیات و داستان را نیز مهم بشماریم.

آیت‌الله اعرافی یکصدمین سالگرد احیای حوزه علمیه قم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: گفتمان‌سازی در پاسخ به شبهه‌ها در یکصد ساله قم جدید بازخوانی شود، ما در یکصدمین سال تاسیس و یا باز تاسیس و احیای حوزه قرار داریم، دبیرخانه آن فعالیت‌های گسترده‌ای را طراحی کرده و منظومه بزرگی که به شکل موسوعه در خواهد آمد نیز تدوین خواهد شد.

وی اضافه کرد: این اقدام، نشان دهنده تطورات فکری، اصولی، کلامی، فلسفی، حدیثی، تفسیری و ورود حوزه در قلمروهای مختلف علوم اسلامی در یکصد ساله قم است، و از این منظر معاونت پژوهش حوزه و همچنین مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه می‌توانند به این بحث ورود داشته باشند.

وی بیان کرد: استادان، محققان پژوهشگران و نهادهای علمی و تحقیقاتی نیز با دبیرخانه یکصدمین سالگرد حوزه، تعامل قوی داشته باشند و به فراخوان مقاله‌ها پاسخ مثبت دهند.

نخستین جشنواره پاسخ برتر با هدف بهره‌گیری از ابزارهای نوین ارتباطی در پاسخ‌گویی به شبهه‌های دینی به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه برگزار، و طی آن از ۲۱ اثر از مجموع هزار و ۷۰۰ اثر ارائه شده، به دبیرخانه تجلیل شد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: آیت الله اعرافی گفتمان انقلاب انقلاب اسلامی شبهه ها پاسخ گویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۶۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به تأثیرات گسترده و دامنه‌دار گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان و از جمله آمریکا، گفت: اتفاقاتی که امروز در دانشگاه‌های مهم و به‌ویژه ایالات متحده می‌افتد، بی‌سابقه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام ۱۲ اردیبهشت‌ماه در جلسه هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با تبریک فرارسیدن روز معلم و با اشاره به اینکه دهه کرامت فرصتی مغتنم برای ادای تکلیف در راستای بصیرت‌افزایی و معرفت‌زایی در جامعه است، اظهار کرد: فاصله میلاد پر نور و سرور حضرت فاطمه معصومه(س) و ثامن‌الائمه حضرت امام رضا(ع) فرصتی بسیار مناسب برای تکریم امامزادگان عظیم‌الشأن است که همه باید از این ظرفیت برای ارتقای معارف ولایی خودمان و دیگران استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هر چقدر جامعه بر معارف ولایی خود بیفزاید از آسیب‌ها مصون خواهد ماند، ادامه داد: امروز آثار معارف ولایی را مشاهده می‌کنیم که مهم‌ترین مصداق آن، انقلاب اسلامی است که در سایه معارف الهی شکل گرفت. ولایت فقیه عرصه دیگری است که در سایه معارف الهی توانسته تداوم‌بخش راه انبیای الهی و ائمه هدی(ع) باشد.

نکونام با اشاره به تأثیرات گسترده و دامنه‌دار گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان و از جمله آمریکا، توضیح داد: اتفاقاتی که امروز در دانشگاه‌های مهم و به‌ویژه ایالات متحده می‌افتد، بی‌سابقه است و امروز می‌بینیم که دانشجویان این دانشگاه‌ها خاصه در رشته‌های تربیتی و مدیریتی و وابسته به مدیران این کشور چنین حرکت‌هایی را ظهور و بروز می‌دهند که این شرایط شاید هیچ‌گاه به ذهن مدیران و مسئولان آمریکا نمی‌رسید.

امام‌جمعه شهرکرد با تأکید بر مقابله محکم و خشن پلیس آمریکا با دانشجویان معترض برای حفظ آبرو و فرار از رسوایی، افزود: دیگر آبرویی برای آنها نمانده است و اینها همه ذیل معارف الهی اتفاق می‌افتد زیرا فقط این معارف با فطرت انسانی و با عقلانیت، اساس و اصالت انسان‌ها سازگار است.

نکونام تصریح کرد: استکبار و غرب می‌خواهد فطرت‌ها را مخدوش و اصل و اساس انسانیت را نابود کند اما نمی‌تواند زیرا مخلوقات خداوند باطن خود را حفظ می‌کنند و باطن عقول و فطرت‌ها پابرجا هستند و در چنین فرصت‌ها و بزنگاه‌ها خود را نشان می‌دهد.

امام‌جمعه شهرکرد با اشاره به اینکه انقلاب در دل دشمن‌ترین دشمنان ما نفوذ کرده اما در درون خودمان گاه مشکل داریم، توضیح داد: بسیاری از ما مانند ماهی‌هایی در دریا هستیم که قدر آب را نمی‌دانیم و از آن غافل هستیم و باید دقت کنیم که ما بیشتر به معارف الهی و ارزش‌های انقلاب نیاز داریم.

نکونام بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) بانویی با چنان قدر و مقام در نزد خداوند است که تمام اهل قیامت به شفاعت ایشان می‌توانند بهشتی شوند؛ این مقام کمی نیست و چنین عظمتی را نزد خداوند متعال فقط فاطمه معصومه(س) دارد که در سایه ایمان، عفت و حجاب، اخلاق و تقوا به این مقام والا نائل شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: ما چنین بانویی داریم پس چرا بانوان ما نباید در محضر چنین بانویی زانو بزنند و الگو نگیرند بلکه جای دیگر بروند و از بیگانگان الگو بگیرند.

نکونام در پایان گفت: امام رضا(ع) شمس الشموس و آفتاب عالم‌تاب است که ما در این کشور از وجود ایشان برخوردار هستیم. معارف و مکتب ایشان و تدبیر آن حضرت باعث شد پرچم مکتب تشیع همچنان برافراشته باشد و حفظ شود که این نهضت به حول و قوه الهی تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) تداوم خواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است
  • دشمن دوباره خباثت کند، با اقدامی بزرگتر پاسخ داده می‌شود
  • مراسم تقدیر از استادان برتر حوزه علمیه اصفهان
  • امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد
  • حماس: به زودی به پیشنهاد صلح اسرائیل پاسخ می‌دهیم
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند