Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@02:45:59 GMT

آلودگی هوا خراسان شمالی را تعطیل کرد!

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۸۷۳۹

آلودگی هوا خراسان شمالی را تعطیل کرد!

به طوری که میزان آلودگی هوا به حدود سه برابر میزان آلودگی شهر تهران رسید ازهمین‌رو کمیته اضطرار آلودگی هوا در استانداری برگزار شد و با دستور استاندار اداره‌های ۶ شهرستان خراسان‌شمالی به دلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شدند. تشدید آرام آلودگی هوا
طی چند روز گذشته هوای بجنورد تنها برای گروه‌های حساس ناسالم بود و از دیروز برای تمامی گروه‌ها ناسالم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان در آلودگی هوا عوامل محلی و خارج استانی تأثیرگذار است. عوامل محلی شامل زمین‌های کشاورزی، خشکسالی، کاهش بارندگی و فعالیت سنگ‌شکن‌ها در حواشی شهرها در این استان موجب کاهش کیفیت هوا می‌شوند. 
کارشناس مسئول پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی می‌گوید: براساس داده‌های مراکز سنجش آلودگی هوا، وضعیت خراسان شمالی در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و برای تمام گروه‌های سنی مضر است و به مردم توصیه می‌شود از منازل خود خارج نشوند.
جواد عمارلو با بیان اینکه آلودگی هوای استان مربوط به ذرات معلق  PM۱۰ یا همان گردوغبار است، می‌افزاید: در سال جاری وضعیت هوای استان به این حد از آلودگی نرسیده بود و اکنون هوای استان در وضعیت قهوه‌ای قرار گرفته و بسیار خطرناک شده است.
وی با بیان اینکه از بهار امسال کیفیت هوای مرکز استان تحت تأثیر گردوغبار غرب کشور قرار گرفته، ادامه می‌دهد: از این رو میزان گردوغبار در آسمان شهر بیشتر شد و با افزایش آلاینده‌ها، هوای این شهر ناسالم شده است.
به گفته عمارلو مردم بجنورد بهار امسال درمجموع تنها ۲۲ روز هوای پاک استنشاق کردند.
وی اظهار می‌کند: آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه‌گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.
وی می‌افزاید: با توجه به آمار ثبت شده در تنها ایستگاه سنجش آلایندگی هوای مرکز استان، شاخص عدد ۵۰۰ را نشان می‌دهد که برای همه گروه‌ها پُرخطر است.
کارشناس مسئول پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی ادامه می‌دهد: در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه‌های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.
عمارلو با بیان اینکه اصولاً میانگین ۲۴ساعته آلودگی، به عنوان شاخص اعلام می‌شود، می‌گوید: منشأ آلودگی و کاهش کیفیت هوا در بجنورد، داخلی است. 

تعطیلی اداره‌ها و واحدهای آلاینده
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز می‌گوید: با دستور استاندار خراسان شمالی و براساس تصمیم کارگروه اضطراری آلودگی هوای استان فعالیت‌های همه بخش‌های شهرستان‌های بجنورد، گرمه، جاجرم، فاروج، شیروان و مانه‌وسملقان در شیفت عصر سیزدهم تیرماه و چهاردهم تیرماه تعطیل شد.
نظری بیان می‌کند: به دلیل وجود شاخص آلایندگی بالای هوا، تمامی فعالیت‌های بخش‌های خصوصی، دولتی، مراکز فرهنگی، ورزشی، اصناف و بازاریان، بانک‌ها در شیفت عصر دوشنبه (عصر دیروز) و روز سه‌شنبه تعطیل است. 
براساس تصمیمات اتخاذ شده، تمامی مجموعه‌های دولتی تعطیل است و دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز تا حدی که امور مردم به مشکل بر نخورد فعالیت می‌کنند.
واحدهای صنعتی و آلاینده در محدوده شهر و همچنین واحدهای صنفی و بنگاه‌های بخش خصوصی که در آلایندگی هوا نقش دارند نیز تعطیل‌اند. به جز شهرستان‌های اسفراین و رازوجرگلان، سایر شهرستان‌های استان طی دیروز و امروز تعطیل هستند. 

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا خراسان شمالی خراسان شمالی آلودگی هوای آلودگی هوا هوای استان گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۸۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۵ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های پاسداران با شاخص ۱۰۴ و پاکدشت با شاخص ۱۰۸، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۵۳، امام خمینی با شاخص ۶۷، باغستان شهریار با شاخص ۵۱، پارک رازی با شاخص ۵۸، پونک با شاخص ۵۲، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۵۶، پیشوا با شاخص ۸۶، تهران پارک شکوفه با شاخص ۹۸، دانشگاه تهران با شاخص ۹۰، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۸۱، رباط‌کریم با شاخص ۵۸، ژئوفیزیک با شاخص ۷۱، سرخه‌حصار با شاخص ۹۹، سلامت با شاخص ۷۹، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۶۵، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های شریف منطقه دو با شاخص ۹۱، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۷۰، شهرداری منطقه دو با شاخص ۵۸، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۶۹، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۸۳، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۷۱، فرمانداری شهرری با شاخص ۸۰، لواسانات با شاخص ۷۵، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۵۹، ملارد با شاخص ۵۸، منطقه ۱۵ با شاخص ۹۸، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۶۶، ورامین با شاخص ۷۰ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۷۷ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۴۸، اسلام‌شهر با شاخص ۳۲، پردیس با شاخص ۳۱، چشمه با شاخص ۵۰، دماوند با شاخص ۱۳، شهریار با شاخص ۴۵، علم و صنعت با شاخص ۴۹، قدس با شاخص ۳۴، در موقعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 747392

دیگر خبرها

  • خرمشهر در وضعیت «نارنجی» آلودگی هوا
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای مشهد امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد