Web Analytics Made Easy - Statcounter

بابک نگاهداری روز دوشنبه در همایش الزامات و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی  مسکن با اشاره به برخی از عوامل مشکلات مسکن و اقدامات پژوهشگران این مرکز در راستای بهبود بخشی به وضعیت کنونی، گفت: تاثیر حوزه مسکن بر رشد و توسعه اقتصادی کشور غیرقابل انکار است.

زلزله با "مسکن مهر" چه کرد؟ خوابگاه هایی که امن هم نیستند!

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: صنعت تولید مسکن علاوه بر تاثیرات ژرف اجتماعی و فرهنگی به لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است چرا که چون موتور رشد و توسعه اقتصاد کشور عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهداری خاطرنشان کرد: بخش مسکن با ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال آفرینی در بخش ساختمان و بخش‌های وابسته از طریق تاثیر بر مخارج مصرفی، سرمایه گذاری و تغییرات در تولید ناخالص داخلی، نوسانات اقتصادی را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، بنابراین تاثیرات ناشی از آن نیز محدود به بخش مسکن نیست.

وی ادامه داد: در کشور ما با توجه به ابعاد نیاز به مسکن در دوره‌های مختلف، قوانین و سیاست‌های متعددی وضع شده است اما مقطعی بودن سیاست‌ها و نبود برنامه مشخص و دورنمای بلند برای چگونگی رفع مشکل مسکن، نبود اطلاعات و آمار شفاف و دقیق، نحوه اجرای سیاست ها و میزان کارایی آنها و موانع احتمالی که بر سر اجرای آنها وجود دارد مانند کمبود مالی، فقدان دانش لازم و همچنین سیستم نهادی ناقص و کج کارکرد، موجب شده است تا رویکردهای حقوقی و برنامه‌ای مصوبات همواره از خلاءهای متعددی برخوردار باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوارهای شهری ایران را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواند و تاکید کرد: این در حالی است که میانگین این شاخص در جهان ۱۸ درصد است و در دامنه نوسانات حدودا ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

وی با بررسی مطالعات بخش مسکن در ۶ برنامه توسعه قبلی گفت: دربررسی بخش مسکن در ۶ برنامه قبلی توسعه کشور، مهمترین مساله ای را که می‌توان در عدم توفیق موثر در بخش مسکن جمع بندی کرد مسئله عدم وجود یک بسته جامع، با ابعاد مختلف برای رفع نیازهای مختلف آحاد جامعه ایرانی با نگاه به حل مشکلات حوزه مسکن همچون بدمسکنی، بی مسکنی و نظایر آن است.

وی افزود: برخوردهای موضعی و محدود برای حل مساله مسکن بدون استفاده از ابزارهای حاکمیتی، حقوقی و قانونی سبب شده مساله مسکن، به شکل پایدار از مسائل اصلی حوزه شهری و اجتماعی کشور باقی بماند.

باید فاتحه بخش‌های زیادی از اقتصاد کشور را بخوانیم/ آخرین وضعیت رونق و رکود مسکن

نگاهداری تاکید کرد: قانون جهش تولید مسکن نیز در پی راهکاری عملیاتی برای برون رفت بخش مسکن از وضعیت کنونی و تبعات آن بوده اما این قانون نیز صرفا تمرکز خود را بر بخشی محدود از ابعاد گسترده مسکن که شامل سرمایه‌گذاری تولید و عرضه مسکن است محدود می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در خصوص فعالیت‌ها و اثر گذاری این مرکز برای بهبود وضعیت فعلی مسکن، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای وظایف ذاتی خود ضمن همکاری در تدوین قانون جهش تولید مسکن با پایش مستمر طرح‌های گذشته و وضعیت فعلی بازار مسکن همواره ضمن حفظ جایگاه مشورتی خود و با ارائه جایگزین های مختلف با نگاهی چند بعدی شامل اجاره به شرط تملیک، ساخت تدریجی، پیش خرید، مالکیت مشترک، مسکن استیجاری در قالب سازمانی نهادی و اجاره داری حرفه ای مالکیت سهام مشترک و تشویق به ارائه طیف وسیعی از واحدها با مساحت‌ها و ویژگی‌های مختلف از طرف سازندگان جهت ساماندهی به شرایط فعلی اقدام کرده است.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس با درک نیازهای مختلف در بازار مسکن باتوجه به درآمدها و توانایی اقتصادی اقشار مختلف جامعه، پیشنهاد برنامه‌ای جامع را در راستای سرمایه‌گذاری، تولید و عرضه مسکن دارد تا ضمن تامین مسکن برای طبقات متوسط جامعه و گروه‌های کم درآمد، زمینه‌های خروج سرمایه از کشور و عدم پاسخگویی به نیازهای موجود رفع شود.

نگاهداری با اشاره به نقش دولت در بهبود وضعیت حاکم بر مسکن گفت: امید است دولت با درنظر گرفتن همه راهکارهای پیشنهادی و مشاوره کارشناسان امکان دسترسی همه آحاد جامعه و بخصوص اقشار با درآمد متوسط و کم را به مسکن فراهم آورد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان ابرازی امیدواری کرد که مجموعه گفتگوها و مباحث کارشناسی که در نشست امروز برگزار خواهد شد چند قدمی در راستای رفع مشکل تامین مسکن بتواند نقش ایفا کند.

همایش یک روزه الزامات و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی مسکن توسط دفتر زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و با حضور کارشناسان این مرکز و جمعی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادهای مرتبط و همچنین بخش خصوصی برگزار شد.

شرایط وام دوم مسکن برای متاهل‌ها ابلاغ شد

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مسکن مرکز پژوهش های مجلس بخش مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۸۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرم و شکل در مجسمه‌های شهری

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهرهای امروز سرشار از عناصرهای ناهنجار است و این شهروندان هستند که نیازمند فضاهای مناسب برای آرامش هرچه بیشتر هستند. ورود هنر به ویژه مجسمه های شهری به عرصه فضاهای شهری، یکی از مناسب‌ترین راه حل‌ها، برای زیباسازی محیط و ساختن فضاهایی به منظور تعامل شهروندان در شهرها است.

پیش‌تر در گزارشی با عنوان «عوامل موثر بر کیفیت آثار حجمی در فضاهای شهری» تلاش کردیم به نسبت بین مجسمه و شهر و همچنین موضوعاتی چون کیفیت و کارکرد مجسمه‌های شهری تهران بپردازیم. این گزارش بخش دومی است از نتایج استخراج شده از مقاله‌ «بررسی عوامل موثر در کیفیت مجسمه‌­سازی شهری» که توسط محسن موسیوند (دکتری پژوهش هنر) نگارش شده است.

* بررسی آثار حجمی از لحاظ فرم و شکل

این پژوهشگر می‌نویسد امروزه اگرچه دنیا آکنده از دستاوردهای نوین بشر است؛ آورده­‌هایی که با هدف ایجاد رفاه و آسایش بیشتر خلق شده­است، اما این مصنوعات، انسان امروزی را به نوعی قربانی خودخواهی‌­های خود کرده است. در جای­جای نقاط شهری بار بصری سنگین عناصر مصنوع در فضاها و ازدحام پدیده‌­های ناموزون و ناهماهنگ، همگی به اغتشاش و آشفتگی فضاها انجامیده است و شهروندان را به بسیاری از مشکلات روحی و به­‌ویژه عدم آرامش بصری دچار ساخته است.

موسیوند در این پژوهش به برخی از عوامل و فاکتورهایی که در میزان کیفیت آثار حجمی در فضاهای شهری موثر و با اهمیت است می‌پردازد:

* تاثیر تناسبات در ارتباط مخاطبان با عناصر شهری

به زعم این پژوهشگر آنچه که اندازه ظاهری و شکل و فرم اثر را می‌رساند. از مشخصات بصری فرم، جدای از شکل، می‌توان به اندازه یعنی ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن اشاره نمود. در حالی که این ابعاد تناسب را معین می‌کنند، مقیاس فرم توسط نسبت اندازه آن به اندازه سایر فرم‌های موجود در محیطش تعیین می‌شود.

مشخصات بصری فرم، جدای از شکل، می‌توان به اندازه یعنی ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن اشاره نمود

او در ادامه می‌نویسد در مبحث مجسمه‌سازی شهری، توجه به ابعاد، شکل و فرم اثر بسیار حائز اهمیت است. زیرا هنرمند نمی‌تواند فقط به بیان شخصی و ویژه خود بیاندیشد، بلکه یک مجسمه شهری قرار است به عنوان عنصری در کلیت یک فضای شهری تعریف شود و لذا با مخاطبان اندک خاص و مخاطبان بی‌شمار عام مواجه است. پس در فرم اثر علاوه بر لحاظ کردن اصول زیبایی‌شناسانه، لازم است که به قابل هضم بودن فرم اثر و ارتباط اکثریت شهروندان با آن، توجه کافی نماید.

* تاثیر رنگ مناسب بر فرم مجسمه شهری با فضای محیطی

موسیوند در این مقاله می‌نویسد در فرآیند مجسمه‌سازی شهری، توجه ویژه به رنگ محیطی فضا و به تبع آن گزینش رنگ اثر بسیار حائز اهمیت است. رنگ؛ مشخص‌ترین صفتی است که یک فرم را از محیطش متمایز می‌نماید. در زندگی اجتماعی، رنگ نقش مهمی دارد و سعی می‌کند که امور جاری و یکنواخت روزانه را بپوشاند.همچنین در بار بصری فرم اثر دارد.

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که رنگ پیش از بافت، فرم و مواد مصرفی دریافت می‌شود و به همین دلیل اثرش بیشتر است. ولی در این میان آنچه که ضروری است، حرکت منسجم تمامی عناصر یک طرح به سوی هماهنگی با محیط است. رنگ باید جزئی از کل فرض شود؛ کلی که به سوی وحدت و یگانگی رو دارد. همچنین عامل دیگر، در گزینش رنگ، کاربرد اثر است. رنگ نباید برای دوره‌ای کوتاه و تنها به قصد جلب نظر رهگذران به کار رود.

یکی از راه‌های رسیدن به نتیجه مطلوب و تاثیرگزاری هرچه بیشتر در هنر محسمه‌سازی شهری، انتخاب رنگ اثر است و طبیعتا تضاد آن با رنگ محیط

از دیدگاه نویسنده این پژوهش انتخاب رنگ مناسب هم در ارتباط موثر فرم مجسمه شهری با فضای محیطی موثر خواهد بود و هم در پیام احتمالی اثر؛ مثلا اگر برای یک فضای شهری اثری مرتبط با مفهوم تضاد و کنتراست طراحی شود، بی‌شک یکی از راه‌های رسیدن به نتیجه مطلوب، انتخاب رنگ اثر است و طبیعتا تضاد آن با رنگ محیط.

* نسبت نور و مجسمه‌های شهری

در ادامه این پژوهش آمده است که  نور طبیعی یا مصنوعی نیز می‌تواند دید احساسی خاصی را ارائه دهد. انعکاس و تغییر نور بر روی سطح صیقلی فرم، مفهوم حرکت را تقویت می‌کند. وقتی نور از میان فرم‌هایی که در فضا ایجاد شده عبور می‌کند، نقش‌ها و تصویر‌هایی پدید می‌آیند که می‌توانند احساس متحیر‌کننده‌ای را به وجود آورند، به همین دلیل در محتوای احساسی فضا، نور نقش اساسی ایفا می‌کند.

در این پژوهش آمده است که در طراحی یک اثر حجمی، همان اندازه که رنگ تاثیرگذار و مهم است، نور نیز به‌ویژه به هنگام شب دارای اهمیت فراوان است. مساله‌ای که اغلب با کم‌توجهی روبروست و بیشتر آثار حجمی در شب، یا به خوبی دیده نمی‌شود و یا به دلیل نورپردازی نامناسب آن‌گونه که باید دیده نمی‌شود و این خود ضعف تخصصی سازندگان اثر را در شیوه نمایش و ارائه اثر می‌رساند. وجود نورپردازی مناسب، می‌تواند یک اثر حجمی را ـ هنگام شب ـ به بهترین حالت و البته با فضای احساسی متفاوتی نسبت به روز، معرفی کند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که با توجه به روند رو به رشد شهرها، و البته افزایش تصاعدی عناصر و آرایه‌های جوامع شهری مدرن و به نوعی آشفتگی‌های بصری که شهروندان را به تقابل می‌خوانند. لزوم پرداختن به نوعی نظم حاکم بر فضا‌های شهری و به نوعی جبران تلاطم و پیچیدگی‌های صوری در شهر‌ها امری اجتناب ناپذیراست. مجسمه‌‌ها نقش بسیاری در غنی ساختن زندگی شهری از طريق بيان هنری دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امکان ساخت ۴ و نیم میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • نوسازی حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی
  • رشد نرخ فقر در غزه به ۹۰ درصد | خسارت ۳۳ میلیارد دلاری جنگ غزه
  • افزایش نرخ فقر در غزه به ۹۰ درصد/ خسارت ۳۳ میلیارد دلاری جنگ غزه
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری
  • مرکز تجاری هند و ایران با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور راه اندازی شد
  • درگیری شدید دولت و مجلس بر سر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها